O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/825 |
Resumo: | The COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified, the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines. |
id |
IFMT_53d6a380778a0e4e069e2289d6f65cf0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/825 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAISStudentTeacherScientific KnowledgeCovid-19PandemicEstudanteProfessorConhecimento CientíficoCovid-19PandemiaThe COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified, the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines.A pandemia da COVID-19 modificou o processo educacional no país. Nesse viés, o objetivo deste estudo é relatar como o tema Coronavírus está apresentado nas atividades propostas pela escolas da rede estadual de ensino de Minas Gerais - Brasil. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa, constituindo-se uma revisão bibliográfica, realizada a partir do Caderno 1 dos Planos de Estudos Tutorados do Ensino Fundamental Regular - Anos Finais, apresentados pela Secretaria Estadual de Educação do referido estado. Tais planos fazem parte do Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) proposto pela Secretaria. A análise foi realizada por disciplina e por semana, verificando-se, a incidência do tema nas unidades temáticas, no objeto de conhecimento, nas habilidades e nos conteúdos relacionados em cada plano. Os resultados apontam que o tema Coronavírus não foi apresentado em todas as disciplinas. Além disso, evidenciou-se que a temática não foi tratada com profundidade na maioria das atividades propostas.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/82510.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1817-1840Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1817-1840Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-18402526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/825/411Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessReis, Erisnaldo FranciscoStrohschoen, Andreia Aparecida Guimarães2022-06-03T13:01:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/825Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
title |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
spellingShingle |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS Reis, Erisnaldo Francisco Student Teacher Scientific Knowledge Covid-19 Pandemic Estudante Professor Conhecimento Científico Covid-19 Pandemia |
title_short |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
title_full |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
title_fullStr |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
title_full_unstemmed |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
title_sort |
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
author |
Reis, Erisnaldo Francisco |
author_facet |
Reis, Erisnaldo Francisco Strohschoen, Andreia Aparecida Guimarães |
author_role |
author |
author2 |
Strohschoen, Andreia Aparecida Guimarães |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Reis, Erisnaldo Francisco Strohschoen, Andreia Aparecida Guimarães |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Student Teacher Scientific Knowledge Covid-19 Pandemic Estudante Professor Conhecimento Científico Covid-19 Pandemia |
topic |
Student Teacher Scientific Knowledge Covid-19 Pandemic Estudante Professor Conhecimento Científico Covid-19 Pandemia |
description |
The COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified, the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/825 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/825 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/825/411 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): September to December 2020; 1817-1840 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Septiembre a diciembre de 2020; 1817-1840 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205724857663488 |