A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos de Sousa, Jeyze
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Costa Pereira, Ana Carolina, Coelho da Silva, Isabelle
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515
Resumo: The incorporation of historical documents in the field of mathematics is still scarce when it comes to their insertion in teaching. This is even more serious when we resort to the use of texts that were published by Brazilian mathematical educators, among them, the Professor Julio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), known as Malba Tahan and for the publication of articles, textbooks, scientific books and the journal Al-Karismi. This article aims to present some didactic activities involving magic squares using the journal Al-Karismi edited by Malba Tahan in the 1940s and 1950s. To compose the activities, we used the theory of Mendes (2009) of historical investigative activity, which were validated in a course of university extension in the initial training of Mathematics teachers. Thus, a study involving the Brazilian History of Mathematics Education may contribute to an improvement in the process of mathematical learning linked mainly with historical investigative activities.
id IFMT_54a35a62abacbc274ae0a22f6454c3c7
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/515
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARESUMA PROPOSTA ENVOLVENDO ATIVIDADES HISTÓRICAS INVESTIGATIVAS A PARTIR DA REVISTA AL-KARISMI, DE MALBA TAHAN: ESTUDANDO QUADRADOS MÁGICOSRevista Al- KarismiHistória da Educação MatemáticaRecurso didáticoAl-Karismi JournalHistory of Mathematics EducationDidactic resourceThe incorporation of historical documents in the field of mathematics is still scarce when it comes to their insertion in teaching. This is even more serious when we resort to the use of texts that were published by Brazilian mathematical educators, among them, the Professor Julio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), known as Malba Tahan and for the publication of articles, textbooks, scientific books and the journal Al-Karismi. This article aims to present some didactic activities involving magic squares using the journal Al-Karismi edited by Malba Tahan in the 1940s and 1950s. To compose the activities, we used the theory of Mendes (2009) of historical investigative activity, which were validated in a course of university extension in the initial training of Mathematics teachers. Thus, a study involving the Brazilian History of Mathematics Education may contribute to an improvement in the process of mathematical learning linked mainly with historical investigative activities.A incorporação de documentos históricos no campo da matemática ainda é escassa quando se fala da sua inserção no ensino. Isso se agrava quando recorremos ao uso de textos que foram publicados por educadores matemáticos brasileiros, dentre eles, o professor Júlio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), conhecido como Malba Tahan e pela publicação de artigos, livros didáticos, livros científicos e a revista Al-Karismi. Esse artigo tem por finalidade apresentar algumas atividades didáticas envolvendo quadrados mágicos, utilizando a Revista Al-Karismi, editada por Malba Tahan, nas décadas de 1940 e 1950. Para compor as atividades, que foram validadas em um curso de extensão universitária na formação inicial de professores de matemática, utilizamos a teoria de atividade investigativa histórica de Mendes (2009). Dessa forma, um estudo que envolva a História da Educação Matemática brasileira pode contribuir para uma melhoria no processo de aprendizagem matemática vinculado, principalmente, com as atividades históricas investigativas.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/51510.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p482-498.id551Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-4982526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515/506Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos de Sousa, JeyzeCosta Pereira, Ana CarolinaCoelho da Silva, Isabelle2023-06-07T00:50:09Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/515Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:50:09Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
UMA PROPOSTA ENVOLVENDO ATIVIDADES HISTÓRICAS INVESTIGATIVAS A PARTIR DA REVISTA AL-KARISMI, DE MALBA TAHAN: ESTUDANDO QUADRADOS MÁGICOS
title A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
spellingShingle A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
Santos de Sousa, Jeyze
Revista Al- Karismi
História da Educação Matemática
Recurso didático
Al-Karismi Journal
History of Mathematics Education
Didactic resource
title_short A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
title_full A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
title_fullStr A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
title_full_unstemmed A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
title_sort A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
author Santos de Sousa, Jeyze
author_facet Santos de Sousa, Jeyze
Costa Pereira, Ana Carolina
Coelho da Silva, Isabelle
author_role author
author2 Costa Pereira, Ana Carolina
Coelho da Silva, Isabelle
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos de Sousa, Jeyze
Costa Pereira, Ana Carolina
Coelho da Silva, Isabelle
dc.subject.por.fl_str_mv Revista Al- Karismi
História da Educação Matemática
Recurso didático
Al-Karismi Journal
History of Mathematics Education
Didactic resource
topic Revista Al- Karismi
História da Educação Matemática
Recurso didático
Al-Karismi Journal
History of Mathematics Education
Didactic resource
description The incorporation of historical documents in the field of mathematics is still scarce when it comes to their insertion in teaching. This is even more serious when we resort to the use of texts that were published by Brazilian mathematical educators, among them, the Professor Julio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), known as Malba Tahan and for the publication of articles, textbooks, scientific books and the journal Al-Karismi. This article aims to present some didactic activities involving magic squares using the journal Al-Karismi edited by Malba Tahan in the 1940s and 1950s. To compose the activities, we used the theory of Mendes (2009) of historical investigative activity, which were validated in a course of university extension in the initial training of Mathematics teachers. Thus, a study involving the Brazilian History of Mathematics Education may contribute to an improvement in the process of mathematical learning linked mainly with historical investigative activities.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-27
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p482-498.id551
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p482-498.id551
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515/506
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498
Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943940124672