A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515 |
Resumo: | The incorporation of historical documents in the field of mathematics is still scarce when it comes to their insertion in teaching. This is even more serious when we resort to the use of texts that were published by Brazilian mathematical educators, among them, the Professor Julio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), known as Malba Tahan and for the publication of articles, textbooks, scientific books and the journal Al-Karismi. This article aims to present some didactic activities involving magic squares using the journal Al-Karismi edited by Malba Tahan in the 1940s and 1950s. To compose the activities, we used the theory of Mendes (2009) of historical investigative activity, which were validated in a course of university extension in the initial training of Mathematics teachers. Thus, a study involving the Brazilian History of Mathematics Education may contribute to an improvement in the process of mathematical learning linked mainly with historical investigative activities. |
id |
IFMT_54a35a62abacbc274ae0a22f6454c3c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/515 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARESUMA PROPOSTA ENVOLVENDO ATIVIDADES HISTÓRICAS INVESTIGATIVAS A PARTIR DA REVISTA AL-KARISMI, DE MALBA TAHAN: ESTUDANDO QUADRADOS MÁGICOSRevista Al- KarismiHistória da Educação MatemáticaRecurso didáticoAl-Karismi JournalHistory of Mathematics EducationDidactic resourceThe incorporation of historical documents in the field of mathematics is still scarce when it comes to their insertion in teaching. This is even more serious when we resort to the use of texts that were published by Brazilian mathematical educators, among them, the Professor Julio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), known as Malba Tahan and for the publication of articles, textbooks, scientific books and the journal Al-Karismi. This article aims to present some didactic activities involving magic squares using the journal Al-Karismi edited by Malba Tahan in the 1940s and 1950s. To compose the activities, we used the theory of Mendes (2009) of historical investigative activity, which were validated in a course of university extension in the initial training of Mathematics teachers. Thus, a study involving the Brazilian History of Mathematics Education may contribute to an improvement in the process of mathematical learning linked mainly with historical investigative activities.A incorporação de documentos históricos no campo da matemática ainda é escassa quando se fala da sua inserção no ensino. Isso se agrava quando recorremos ao uso de textos que foram publicados por educadores matemáticos brasileiros, dentre eles, o professor Júlio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), conhecido como Malba Tahan e pela publicação de artigos, livros didáticos, livros científicos e a revista Al-Karismi. Esse artigo tem por finalidade apresentar algumas atividades didáticas envolvendo quadrados mágicos, utilizando a Revista Al-Karismi, editada por Malba Tahan, nas décadas de 1940 e 1950. Para compor as atividades, que foram validadas em um curso de extensão universitária na formação inicial de professores de matemática, utilizamos a teoria de atividade investigativa histórica de Mendes (2009). Dessa forma, um estudo que envolva a História da Educação Matemática brasileira pode contribuir para uma melhoria no processo de aprendizagem matemática vinculado, principalmente, com as atividades históricas investigativas.Revista Prática Docente2019-12-27info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/51510.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p482-498.id551Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-4982526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515/506Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos de Sousa, JeyzeCosta Pereira, Ana CarolinaCoelho da Silva, Isabelle2023-06-07T00:50:09Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/515Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-07T00:50:09Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES UMA PROPOSTA ENVOLVENDO ATIVIDADES HISTÓRICAS INVESTIGATIVAS A PARTIR DA REVISTA AL-KARISMI, DE MALBA TAHAN: ESTUDANDO QUADRADOS MÁGICOS |
title |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES |
spellingShingle |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES Santos de Sousa, Jeyze Revista Al- Karismi História da Educação Matemática Recurso didático Al-Karismi Journal History of Mathematics Education Didactic resource |
title_short |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES |
title_full |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES |
title_fullStr |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES |
title_full_unstemmed |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES |
title_sort |
A PROPOSAL INVOLVING HISTORICAL INVESTIGATIVE ACTIVITIES WITH THE JOURNAL AL-KARISMI, OF MALBA TAHAN: STUDYING MAGIC SQUARES |
author |
Santos de Sousa, Jeyze |
author_facet |
Santos de Sousa, Jeyze Costa Pereira, Ana Carolina Coelho da Silva, Isabelle |
author_role |
author |
author2 |
Costa Pereira, Ana Carolina Coelho da Silva, Isabelle |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos de Sousa, Jeyze Costa Pereira, Ana Carolina Coelho da Silva, Isabelle |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Revista Al- Karismi História da Educação Matemática Recurso didático Al-Karismi Journal History of Mathematics Education Didactic resource |
topic |
Revista Al- Karismi História da Educação Matemática Recurso didático Al-Karismi Journal History of Mathematics Education Didactic resource |
description |
The incorporation of historical documents in the field of mathematics is still scarce when it comes to their insertion in teaching. This is even more serious when we resort to the use of texts that were published by Brazilian mathematical educators, among them, the Professor Julio Cesar de Mello e Souza (1895-1974), known as Malba Tahan and for the publication of articles, textbooks, scientific books and the journal Al-Karismi. This article aims to present some didactic activities involving magic squares using the journal Al-Karismi edited by Malba Tahan in the 1940s and 1950s. To compose the activities, we used the theory of Mendes (2009) of historical investigative activity, which were validated in a course of university extension in the initial training of Mathematics teachers. Thus, a study involving the Brazilian History of Mathematics Education may contribute to an improvement in the process of mathematical learning linked mainly with historical investigative activities. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-27 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515 10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p482-498.id551 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2019.v4.n2.p482-498.id551 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/515/506 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 4 No. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 4 Núm. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498 Revista Prática Docente; v. 4 n. 2 (2019): Julho a Dezembro 2019; 482-498 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943940124672 |