MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/424 |
Resumo: | This study aims to identify from which elements the Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) has been investigated and or identify the elements that have been analyzed based on MKT in Brazilian dissertations and theses, through a bibliographic survey in two databases and an analysis of the works’ abstracts. The results indicate that the Mathematical Knowledge for Teaching has been investigated from, or used to analyze, reflections, understandings, conceptions; formative actions and professional practices. Furthermore, we identified works that investigate MKT from bibliographic searches and works in which official documents were used either to analyze it or as a basis for the investigation. The results can guide teacher-trainers as regards to formation strategies to the development or the mobilizations of professional knowledge and researchers for future investigations. |
id |
IFMT_5fe649fabbb5f9f45cd774508002d996 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/424 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESESCONHECIMENTO MATEMÁTICO PARA O ENSINO (MKT): UM LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO EM DISSERTAÇÕES E TESES BRASILEIRASEducação MatemáticaFormação de ProfessoresConhecimentos profissionais docentesConhecimento Matemático para o EnsinoMKTMathematics EducationTeacher educationTeacher professional knowledgeMathematical Knowledge for TeachingMKTThis study aims to identify from which elements the Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) has been investigated and or identify the elements that have been analyzed based on MKT in Brazilian dissertations and theses, through a bibliographic survey in two databases and an analysis of the works’ abstracts. The results indicate that the Mathematical Knowledge for Teaching has been investigated from, or used to analyze, reflections, understandings, conceptions; formative actions and professional practices. Furthermore, we identified works that investigate MKT from bibliographic searches and works in which official documents were used either to analyze it or as a basis for the investigation. The results can guide teacher-trainers as regards to formation strategies to the development or the mobilizations of professional knowledge and researchers for future investigations.Este estudo tem por objetivo identificar a partir de quais elementos o Conhecimento Matemático para o Ensino (MKT) tem sido investigado e ou identificar os elementos que têm sido analisados com base no MKT em dissertações e teses brasileiras, por meio de um levantamento bibliográfico em dois bancos de dados e da análise dos resumos dos trabalhos. Os resultados indicam que o Conhecimento Matemático para o Ensino tem sido investigado a partir de, ou utilizado para análise de reflexões, compreensões, concepções; ações formativas e práticas profissionais. Além disso, identificamos trabalhos que investigam o MKT, a partir de pesquisas bibliográficas e trabalhos, em que os documentos oficiais foram utilizados para analisá-lo ou como base para a investigação. Os resultados podem orientar formadores de professores quanto a estratégias formativas para o desenvolvimento ou a mobilização de conhecimentos profissionais e pesquisadores para investigações futuras.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/42410.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p608-625.id689Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-625Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-625Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-6252526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/424/414Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRodrigues, André LimaRodrigo Teixeira, Bruno2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/424Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES CONHECIMENTO MATEMÁTICO PARA O ENSINO (MKT): UM LEVANTAMENTO BIBLIOGRÁFICO EM DISSERTAÇÕES E TESES BRASILEIRAS |
title |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES |
spellingShingle |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES Rodrigues, André Lima Educação Matemática Formação de Professores Conhecimentos profissionais docentes Conhecimento Matemático para o Ensino MKT Mathematics Education Teacher education Teacher professional knowledge Mathematical Knowledge for Teaching MKT |
title_short |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES |
title_full |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES |
title_fullStr |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES |
title_full_unstemmed |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES |
title_sort |
MATHEMATICAL KNOWLEDGE FOR TEACHING (MKT): A BIBLIOGRAPHIC SURVEY IN BRAZILIAN DISSERTATIONS AND THESES |
author |
Rodrigues, André Lima |
author_facet |
Rodrigues, André Lima Rodrigo Teixeira, Bruno |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigo Teixeira, Bruno |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rodrigues, André Lima Rodrigo Teixeira, Bruno |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Formação de Professores Conhecimentos profissionais docentes Conhecimento Matemático para o Ensino MKT Mathematics Education Teacher education Teacher professional knowledge Mathematical Knowledge for Teaching MKT |
topic |
Educação Matemática Formação de Professores Conhecimentos profissionais docentes Conhecimento Matemático para o Ensino MKT Mathematics Education Teacher education Teacher professional knowledge Mathematical Knowledge for Teaching MKT |
description |
This study aims to identify from which elements the Mathematical Knowledge for Teaching (MKT) has been investigated and or identify the elements that have been analyzed based on MKT in Brazilian dissertations and theses, through a bibliographic survey in two databases and an analysis of the works’ abstracts. The results indicate that the Mathematical Knowledge for Teaching has been investigated from, or used to analyze, reflections, understandings, conceptions; formative actions and professional practices. Furthermore, we identified works that investigate MKT from bibliographic searches and works in which official documents were used either to analyze it or as a basis for the investigation. The results can guide teacher-trainers as regards to formation strategies to the development or the mobilizations of professional knowledge and researchers for future investigations. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/424 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p608-625.id689 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/424 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p608-625.id689 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/424/414 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-625 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-625 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 608-625 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943248064512 |