A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Marilza Rodrigues da
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Alves, Vaniclésia Soares, Souza, Wederlando Geronimo de, Fernandes, Fernando Luis Pereira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781
Resumo: This paper socializes the findings of academic work produced within the scope of two subjects of the Rural Education Undergraduate Course, with the study proposal of a historical nature, aiming at the history (re)constitution of a rural community, in the voices of local subjects. It relied on the theoretical-methodological framework of Oral History and the realization of semi-structured interviews with two residents of the Aurora Community, Rio Pardo de Minas city, MG. It sought to constitute a history version of the Community, going back to its first residents to be able to understand, in their narratives, the relevant aspects to the culture, religion and education of that territory. As findings, it was realized that the Community, despite not being recognized as being traditional, highlights peculiar characteristics regarding the way of being and living in the countryside, with implications for the Initial Teacher Training in Rural Education.
id IFMT_63037f6a28cda82236adcd2c2947b640
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/781
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATIONUMA HISTÓRIA DA COMUNIDADE AURORA NARRADA POR SEUS SUJEITOS LOCAIS: TRADIÇÃO, CULTURA E EDUCAÇÃO DO CAMPOOral HistoryTraditional CommunityRural Education Undergraduate CourseAlternation RegimeCommunity-TimeHistória OralComunidade TradicionalLicenciatura em Educação do CampoRegime de AlternânciaTempo-ComunidadeThis paper socializes the findings of academic work produced within the scope of two subjects of the Rural Education Undergraduate Course, with the study proposal of a historical nature, aiming at the history (re)constitution of a rural community, in the voices of local subjects. It relied on the theoretical-methodological framework of Oral History and the realization of semi-structured interviews with two residents of the Aurora Community, Rio Pardo de Minas city, MG. It sought to constitute a history version of the Community, going back to its first residents to be able to understand, in their narratives, the relevant aspects to the culture, religion and education of that territory. As findings, it was realized that the Community, despite not being recognized as being traditional, highlights peculiar characteristics regarding the way of being and living in the countryside, with implications for the Initial Teacher Training in Rural Education.Este artigo tem como objetivo socializar resultados de um trabalho acadêmico produzido no âmbito de duas disciplinas de um curso de Licenciatura em Educação do Campo, com proposta de um estudo de natureza histórica, visando à (re)constituição da história de uma comunidade rural, nas vozes dos sujeitos locais. Para isso, contou-se com o referencial teórico-metodológico da História Oral e com a realização de entrevistas semiestruturadas com dois moradores da Comunidade Aurora, município de Rio Pardo de Minas-MG. Buscou-se constituir uma versão da história da Comunidade, remontando aos seus primeiros moradores para poder compreender, em suas narrativas, os aspectos pertinentes à cultura, religião e educação daquele território. Como resultado, percebeu-se que a Comunidade Aurora, apesar de não ser reconhecida como sendo tradicional, salienta características peculiares quanto ao modo de ser e viver no campo, com implicações importantes na formação de futuros professores em Educação do Campo.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/78110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1512-1528.id781Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1512-1528Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1512-1528Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1512-15282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781/362Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marilza Rodrigues daAlves, Vaniclésia Soares Souza, Wederlando Geronimo de Fernandes, Fernando Luis Pereira2022-06-03T13:01:46Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/781Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:46Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
UMA HISTÓRIA DA COMUNIDADE AURORA NARRADA POR SEUS SUJEITOS LOCAIS: TRADIÇÃO, CULTURA E EDUCAÇÃO DO CAMPO
title A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
spellingShingle A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
Silva, Marilza Rodrigues da
Oral History
Traditional Community
Rural Education Undergraduate Course
Alternation Regime
Community-Time
História Oral
Comunidade Tradicional
Licenciatura em Educação do Campo
Regime de Alternância
Tempo-Comunidade
title_short A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
title_full A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
title_fullStr A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
title_full_unstemmed A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
title_sort A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
author Silva, Marilza Rodrigues da
author_facet Silva, Marilza Rodrigues da
Alves, Vaniclésia Soares
Souza, Wederlando Geronimo de
Fernandes, Fernando Luis Pereira
author_role author
author2 Alves, Vaniclésia Soares
Souza, Wederlando Geronimo de
Fernandes, Fernando Luis Pereira
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Marilza Rodrigues da
Alves, Vaniclésia Soares
Souza, Wederlando Geronimo de
Fernandes, Fernando Luis Pereira
dc.subject.por.fl_str_mv Oral History
Traditional Community
Rural Education Undergraduate Course
Alternation Regime
Community-Time
História Oral
Comunidade Tradicional
Licenciatura em Educação do Campo
Regime de Alternância
Tempo-Comunidade
topic Oral History
Traditional Community
Rural Education Undergraduate Course
Alternation Regime
Community-Time
História Oral
Comunidade Tradicional
Licenciatura em Educação do Campo
Regime de Alternância
Tempo-Comunidade
description This paper socializes the findings of academic work produced within the scope of two subjects of the Rural Education Undergraduate Course, with the study proposal of a historical nature, aiming at the history (re)constitution of a rural community, in the voices of local subjects. It relied on the theoretical-methodological framework of Oral History and the realization of semi-structured interviews with two residents of the Aurora Community, Rio Pardo de Minas city, MG. It sought to constitute a history version of the Community, going back to its first residents to be able to understand, in their narratives, the relevant aspects to the culture, religion and education of that territory. As findings, it was realized that the Community, despite not being recognized as being traditional, highlights peculiar characteristics regarding the way of being and living in the countryside, with implications for the Initial Teacher Training in Rural Education.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1512-1528.id781
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1512-1528.id781
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781/362
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1512-1528
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1512-1528
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1512-1528
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205724822011904