A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781 |
Resumo: | This paper socializes the findings of academic work produced within the scope of two subjects of the Rural Education Undergraduate Course, with the study proposal of a historical nature, aiming at the history (re)constitution of a rural community, in the voices of local subjects. It relied on the theoretical-methodological framework of Oral History and the realization of semi-structured interviews with two residents of the Aurora Community, Rio Pardo de Minas city, MG. It sought to constitute a history version of the Community, going back to its first residents to be able to understand, in their narratives, the relevant aspects to the culture, religion and education of that territory. As findings, it was realized that the Community, despite not being recognized as being traditional, highlights peculiar characteristics regarding the way of being and living in the countryside, with implications for the Initial Teacher Training in Rural Education. |
id |
IFMT_63037f6a28cda82236adcd2c2947b640 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/781 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATIONUMA HISTÓRIA DA COMUNIDADE AURORA NARRADA POR SEUS SUJEITOS LOCAIS: TRADIÇÃO, CULTURA E EDUCAÇÃO DO CAMPOOral HistoryTraditional CommunityRural Education Undergraduate CourseAlternation RegimeCommunity-TimeHistória OralComunidade TradicionalLicenciatura em Educação do CampoRegime de AlternânciaTempo-ComunidadeThis paper socializes the findings of academic work produced within the scope of two subjects of the Rural Education Undergraduate Course, with the study proposal of a historical nature, aiming at the history (re)constitution of a rural community, in the voices of local subjects. It relied on the theoretical-methodological framework of Oral History and the realization of semi-structured interviews with two residents of the Aurora Community, Rio Pardo de Minas city, MG. It sought to constitute a history version of the Community, going back to its first residents to be able to understand, in their narratives, the relevant aspects to the culture, religion and education of that territory. As findings, it was realized that the Community, despite not being recognized as being traditional, highlights peculiar characteristics regarding the way of being and living in the countryside, with implications for the Initial Teacher Training in Rural Education.Este artigo tem como objetivo socializar resultados de um trabalho acadêmico produzido no âmbito de duas disciplinas de um curso de Licenciatura em Educação do Campo, com proposta de um estudo de natureza histórica, visando à (re)constituição da história de uma comunidade rural, nas vozes dos sujeitos locais. Para isso, contou-se com o referencial teórico-metodológico da História Oral e com a realização de entrevistas semiestruturadas com dois moradores da Comunidade Aurora, município de Rio Pardo de Minas-MG. Buscou-se constituir uma versão da história da Comunidade, remontando aos seus primeiros moradores para poder compreender, em suas narrativas, os aspectos pertinentes à cultura, religião e educação daquele território. Como resultado, percebeu-se que a Comunidade Aurora, apesar de não ser reconhecida como sendo tradicional, salienta características peculiares quanto ao modo de ser e viver no campo, com implicações importantes na formação de futuros professores em Educação do Campo.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/78110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1512-1528.id781Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1512-1528Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1512-1528Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1512-15282526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781/362Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marilza Rodrigues daAlves, Vaniclésia Soares Souza, Wederlando Geronimo de Fernandes, Fernando Luis Pereira2022-06-03T13:01:46Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/781Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:01:46Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION UMA HISTÓRIA DA COMUNIDADE AURORA NARRADA POR SEUS SUJEITOS LOCAIS: TRADIÇÃO, CULTURA E EDUCAÇÃO DO CAMPO |
title |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION |
spellingShingle |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION Silva, Marilza Rodrigues da Oral History Traditional Community Rural Education Undergraduate Course Alternation Regime Community-Time História Oral Comunidade Tradicional Licenciatura em Educação do Campo Regime de Alternância Tempo-Comunidade |
title_short |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION |
title_full |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION |
title_fullStr |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION |
title_full_unstemmed |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION |
title_sort |
A AURORA COMMUNITY HISTORY NARRATED BY ITS LOCAL SUBJECTS: TRADITION, CULTURE AND RURAL EDUCATION |
author |
Silva, Marilza Rodrigues da |
author_facet |
Silva, Marilza Rodrigues da Alves, Vaniclésia Soares Souza, Wederlando Geronimo de Fernandes, Fernando Luis Pereira |
author_role |
author |
author2 |
Alves, Vaniclésia Soares Souza, Wederlando Geronimo de Fernandes, Fernando Luis Pereira |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marilza Rodrigues da Alves, Vaniclésia Soares Souza, Wederlando Geronimo de Fernandes, Fernando Luis Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oral History Traditional Community Rural Education Undergraduate Course Alternation Regime Community-Time História Oral Comunidade Tradicional Licenciatura em Educação do Campo Regime de Alternância Tempo-Comunidade |
topic |
Oral History Traditional Community Rural Education Undergraduate Course Alternation Regime Community-Time História Oral Comunidade Tradicional Licenciatura em Educação do Campo Regime de Alternância Tempo-Comunidade |
description |
This paper socializes the findings of academic work produced within the scope of two subjects of the Rural Education Undergraduate Course, with the study proposal of a historical nature, aiming at the history (re)constitution of a rural community, in the voices of local subjects. It relied on the theoretical-methodological framework of Oral History and the realization of semi-structured interviews with two residents of the Aurora Community, Rio Pardo de Minas city, MG. It sought to constitute a history version of the Community, going back to its first residents to be able to understand, in their narratives, the relevant aspects to the culture, religion and education of that territory. As findings, it was realized that the Community, despite not being recognized as being traditional, highlights peculiar characteristics regarding the way of being and living in the countryside, with implications for the Initial Teacher Training in Rural Education. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1512-1528.id781 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1512-1528.id781 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/781/362 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): May to August 2020; 1512-1528 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Mayo a agosto 2020; 1512-1528 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1512-1528 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205724822011904 |