CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/999 |
Resumo: | In the search for a theoretical and methodological reference, that is possible to describe the teaching knowledge for teaching, several models have emerged in the last decades for different areas. Regarding Chemistry area, there is the model of Chemistry Teacher’s Specialized Knowledge - CTSK, which describes the set of specific knowledge of Chemistry Teachers, and it allows connecting the knowledge of the area to the pedagogical. Thus, the objective of this research was to characterize the knowledge mobilized by a Chemistry Teacher, when teaching hydrocarbons, from the CTSK. The research is based on the qualitative-descriptive approach of an exploratory nature, and the production of data occurred through the field research. The results showed the mobilization of Chemistry Knowledge (CK) and Pedagogical Content Knowledge (PCK), according to the CTSK, and revealed connections between both domains, characterizing the articulation between teaching and learning, essential elements for students' academic success. |
id |
IFMT_6323fd83c1507d28fb228327536ce751 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/999 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONSCONOCIMIENTOS ESPECIALIZADOS DE PROFESORES DE QUÍMICA - CTSK: UN ANÁLISIS DE LA PRÁCTICA DOCENTE EN LA ENSEÑANZA DE HIDROCARBUROSCONHECIMENTO ESPECIALIZADO DE PROFESSORES DE QUÍMICA – CTSK: UMA ANÁLISE DE PRÁTICA DOCENTE NO ENSINO DE HIDROCARBONETOSCTSKTeacher’s KnowledgeChemistry teachingCTSKConocimiento de los profesoresEnseñanza de la químicaCTSKConhecimento de ProfessoresEnsino de QuímicaIn the search for a theoretical and methodological reference, that is possible to describe the teaching knowledge for teaching, several models have emerged in the last decades for different areas. Regarding Chemistry area, there is the model of Chemistry Teacher’s Specialized Knowledge - CTSK, which describes the set of specific knowledge of Chemistry Teachers, and it allows connecting the knowledge of the area to the pedagogical. Thus, the objective of this research was to characterize the knowledge mobilized by a Chemistry Teacher, when teaching hydrocarbons, from the CTSK. The research is based on the qualitative-descriptive approach of an exploratory nature, and the production of data occurred through the field research. The results showed the mobilization of Chemistry Knowledge (CK) and Pedagogical Content Knowledge (PCK), according to the CTSK, and revealed connections between both domains, characterizing the articulation between teaching and learning, essential elements for students' academic success.En la busca de un referente teórico y metodológico, que sea posible describir los conocimientos docentes necesarios para la docencia, han surgido en las últimas décadas varios modelos para diferentes áreas. Con relación al área de Química, existe el modelo de Conocimientos Especializados de Profesores de Química - CTSK, que describe el conjunto de conocimientos específicos de los profesores de Química, y permite conectar los conocimientos de la disciplina con los didácticos. Así, el objetivo de esta investigación fue caracterizar los conocimientos movilizados por un docente de Química, al impartir clases de hidrocarburos, desde la CTSK. La investigación se basa en el enfoque cualitativo-descriptivo de carácter exploratorio, y la producción de datos ocurrió a través del estudio de campo. Los resultados mostraron la movilización de conocimientos, tanto en el dominio Químico (CK) como en el didáctico (PCK), según el CTSK, y revelaron conexiones entre ambos dominios, caracterizando la articulación entre enseñanza y aprendizaje, elementos esenciales para el éxito académico de los estudiantes.Na busca de um referencial teórico metodológico, que seja possível descrever os conhecimentos docente necessários para o ensino, diversos modelos surgiram nas últimas décadas para diferentes áreas. Com relação à área da Química, tem-se o modelo do Conhecimento Especializado de Professores de Química - CTSK, que descreve o conjunto de conhecimentos específicos de professores de Química, e permite conectar os conhecimentos da disciplina ao didático. Assim, o objetivo dessa pesquisa foi de caracterizar os conhecimentos mobilizados por uma professora de Química, quando do ensino de hidrocarbonetos, a partir do CTSK. A pesquisa ancora-se na abordagem qualitativa-descritiva de cunho exploratória, e a produção de dados ocorreu mediante o estudo de campo. Os resultados evidenciaram a mobilização de conhecimentos, tanto no domínio Químico (CK) quanto no didático (PCK), conforme o CTSK, e revelou conexões entre ambos os domínios, caracterizando a articulação entre ensino e aprendizagem – elementos essenciais ao sucesso escolar dos estudantes.Revista Prática Docente2021-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/99910.23926/RPD.2021.v6.n1.e013.id999Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e013Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e013Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0132526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/999/471Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMartins, Jakline Estefane Alves Carbo, LeandroSoares, Susel Taís Coelho2022-06-03T13:02:15Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/999Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS CONOCIMIENTOS ESPECIALIZADOS DE PROFESORES DE QUÍMICA - CTSK: UN ANÁLISIS DE LA PRÁCTICA DOCENTE EN LA ENSEÑANZA DE HIDROCARBUROS CONHECIMENTO ESPECIALIZADO DE PROFESSORES DE QUÍMICA – CTSK: UMA ANÁLISE DE PRÁTICA DOCENTE NO ENSINO DE HIDROCARBONETOS |
title |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS |
spellingShingle |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS Martins, Jakline Estefane Alves CTSK Teacher’s Knowledge Chemistry teaching CTSK Conocimiento de los profesores Enseñanza de la química CTSK Conhecimento de Professores Ensino de Química |
title_short |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS |
title_full |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS |
title_fullStr |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS |
title_full_unstemmed |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS |
title_sort |
CHEMISTRY TEACHER’S SPECIALIZED KNOWLEDGE - CTSK: AN ANALYSIS OF TEACHING PRACTICE IN THE TEACHING OF HYDROCARBONS |
author |
Martins, Jakline Estefane Alves |
author_facet |
Martins, Jakline Estefane Alves Carbo, Leandro Soares, Susel Taís Coelho |
author_role |
author |
author2 |
Carbo, Leandro Soares, Susel Taís Coelho |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Martins, Jakline Estefane Alves Carbo, Leandro Soares, Susel Taís Coelho |
dc.subject.por.fl_str_mv |
CTSK Teacher’s Knowledge Chemistry teaching CTSK Conocimiento de los profesores Enseñanza de la química CTSK Conhecimento de Professores Ensino de Química |
topic |
CTSK Teacher’s Knowledge Chemistry teaching CTSK Conocimiento de los profesores Enseñanza de la química CTSK Conhecimento de Professores Ensino de Química |
description |
In the search for a theoretical and methodological reference, that is possible to describe the teaching knowledge for teaching, several models have emerged in the last decades for different areas. Regarding Chemistry area, there is the model of Chemistry Teacher’s Specialized Knowledge - CTSK, which describes the set of specific knowledge of Chemistry Teachers, and it allows connecting the knowledge of the area to the pedagogical. Thus, the objective of this research was to characterize the knowledge mobilized by a Chemistry Teacher, when teaching hydrocarbons, from the CTSK. The research is based on the qualitative-descriptive approach of an exploratory nature, and the production of data occurred through the field research. The results showed the mobilization of Chemistry Knowledge (CK) and Pedagogical Content Knowledge (PCK), according to the CTSK, and revealed connections between both domains, characterizing the articulation between teaching and learning, essential elements for students' academic success. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/999 10.23926/RPD.2021.v6.n1.e013.id999 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/999 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n1.e013.id999 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/999/471 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e013 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e013 Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e013 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725535043584 |