Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha Filha, Elizabeth
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Silva, Juliana Saragiotto
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587
Resumo: Bullying refers to the demonstration of interpersonal power through the practice of actions related to aggression/violence in schools. Thus, this article investigates how the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) presents the theme of bullying in its official documents, considering the transformations provided by public policies in Brazilian education. The work was carried othrough bibliographic and documental research, in which we sought to analyze the institut ution's normative instruments in the light of national educational legislation. Among the results, it was found that in the documents analyzed the concern and care with the theme are perceptible. However, that ethics, as a guiding theme for debates and actions - a means to mitigate acts of intimidation and physical and psychological aggression among students - still appears as a new issue that needs attention beyond official documents, in a work that permeates, in particular, the entire school environment.
id IFMT_7914eb569ff29481db62894a4e7831f1
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1587
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical educationAcciones éticas para combater el bullying: una mirada a los documentos oficiales de la educación técnica profesionalAções éticas para o combate ao bullying: um olhar para os documentos oficiais do ensino técnico profissionalHuman formationCitizenshipAggression in the school environmentFormación humanaCiudadaníaLa agresión en el ámbito escolarFormação humanaCidadaniaAgressões no ambiente escolarBullying refers to the demonstration of interpersonal power through the practice of actions related to aggression/violence in schools. Thus, this article investigates how the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) presents the theme of bullying in its official documents, considering the transformations provided by public policies in Brazilian education. The work was carried othrough bibliographic and documental research, in which we sought to analyze the institut ution's normative instruments in the light of national educational legislation. Among the results, it was found that in the documents analyzed the concern and care with the theme are perceptible. However, that ethics, as a guiding theme for debates and actions - a means to mitigate acts of intimidation and physical and psychological aggression among students - still appears as a new issue that needs attention beyond official documents, in a work that permeates, in particular, the entire school environment.El bullying se refiere a la demostración de poder interpersonal a través de la práctica de acciones relacionadas con la agresión/violencia en las escuelas. Así, este artículo investiga cómo el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Mato Grosso (IFMT) presenta el tema del bullying en sus documentos oficiales, considerando las transformaciones proporcionadas por las políticas públicas en la educación brasileña. El trabajo se realizó a través de una investigación bibliográfica y documental, en la que se buscó analizar los instrumentos normativos de la institución a la luz de la legislación educativa nacional. Entre los resultados, se constató que en los documentos analizados es perceptible la preocupación y el cuidado con el tema. Sin embargo, esa ética, como hilo conductor de debates y acciones - medio para mitigar actos de intimidación y agresiones físicas y psíquicas entre estudiantes - aún aparece como un tema nuevo que requiere atención más allá de los documentos oficiales, en un trabajo que permea, en particular, todo el entorno escolar.O bullying refere-se à demonstração de poder interpessoal mediante prática de ações relativas à agressão/violência nas escolas. Assim, o presente artigo investiga como o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) apresenta a temática do bullying em seus documentos oficiais, considerando as transformações proporcionadas pelas políticas públicas na educação brasileira. O trabalho foi realizado por meio de pesquisa bibliográfica e documental, na qual buscou-se analisar os instrumentos normativos da instituição à luz da legislação educacional nacional. Entre os resultados, constatou-se que, nos documentos analisados, são perceptíveis a preocupação e o cuidado com a temática. Entretanto a ética, como tema balizador de debates e ações - meio para mitigar os atos de intimidação e agressão física e psicológica entre estudantes, figura ainda como uma questão nova e que necessita de atenção para além dos documentos oficiais, em um trabalho que permeie, em especial, todo o ambiente escolar.Revista Prática Docente2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/158710.23926/RPD.2022.v7.n2.e22059.id1587Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22059Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22059Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220592526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587/677Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha Filha, ElizabethSilva, Juliana Saragiotto2022-07-12T13:28:32Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1587Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-07-12T13:28:32Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
Acciones éticas para combater el bullying: una mirada a los documentos oficiales de la educación técnica profesional
Ações éticas para o combate ao bullying: um olhar para os documentos oficiais do ensino técnico profissional
title Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
spellingShingle Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
Cunha Filha, Elizabeth
Human formation
Citizenship
Aggression in the school environment
Formación humana
Ciudadanía
La agresión en el ámbito escolar
Formação humana
Cidadania
Agressões no ambiente escolar
title_short Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
title_full Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
title_fullStr Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
title_full_unstemmed Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
title_sort Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
author Cunha Filha, Elizabeth
author_facet Cunha Filha, Elizabeth
Silva, Juliana Saragiotto
author_role author
author2 Silva, Juliana Saragiotto
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha Filha, Elizabeth
Silva, Juliana Saragiotto
dc.subject.por.fl_str_mv Human formation
Citizenship
Aggression in the school environment
Formación humana
Ciudadanía
La agresión en el ámbito escolar
Formação humana
Cidadania
Agressões no ambiente escolar
topic Human formation
Citizenship
Aggression in the school environment
Formación humana
Ciudadanía
La agresión en el ámbito escolar
Formação humana
Cidadania
Agressões no ambiente escolar
description Bullying refers to the demonstration of interpersonal power through the practice of actions related to aggression/violence in schools. Thus, this article investigates how the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) presents the theme of bullying in its official documents, considering the transformations provided by public policies in Brazilian education. The work was carried othrough bibliographic and documental research, in which we sought to analyze the institut ution's normative instruments in the light of national educational legislation. Among the results, it was found that in the documents analyzed the concern and care with the theme are perceptible. However, that ethics, as a guiding theme for debates and actions - a means to mitigate acts of intimidation and physical and psychological aggression among students - still appears as a new issue that needs attention beyond official documents, in a work that permeates, in particular, the entire school environment.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22059.id1587
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22059.id1587
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587/677
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22059
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22059
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22059
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726361321472