Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587 |
Resumo: | Bullying refers to the demonstration of interpersonal power through the practice of actions related to aggression/violence in schools. Thus, this article investigates how the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) presents the theme of bullying in its official documents, considering the transformations provided by public policies in Brazilian education. The work was carried othrough bibliographic and documental research, in which we sought to analyze the institut ution's normative instruments in the light of national educational legislation. Among the results, it was found that in the documents analyzed the concern and care with the theme are perceptible. However, that ethics, as a guiding theme for debates and actions - a means to mitigate acts of intimidation and physical and psychological aggression among students - still appears as a new issue that needs attention beyond official documents, in a work that permeates, in particular, the entire school environment. |
id |
IFMT_7914eb569ff29481db62894a4e7831f1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1587 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical educationAcciones éticas para combater el bullying: una mirada a los documentos oficiales de la educación técnica profesionalAções éticas para o combate ao bullying: um olhar para os documentos oficiais do ensino técnico profissionalHuman formationCitizenshipAggression in the school environmentFormación humanaCiudadaníaLa agresión en el ámbito escolarFormação humanaCidadaniaAgressões no ambiente escolarBullying refers to the demonstration of interpersonal power through the practice of actions related to aggression/violence in schools. Thus, this article investigates how the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) presents the theme of bullying in its official documents, considering the transformations provided by public policies in Brazilian education. The work was carried othrough bibliographic and documental research, in which we sought to analyze the institut ution's normative instruments in the light of national educational legislation. Among the results, it was found that in the documents analyzed the concern and care with the theme are perceptible. However, that ethics, as a guiding theme for debates and actions - a means to mitigate acts of intimidation and physical and psychological aggression among students - still appears as a new issue that needs attention beyond official documents, in a work that permeates, in particular, the entire school environment.El bullying se refiere a la demostración de poder interpersonal a través de la práctica de acciones relacionadas con la agresión/violencia en las escuelas. Así, este artículo investiga cómo el Instituto Federal de Educación, Ciencia y Tecnología de Mato Grosso (IFMT) presenta el tema del bullying en sus documentos oficiales, considerando las transformaciones proporcionadas por las políticas públicas en la educación brasileña. El trabajo se realizó a través de una investigación bibliográfica y documental, en la que se buscó analizar los instrumentos normativos de la institución a la luz de la legislación educativa nacional. Entre los resultados, se constató que en los documentos analizados es perceptible la preocupación y el cuidado con el tema. Sin embargo, esa ética, como hilo conductor de debates y acciones - medio para mitigar actos de intimidación y agresiones físicas y psíquicas entre estudiantes - aún aparece como un tema nuevo que requiere atención más allá de los documentos oficiales, en un trabajo que permea, en particular, todo el entorno escolar.O bullying refere-se à demonstração de poder interpessoal mediante prática de ações relativas à agressão/violência nas escolas. Assim, o presente artigo investiga como o Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) apresenta a temática do bullying em seus documentos oficiais, considerando as transformações proporcionadas pelas políticas públicas na educação brasileira. O trabalho foi realizado por meio de pesquisa bibliográfica e documental, na qual buscou-se analisar os instrumentos normativos da instituição à luz da legislação educacional nacional. Entre os resultados, constatou-se que, nos documentos analisados, são perceptíveis a preocupação e o cuidado com a temática. Entretanto a ética, como tema balizador de debates e ações - meio para mitigar os atos de intimidação e agressão física e psicológica entre estudantes, figura ainda como uma questão nova e que necessita de atenção para além dos documentos oficiais, em um trabalho que permeie, em especial, todo o ambiente escolar.Revista Prática Docente2022-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/158710.23926/RPD.2022.v7.n2.e22059.id1587Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22059Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22059Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220592526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587/677Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha Filha, ElizabethSilva, Juliana Saragiotto2022-07-12T13:28:32Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1587Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-07-12T13:28:32Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education Acciones éticas para combater el bullying: una mirada a los documentos oficiales de la educación técnica profesional Ações éticas para o combate ao bullying: um olhar para os documentos oficiais do ensino técnico profissional |
title |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education |
spellingShingle |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education Cunha Filha, Elizabeth Human formation Citizenship Aggression in the school environment Formación humana Ciudadanía La agresión en el ámbito escolar Formação humana Cidadania Agressões no ambiente escolar |
title_short |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education |
title_full |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education |
title_fullStr |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education |
title_full_unstemmed |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education |
title_sort |
Ethical actions to fight bullying: a look at the official documents of professional technical education |
author |
Cunha Filha, Elizabeth |
author_facet |
Cunha Filha, Elizabeth Silva, Juliana Saragiotto |
author_role |
author |
author2 |
Silva, Juliana Saragiotto |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha Filha, Elizabeth Silva, Juliana Saragiotto |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Human formation Citizenship Aggression in the school environment Formación humana Ciudadanía La agresión en el ámbito escolar Formação humana Cidadania Agressões no ambiente escolar |
topic |
Human formation Citizenship Aggression in the school environment Formación humana Ciudadanía La agresión en el ámbito escolar Formação humana Cidadania Agressões no ambiente escolar |
description |
Bullying refers to the demonstration of interpersonal power through the practice of actions related to aggression/violence in schools. Thus, this article investigates how the Federal Institute of Education, Science and Technology of Mato Grosso (IFMT) presents the theme of bullying in its official documents, considering the transformations provided by public policies in Brazilian education. The work was carried othrough bibliographic and documental research, in which we sought to analyze the institut ution's normative instruments in the light of national educational legislation. Among the results, it was found that in the documents analyzed the concern and care with the theme are perceptible. However, that ethics, as a guiding theme for debates and actions - a means to mitigate acts of intimidation and physical and psychological aggression among students - still appears as a new issue that needs attention beyond official documents, in a work that permeates, in particular, the entire school environment. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22059.id1587 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22059.id1587 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1587/677 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22059 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22059 Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22059 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726361321472 |