INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262 |
Resumo: | Science Teaching must be related to a critical reflection involving methodologies for the construction of scientific-technological knowledge and its applications in society. The research adopted the qualitative methodology developed through the implementation of an investigative activity exploring the arthropod fauna in different habitats. The data exposed and discussed here came from audio recordings of activities and the researcher's field diary. In turn, the analysis aimed to investigate how the use of an investigative activity can help to deepen the teaching of Science. The results showed elements that point to the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the activities developed, in the same way that it favored the understanding of the contents covered. Therefore, an investigative approach allows the student, from the problematization, to gather the knowledge he has to produce inferences, create hypotheses and seek solutions using his own strategy. |
id |
IFMT_7de73bce22c81d79b037f46983b5c9c7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1262 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOLLA ACTIVIDAD INVESTIGADORA COMO HERRAMIENTA PARA PROFUNDIZAR EN LA ENSEÑANZA DE LOS ARTRÓPODOS EN LA ESCUELA PRIMARIAATIVIDADE INVESTIGATIVA COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO DE ARTRÓPODES NO ENSINO FUNDAMENTALInvestigationScience teachingArthropodsInvestigaciónEnseñanza de las cienciasArtrópodosInvestigaçãoEnsino de CiênciasArtrópodesScience Teaching must be related to a critical reflection involving methodologies for the construction of scientific-technological knowledge and its applications in society. The research adopted the qualitative methodology developed through the implementation of an investigative activity exploring the arthropod fauna in different habitats. The data exposed and discussed here came from audio recordings of activities and the researcher's field diary. In turn, the analysis aimed to investigate how the use of an investigative activity can help to deepen the teaching of Science. The results showed elements that point to the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the activities developed, in the same way that it favored the understanding of the contents covered. Therefore, an investigative approach allows the student, from the problematization, to gather the knowledge he has to produce inferences, create hypotheses and seek solutions using his own strategy.La Enseñanza de las Ciencias debe estar relacionada con una reflexión crítica que involucre metodologías para la construcción del conocimiento científico-tecnológico y sus aplicaciones en la sociedad. La investigación adoptó la metodología cualitativa desarrollada a través de la implementación de una actividad investigativa explorando la fauna de artrópodos en diferentes hábitats. Los datos expuestos y discutidos aquí provienen de grabaciones de audio de actividades y del diario de campo del investigador. A su vez, el análisis tuvo como objetivo indagar cómo el uso de una actividad investigativa puede ayudar a profundizar la enseñanza de las Ciencias. Los resultados mostraron elementos que apuntan a la contribución de la actividad en el compromiso e interés de los estudiantes en las actividades desarrolladas, de la misma forma que favoreció la comprensión de los contenidos abordados. Por tanto, un enfoque investigativo le permite al estudiante, a partir de la problematización, reunir los conocimientos que posee para producir inferencias, crear hipótesis y buscar soluciones utilizando su propia estrategia.O Ensino de Ciências deve estar relacionado a uma reflexão crítica envolvendo metodologias de construção do conhecimento científico-tecnológico e suas aplicações na sociedade. A pesquisa adotou a metodologia qualitativa desenvolvida por meio da implementação de uma atividade investigativa explorando a fauna de artrópodes em diferentes habitats. Os dados aqui expostos e discutidos foram oriundos por meio de gravações em áudio das atividades e diário de campo do pesquisador. Por sua vez, a análise teve como objetivo investigar como o emprego de uma atividade investigativa pode auxiliar o aprofundamento do ensino de Ciências. Os resultados demostraram elementos que apontam a contribuição da atividade no engajamento e interesse dos estudantes nas atividades desenvolvidas, da mesma forma que favoreceu no entendimento dos conteúdos abordados. Portanto, abordagem investigativa permite que o estudante, a partir da problematização, reúna os conhecimentos que possui para produzir inferências, criar hipóteses e buscar soluções utilizando uma estratégia própria.Revista Prática Docente2022-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/126210.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e008Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e008Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262/601Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Henrique Mendes Santana, Neydson Soares2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1262Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL LA ACTIVIDAD INVESTIGADORA COMO HERRAMIENTA PARA PROFUNDIZAR EN LA ENSEÑANZA DE LOS ARTRÓPODOS EN LA ESCUELA PRIMARIA ATIVIDADE INVESTIGATIVA COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO DE ARTRÓPODES NO ENSINO FUNDAMENTAL |
title |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL |
spellingShingle |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL Silva, Henrique Mendes Investigation Science teaching Arthropods Investigación Enseñanza de las ciencias Artrópodos Investigação Ensino de Ciências Artrópodes |
title_short |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_full |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_fullStr |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_full_unstemmed |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL |
title_sort |
INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL |
author |
Silva, Henrique Mendes |
author_facet |
Silva, Henrique Mendes Santana, Neydson Soares |
author_role |
author |
author2 |
Santana, Neydson Soares |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Henrique Mendes Santana, Neydson Soares |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Investigation Science teaching Arthropods Investigación Enseñanza de las ciencias Artrópodos Investigação Ensino de Ciências Artrópodes |
topic |
Investigation Science teaching Arthropods Investigación Enseñanza de las ciencias Artrópodos Investigação Ensino de Ciências Artrópodes |
description |
Science Teaching must be related to a critical reflection involving methodologies for the construction of scientific-technological knowledge and its applications in society. The research adopted the qualitative methodology developed through the implementation of an investigative activity exploring the arthropod fauna in different habitats. The data exposed and discussed here came from audio recordings of activities and the researcher's field diary. In turn, the analysis aimed to investigate how the use of an investigative activity can help to deepen the teaching of Science. The results showed elements that point to the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the activities developed, in the same way that it favored the understanding of the contents covered. Therefore, an investigative approach allows the student, from the problematization, to gather the knowledge he has to produce inferences, create hypotheses and seek solutions using his own strategy. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-03-13 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262/601 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e008 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e008 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e008 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725720641536 |