INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Henrique Mendes
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Santana, Neydson Soares
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262
Resumo: Science Teaching must be related to a critical reflection involving methodologies for the construction of scientific-technological knowledge and its applications in society. The research adopted the qualitative methodology developed through the implementation of an investigative activity exploring the arthropod fauna in different habitats. The data exposed and discussed here came from audio recordings of activities and the researcher's field diary. In turn, the analysis aimed to investigate how the use of an investigative activity can help to deepen the teaching of Science. The results showed elements that point to the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the activities developed, in the same way that it favored the understanding of the contents covered. Therefore, an investigative approach allows the student, from the problematization, to gather the knowledge he has to produce inferences, create hypotheses and seek solutions using his own strategy.
id IFMT_7de73bce22c81d79b037f46983b5c9c7
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1262
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOLLA ACTIVIDAD INVESTIGADORA COMO HERRAMIENTA PARA PROFUNDIZAR EN LA ENSEÑANZA DE LOS ARTRÓPODOS EN LA ESCUELA PRIMARIAATIVIDADE INVESTIGATIVA COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO DE ARTRÓPODES NO ENSINO FUNDAMENTALInvestigationScience teachingArthropodsInvestigaciónEnseñanza de las cienciasArtrópodosInvestigaçãoEnsino de CiênciasArtrópodesScience Teaching must be related to a critical reflection involving methodologies for the construction of scientific-technological knowledge and its applications in society. The research adopted the qualitative methodology developed through the implementation of an investigative activity exploring the arthropod fauna in different habitats. The data exposed and discussed here came from audio recordings of activities and the researcher's field diary. In turn, the analysis aimed to investigate how the use of an investigative activity can help to deepen the teaching of Science. The results showed elements that point to the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the activities developed, in the same way that it favored the understanding of the contents covered. Therefore, an investigative approach allows the student, from the problematization, to gather the knowledge he has to produce inferences, create hypotheses and seek solutions using his own strategy.La Enseñanza de las Ciencias debe estar relacionada con una reflexión crítica que involucre metodologías para la construcción del conocimiento científico-tecnológico y sus aplicaciones en la sociedad. La investigación adoptó la metodología cualitativa desarrollada a través de la implementación de una actividad investigativa explorando la fauna de artrópodos en diferentes hábitats. Los datos expuestos y discutidos aquí provienen de grabaciones de audio de actividades y del diario de campo del investigador. A su vez, el análisis tuvo como objetivo indagar cómo el uso de una actividad investigativa puede ayudar a profundizar la enseñanza de las Ciencias. Los resultados mostraron elementos que apuntan a la contribución de la actividad en el compromiso e interés de los estudiantes en las actividades desarrolladas, de la misma forma que favoreció la comprensión de los contenidos abordados. Por tanto, un enfoque investigativo le permite al estudiante, a partir de la problematización, reunir los conocimientos que posee para producir inferencias, crear hipótesis y buscar soluciones utilizando su propia estrategia.O Ensino de Ciências deve estar relacionado a uma reflexão crítica envolvendo metodologias de construção do conhecimento científico-tecnológico e suas aplicações na sociedade. A pesquisa adotou a metodologia qualitativa desenvolvida por meio da implementação de uma atividade investigativa explorando a fauna de artrópodes em diferentes habitats. Os dados aqui expostos e discutidos foram oriundos por meio de gravações em áudio das atividades e diário de campo do pesquisador. Por sua vez, a análise teve como objetivo investigar como o emprego de uma atividade investigativa pode auxiliar o aprofundamento do ensino de Ciências. Os resultados demostraram elementos que apontam a contribuição da atividade no engajamento e interesse dos estudantes nas atividades desenvolvidas, da mesma forma que favoreceu no entendimento dos conteúdos abordados. Portanto, abordagem investigativa permite que o estudante, a partir da problematização, reúna os conhecimentos que possui para produzir inferências, criar hipóteses e buscar soluções utilizando uma estratégia própria.Revista Prática Docente2022-03-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/126210.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e008Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e008Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262/601Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Henrique Mendes Santana, Neydson Soares2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1262Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
LA ACTIVIDAD INVESTIGADORA COMO HERRAMIENTA PARA PROFUNDIZAR EN LA ENSEÑANZA DE LOS ARTRÓPODOS EN LA ESCUELA PRIMARIA
ATIVIDADE INVESTIGATIVA COMO FERRAMENTA PARA O ENSINO DE ARTRÓPODES NO ENSINO FUNDAMENTAL
title INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
spellingShingle INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
Silva, Henrique Mendes
Investigation
Science teaching
Arthropods
Investigación
Enseñanza de las ciencias
Artrópodos
Investigação
Ensino de Ciências
Artrópodes
title_short INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
title_full INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
title_fullStr INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
title_full_unstemmed INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
title_sort INVESTIGATIVE ACTIVITY AS A TOOL TO DEEPEN THE TEACHING OF ARTHROPODS IN ELEMENTARY SCHOOL
author Silva, Henrique Mendes
author_facet Silva, Henrique Mendes
Santana, Neydson Soares
author_role author
author2 Santana, Neydson Soares
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Henrique Mendes
Santana, Neydson Soares
dc.subject.por.fl_str_mv Investigation
Science teaching
Arthropods
Investigación
Enseñanza de las ciencias
Artrópodos
Investigação
Ensino de Ciências
Artrópodes
topic Investigation
Science teaching
Arthropods
Investigación
Enseñanza de las ciencias
Artrópodos
Investigação
Ensino de Ciências
Artrópodes
description Science Teaching must be related to a critical reflection involving methodologies for the construction of scientific-technological knowledge and its applications in society. The research adopted the qualitative methodology developed through the implementation of an investigative activity exploring the arthropod fauna in different habitats. The data exposed and discussed here came from audio recordings of activities and the researcher's field diary. In turn, the analysis aimed to investigate how the use of an investigative activity can help to deepen the teaching of Science. The results showed elements that point to the contribution of the activity in the engagement and interest of students in the activities developed, in the same way that it favored the understanding of the contents covered. Therefore, an investigative approach allows the student, from the problematization, to gather the knowledge he has to produce inferences, create hypotheses and seek solutions using his own strategy.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-03-13
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Ciências
Ciências
Ciências
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e008.id1262
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1262/601
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e008
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e008
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e008
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725720641536