POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza de Paula, Leônia
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Matos Magalhães, Epaminondas de, Aparecido Pereira, Marcos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196
Resumo: The school, a training space, is responsible for providing an Education that respects ethnic-racial diversity. Therefore, this article aimed to reflect on the social practices of the use of Afro-Brazilian poetic language, for providing experiences that value reading and writing as form of expression, in the word and exercise of citizenship. Methodologically, action research was chosen, with a qualitative approach, developed in June 2021, by means of a Basic Sequence, by Rildo Cosson (2006), concentrating on the poem “Vozes Mulheres”, by Conceição Evaristo, having as audience High School students from a state School, in the Campo Verde-MT city. Ultimately, the results showed that there were significant changes in the process of understanding, reading and production of the poem genre, from the construction of meanings of the text, as well as stimulating the rescue of the memory and the black identity of the participants.
id IFMT_84d283687d6731f369111b0bc0c100c3
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/196
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOLPOESÍA Y MEMORIA DE LA IDENTIDAD AFROBRASILEÑA: UNA PROPUESTA DE ALFABETIZACIÓN PARA LA ESCUELA SECUNDARIAPOESIA E MEMÓRIA IDENTITÁRIA AFRO-BRASILEIRA: UMA PROPOSTA DE LETRAMENTO PARA O ENSINO MÉDIOEnsinoLetramento literárioMemória identitáriaPoesiaTeachingLiterary literacyIdentity memoryPoetryEnsenãnzaMemoria de la identidadAlfabetización LiterariaPoesíaThe school, a training space, is responsible for providing an Education that respects ethnic-racial diversity. Therefore, this article aimed to reflect on the social practices of the use of Afro-Brazilian poetic language, for providing experiences that value reading and writing as form of expression, in the word and exercise of citizenship. Methodologically, action research was chosen, with a qualitative approach, developed in June 2021, by means of a Basic Sequence, by Rildo Cosson (2006), concentrating on the poem “Vozes Mulheres”, by Conceição Evaristo, having as audience High School students from a state School, in the Campo Verde-MT city. Ultimately, the results showed that there were significant changes in the process of understanding, reading and production of the poem genre, from the construction of meanings of the text, as well as stimulating the rescue of the memory and the black identity of the participants.La escuela, espacio de formación, es responsable de proponer una Educación respetuosa de la diversidad étnico-racial. Luego, este artículo tuvo como objetivo reflexionar sobre las prácticas sociales del uso del lenguaje poético afro-brasileño, Con la intención de proponer experiencias que valoricen la lectura y la escritura como forma de expresión en el mundo y el ejercicio de la ciudadanía. Metodológicamente, escogemos por la Investigación-acción, con abordaje cualitativa, desarrollada en junio de 2021, a través de una Secuencia Básica, de Rildo Cosson (2006), con base en el poema “Vozes Mulheres”, de Conceição Evaristo, teniendo como audiencia estudiantes de la escuela pública secundaria en el municipio de Campo Verde-MT. Por fin, los resultados mostraron que hubo cambios significativos en el proceso de comprensión de significados del texto, asimismo de estimular el recate de la memoria y la identidad negra de los participantes.A escola, espaço de formação, é responsável por oportunizar uma educação que respeite a diversidade étnico-racial. Dessa forma, este artigo objetivou refletir sobre as práticas sociais de usos da linguagem poética afro-brasileira, a fim de proporcionar experiências que valorizem a leitura e a escrita como forma de expressão no mundo e de exercício da cidadania. Metodologicamente, optou-se pela pesquisa-ação, com abordagem qualitativa, desenvolvida em junho de 2021, por meio de uma Sequência Básica, de Rildo Cosson (2006), com enfoque no poema “Vozes mulheres”, de Conceição Evaristo, tendo como público estudantes do Ensino Médio de uma Escola Estadual do município de Campo Verde-MT. Por fim, os resultados evidenciaram que houve mudanças significativas no processo de compreensão, leitura e produção do gênero poema, a partir da construção de sentidos do texto, bem como estimulou o resgate da memória e da identidade negra dos participantes.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/19610.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e221082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196/187Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza de Paula, Leônia Matos Magalhães, Epaminondas de Aparecido Pereira, Marcos2023-05-25T00:39:21Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/196Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:39:21Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
POESÍA Y MEMORIA DE LA IDENTIDAD AFROBRASILEÑA: UNA PROPUESTA DE ALFABETIZACIÓN PARA LA ESCUELA SECUNDARIA
POESIA E MEMÓRIA IDENTITÁRIA AFRO-BRASILEIRA: UMA PROPOSTA DE LETRAMENTO PARA O ENSINO MÉDIO
title POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
spellingShingle POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
Souza de Paula, Leônia
Ensino
Letramento literário
Memória identitária
Poesia
Teaching
Literary literacy
Identity memory
Poetry
Ensenãnza
Memoria de la identidad
Alfabetización Literaria
Poesía
title_short POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
title_full POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
title_fullStr POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
title_full_unstemmed POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
title_sort POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
author Souza de Paula, Leônia
author_facet Souza de Paula, Leônia
Matos Magalhães, Epaminondas de
Aparecido Pereira, Marcos
author_role author
author2 Matos Magalhães, Epaminondas de
Aparecido Pereira, Marcos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza de Paula, Leônia
Matos Magalhães, Epaminondas de
Aparecido Pereira, Marcos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino
Letramento literário
Memória identitária
Poesia
Teaching
Literary literacy
Identity memory
Poetry
Ensenãnza
Memoria de la identidad
Alfabetización Literaria
Poesía
topic Ensino
Letramento literário
Memória identitária
Poesia
Teaching
Literary literacy
Identity memory
Poetry
Ensenãnza
Memoria de la identidad
Alfabetización Literaria
Poesía
description The school, a training space, is responsible for providing an Education that respects ethnic-racial diversity. Therefore, this article aimed to reflect on the social practices of the use of Afro-Brazilian poetic language, for providing experiences that value reading and writing as form of expression, in the word and exercise of citizenship. Methodologically, action research was chosen, with a qualitative approach, developed in June 2021, by means of a Basic Sequence, by Rildo Cosson (2006), concentrating on the poem “Vozes Mulheres”, by Conceição Evaristo, having as audience High School students from a state School, in the Campo Verde-MT city. Ultimately, the results showed that there were significant changes in the process of understanding, reading and production of the poem genre, from the construction of meanings of the text, as well as stimulating the rescue of the memory and the black identity of the participants.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-11-24
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196/187
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939761549312