POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196 |
Resumo: | The school, a training space, is responsible for providing an Education that respects ethnic-racial diversity. Therefore, this article aimed to reflect on the social practices of the use of Afro-Brazilian poetic language, for providing experiences that value reading and writing as form of expression, in the word and exercise of citizenship. Methodologically, action research was chosen, with a qualitative approach, developed in June 2021, by means of a Basic Sequence, by Rildo Cosson (2006), concentrating on the poem “Vozes Mulheres”, by Conceição Evaristo, having as audience High School students from a state School, in the Campo Verde-MT city. Ultimately, the results showed that there were significant changes in the process of understanding, reading and production of the poem genre, from the construction of meanings of the text, as well as stimulating the rescue of the memory and the black identity of the participants. |
id |
IFMT_84d283687d6731f369111b0bc0c100c3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/196 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOLPOESÍA Y MEMORIA DE LA IDENTIDAD AFROBRASILEÑA: UNA PROPUESTA DE ALFABETIZACIÓN PARA LA ESCUELA SECUNDARIAPOESIA E MEMÓRIA IDENTITÁRIA AFRO-BRASILEIRA: UMA PROPOSTA DE LETRAMENTO PARA O ENSINO MÉDIOEnsinoLetramento literárioMemória identitáriaPoesiaTeachingLiterary literacyIdentity memoryPoetryEnsenãnzaMemoria de la identidadAlfabetización LiterariaPoesíaThe school, a training space, is responsible for providing an Education that respects ethnic-racial diversity. Therefore, this article aimed to reflect on the social practices of the use of Afro-Brazilian poetic language, for providing experiences that value reading and writing as form of expression, in the word and exercise of citizenship. Methodologically, action research was chosen, with a qualitative approach, developed in June 2021, by means of a Basic Sequence, by Rildo Cosson (2006), concentrating on the poem “Vozes Mulheres”, by Conceição Evaristo, having as audience High School students from a state School, in the Campo Verde-MT city. Ultimately, the results showed that there were significant changes in the process of understanding, reading and production of the poem genre, from the construction of meanings of the text, as well as stimulating the rescue of the memory and the black identity of the participants.La escuela, espacio de formación, es responsable de proponer una Educación respetuosa de la diversidad étnico-racial. Luego, este artículo tuvo como objetivo reflexionar sobre las prácticas sociales del uso del lenguaje poético afro-brasileño, Con la intención de proponer experiencias que valoricen la lectura y la escritura como forma de expresión en el mundo y el ejercicio de la ciudadanía. Metodológicamente, escogemos por la Investigación-acción, con abordaje cualitativa, desarrollada en junio de 2021, a través de una Secuencia Básica, de Rildo Cosson (2006), con base en el poema “Vozes Mulheres”, de Conceição Evaristo, teniendo como audiencia estudiantes de la escuela pública secundaria en el municipio de Campo Verde-MT. Por fin, los resultados mostraron que hubo cambios significativos en el proceso de comprensión de significados del texto, asimismo de estimular el recate de la memoria y la identidad negra de los participantes.A escola, espaço de formação, é responsável por oportunizar uma educação que respeite a diversidade étnico-racial. Dessa forma, este artigo objetivou refletir sobre as práticas sociais de usos da linguagem poética afro-brasileira, a fim de proporcionar experiências que valorizem a leitura e a escrita como forma de expressão no mundo e de exercício da cidadania. Metodologicamente, optou-se pela pesquisa-ação, com abordagem qualitativa, desenvolvida em junho de 2021, por meio de uma Sequência Básica, de Rildo Cosson (2006), com enfoque no poema “Vozes mulheres”, de Conceição Evaristo, tendo como público estudantes do Ensino Médio de uma Escola Estadual do município de Campo Verde-MT. Por fim, os resultados evidenciaram que houve mudanças significativas no processo de compreensão, leitura e produção do gênero poema, a partir da construção de sentidos do texto, bem como estimulou o resgate da memória e da identidade negra dos participantes.Revista Prática Docente2022-11-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/19610.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e221082526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196/187Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSouza de Paula, Leônia Matos Magalhães, Epaminondas de Aparecido Pereira, Marcos2023-05-25T00:39:21Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/196Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:39:21Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL POESÍA Y MEMORIA DE LA IDENTIDAD AFROBRASILEÑA: UNA PROPUESTA DE ALFABETIZACIÓN PARA LA ESCUELA SECUNDARIA POESIA E MEMÓRIA IDENTITÁRIA AFRO-BRASILEIRA: UMA PROPOSTA DE LETRAMENTO PARA O ENSINO MÉDIO |
title |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL |
spellingShingle |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL Souza de Paula, Leônia Ensino Letramento literário Memória identitária Poesia Teaching Literary literacy Identity memory Poetry Ensenãnza Memoria de la identidad Alfabetización Literaria Poesía |
title_short |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL |
title_full |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL |
title_fullStr |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL |
title_full_unstemmed |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL |
title_sort |
POETRY AND AFRO-BRAZILIAN IDENTITY MEMORY: A LITERACY PROPOSAL FOR HIGH SCHOOL |
author |
Souza de Paula, Leônia |
author_facet |
Souza de Paula, Leônia Matos Magalhães, Epaminondas de Aparecido Pereira, Marcos |
author_role |
author |
author2 |
Matos Magalhães, Epaminondas de Aparecido Pereira, Marcos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza de Paula, Leônia Matos Magalhães, Epaminondas de Aparecido Pereira, Marcos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Letramento literário Memória identitária Poesia Teaching Literary literacy Identity memory Poetry Ensenãnza Memoria de la identidad Alfabetización Literaria Poesía |
topic |
Ensino Letramento literário Memória identitária Poesia Teaching Literary literacy Identity memory Poetry Ensenãnza Memoria de la identidad Alfabetización Literaria Poesía |
description |
The school, a training space, is responsible for providing an Education that respects ethnic-racial diversity. Therefore, this article aimed to reflect on the social practices of the use of Afro-Brazilian poetic language, for providing experiences that value reading and writing as form of expression, in the word and exercise of citizenship. Methodologically, action research was chosen, with a qualitative approach, developed in June 2021, by means of a Basic Sequence, by Rildo Cosson (2006), concentrating on the poem “Vozes Mulheres”, by Conceição Evaristo, having as audience High School students from a state School, in the Campo Verde-MT city. Ultimately, the results showed that there were significant changes in the process of understanding, reading and production of the poem genre, from the construction of meanings of the text, as well as stimulating the rescue of the memory and the black identity of the participants. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-11-24 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22108.id1751 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/196/187 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108 Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Ciências Humanas e Suas Tecnologias; e22108 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939761549312 |