THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF TEXTUAL GENRES: FROM PCN TO BNCC

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Brito, Emanuele Solange de Oliveira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Valério, Claudia Lucia Landgraf
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1325
Resumo: The present article seeks to perform an analysis on the transformations of pedagogical practices in relation to textual genres based on official documents. To perform this analysis, we used the National Curriculum Parameters (PCN) and the Common National Curriculum Base (BNCC), where we investigated the theoretical conceptions that endorse the notion of textual genres in these documents. The methodology used was bibliographic research. The results obtained show that the proposed work with textual genres has obtained advances in the official documents that govern the Brazilian education from the theoretical point of view. We conclude that for the critical teaching of textual genres to take place in the framework of basic education it is necessary engagement and theoretical basis of the education professionals subsidizing an effective performance.
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spelling THE PEDAGOGICAL PRACTICE OF TEXTUAL GENRES: FROM PCN TO BNCCLA PRÁCTICA PEDAGÓGICA DE LOS GÉNEROS TEXTUALES: DEL PCN AL BNCCA PRÁTICA PEDAGÓGICA DOS GÊNEROS TEXTUAIS: DOS PCN À BNCCOfficial DocumentsTextual GenresPortuguese LanguageDocumentos oficialesGéneros TextualesLengua PortuguesaDocumentos OficiaisGêneros TextuaisLíngua PortuguesaThe present article seeks to perform an analysis on the transformations of pedagogical practices in relation to textual genres based on official documents. To perform this analysis, we used the National Curriculum Parameters (PCN) and the Common National Curriculum Base (BNCC), where we investigated the theoretical conceptions that endorse the notion of textual genres in these documents. The methodology used was bibliographic research. The results obtained show that the proposed work with textual genres has obtained advances in the official documents that govern the Brazilian education from the theoretical point of view. We conclude that for the critical teaching of textual genres to take place in the framework of basic education it is necessary engagement and theoretical basis of the education professionals subsidizing an effective performance.El presente artículo pretende realizar un análisis sobre las transformaciones de las prácticas pedagógicas en relación con los géneros textuales basados en documentos oficiales. Para realizar este análisis, utilizamos los Parámetros Curriculares Nacionales (PCN) y la Base Curricular Nacional Común (BNCC), donde investigamos las concepciones teóricas que avalan la noción de géneros textuales en estos documentos. La metodología utilizada fue la investigación bibliográfica. Los resultados obtenidos muestran que el trabajo propuesto con los géneros textuales ha obtenido avances en los documentos oficiales que rigen la educación brasileña desde el punto de vista teórico. Concluimos que para que la enseñanza crítica de los géneros textuales tenga lugar en el marco de la educación básica es necesario el compromiso y la base teórica de los profesionales de la educación subvencionando una actuación eficaz.O presente artigo busca realizar uma análise sobre as transformações das práticas pedagógicas em relação aos gêneros textuais com base nos documentos oficiais. Para a realização desta análise, utilizamos os Parâmetros Curriculares Nacionais (PCN) e a Base Nacional Comum Curricular (BNCC), onde investigamos as concepções teóricas que endossam a noção de gêneros textuais nestes documentos. A metodologia utilizada foi pesquisa bibliográfica. Os resultados obtidos demonstram que o trabalho proposto com gêneros textuais obteve avanços nos documentos oficiais que regem a educação brasileira do ponto de vista teórico. Concluímos que para que o ensino crítico de gêneros textuais se efetive no quadro da educação básica é necessário engajamento e embasamento teórico dos profissionais da educação subsidiando uma atuação efetiva.Revista Prática Docente2022-02-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/132510.23926/RPD.2022.v7.n1.e003.id1325Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e003Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e003Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0032526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1325/598Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessBrito, Emanuele Solange de OliveiraValério, Claudia Lucia Landgraf2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1325Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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