E-SPORTS: HIGHLIGHTING COLLABORATIVE LEARNING IN THE CONSTRUCTION OF A DIGITAL GAMES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferreira, José Ricardo Lopes
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Pimentel, Fernando Silvio Cavalcante
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/964
Resumo: e-Sports are a competitive aspect of digital games with a professional approach, with characteristics similar to traditional sports. That said, we aim to identify how the process of building a digital games tournament by high school students from a private school can develop collaborative learning. This experience lasted for five weeks, culminating in a League of Legends tournament. As a research methodology, a qualitative approach of the descriptive type was adopted. To collect the data produced, a field diary was used. The data were systematized in conceptual maps categorized into: autonomy, interaction and collaboration. In general, we can conclude that the approach adopted to outline the construction of the tournament promoted an environment that provided collaborative learning based on the interaction, autonomy and collaboration of students during the construction of the tournament.
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spelling E-SPORTS: HIGHLIGHTING COLLABORATIVE LEARNING IN THE CONSTRUCTION OF A DIGITAL GAMESE-SPORTS: DESTACANDO EL APRENDIZAJE COLABORATIVO EN LA CONSTRUCCIÓN DE UN TORNEO DE JUEGOS DIGITALESE-SPORTS: EVIDENCIANDO A APRENDIZAGEM COLABORATIVA NA CONSTRUÇÃO DE UM TORNEIO DE JOGOS DIGITAISBasic EducationTechnology uses in EducationVideo games in educationEducación básicaTecnología y EducaciónVideojuegos en educaciónEducação BásicaTecnologia e EducaçãoVideogames na educaçãoe-Sports are a competitive aspect of digital games with a professional approach, with characteristics similar to traditional sports. That said, we aim to identify how the process of building a digital games tournament by high school students from a private school can develop collaborative learning. This experience lasted for five weeks, culminating in a League of Legends tournament. As a research methodology, a qualitative approach of the descriptive type was adopted. To collect the data produced, a field diary was used. The data were systematized in conceptual maps categorized into: autonomy, interaction and collaboration. In general, we can conclude that the approach adopted to outline the construction of the tournament promoted an environment that provided collaborative learning based on the interaction, autonomy and collaboration of students during the construction of the tournament.Los e-Sports son un aspecto competitivo de los juegos digitales con un enfoque profesional, con características similares a los deportes tradicionales. Dicho esto, nuestro objetivo es identificar cómo el proceso de construcción de un torneo de juegos digitales por parte de estudiantes de secundaria de una escuela privada puede desarrollar el aprendizaje colaborativo. Esta experiencia duró cinco semanas y culminó en un torneo de League of Legends. Como metodología de investigación, se adoptó un enfoque cualitativo del tipo descriptivo. Para la recolección de los datos producidos se utilizó un diario de campo. Los datos fueron sistematizados en mapas conceptuales categorizados en: autonomía, interacción y colaboración. En general, podemos concluir que el enfoque adoptado para perfilar la construcción del torneo promovió un entorno que brindó un aprendizaje colaborativo basado en la interacción, autonomía y colaboración de los estudiantes durante la construcción del torneo.Os e-Sports são uma vertente competitiva dos jogos digitais de abordagem profissional, com características semelhantes aos esportes tradicionais. Dito isso, temos por objetivo identificar como o processo de construção de um torneio de jogos digitais por estudantes do ensino médio de uma escola privada pode desenvolver uma aprendizagem colaborativa. A referida experiência teve a duração de cinco semanas, culminando com a realização de um torneio de League of Legends. Como metodologia de pesquisa foi adotada uma abordagem qualitativa do tipo descritiva. Para coletar os dados produzidos utilizou-se um diário de campo. Os dados foram sistematizados em mapas conceituais categorizados em: autonomia, interação e colaboração. De um modo geral, podemos concluir que a abordagem adotada para delinear a construção do torneio promoveu um ambiente que propiciou a aprendizagem colaborativa com base na interação, autonomia e colaboração dos estudantes no decorrer da construção do torneio.Revista Prática Docente2021-04-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/96410.23926/RPD.2021.v6.n1.e011.id964Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 1 (2021): January to April 2021; e011Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 1 (2021): Enero a Abril de 2021; e011Revista Prática Docente; v. 6 n. 1 (2021): Janeiro a Abril de 2021(Fluxo contínuo); e0112526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/964/457Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFerreira, José Ricardo LopesPimentel, Fernando Silvio Cavalcante 2022-06-03T13:02:15Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/964Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:15Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
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