GAMEBOOKS DEVELOPMENT USING TWINE SOFTWARE IN THE SCHOOL CONTENT TEACHING AND LEARNING CONTEXT
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1143 |
Resumo: | Faced with the perspective of developing narratives in digital didactic materials from gamebooks aimed at the educational context, the objective is to describe how the narratives produced by higher education students when building gamebooks using the Twine software show the way they think teaching and learning school content. The research is qualitatively based on a Case Study. Three gamebooks developed by students from a Public Higher Education Institution (PHEI) are analyzed. Data collection occurs from two instruments: preparation script and finalized gamebook. Through methodological triangulation, the data analysis compared the information obtained in the two instruments, plus the theoretical framework, supported by the Discursive Textual Analysis. It´s perceptive that in all the narrative structures, the school contents were not presented in an expository way; non-linear narratives generated activities that were close to a constructionist teaching proposal. |
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GAMEBOOKS DEVELOPMENT USING TWINE SOFTWARE IN THE SCHOOL CONTENT TEACHING AND LEARNING CONTEXTDESARROLLO DE LIBROS JUEGOS UTILIZANDO EL SOFTWARE TWINE EN EL CONTEXTO DE LA ENSEÑANZA Y EL APRENDIZAJE DEL CONTENIDO ESCOLARDESENVOLVIMENTO DE LIVROS-JOGO UTILIZANDO O SOFTWARE TWINE NOS CONTEXTOS DE ENSINO E APRENDIZAGEM DE CONTEÚDOS ESCOLARESGamebookNarrativeCoursewareTwine SoftwareLibro juegoNarrativaMaterial didácticoSoftware TwineLivro-jogoNarrativaMaterial DidáticoSoftware TwineFaced with the perspective of developing narratives in digital didactic materials from gamebooks aimed at the educational context, the objective is to describe how the narratives produced by higher education students when building gamebooks using the Twine software show the way they think teaching and learning school content. The research is qualitatively based on a Case Study. Three gamebooks developed by students from a Public Higher Education Institution (PHEI) are analyzed. Data collection occurs from two instruments: preparation script and finalized gamebook. Through methodological triangulation, the data analysis compared the information obtained in the two instruments, plus the theoretical framework, supported by the Discursive Textual Analysis. It´s perceptive that in all the narrative structures, the school contents were not presented in an expository way; non-linear narratives generated activities that were close to a constructionist teaching proposal.Dada la perspectiva de desarrollar narrativas en materiales didácticos digitales a partir de libros juegos dirigidos al contexto educativo, el objetivo es describir cómo las narrativas desarrolladas por estudiantes de educación superior al construir libros juegos usando el software Twine muestran la forma en que piensan enseñar y aprender contenidos escolares. La investigación es cualitativa basada en un estudio de caso. Se analizan tres libros juegos desarrollados por estudiantes de una Institución Pública de Educación Superior (IPES). La recopilación de datos se produce a partir de dos instrumentos: guion de preparación y libro juego finalizado. El análisis de datos, mediante triangulación metodológica al comparar la información obtenida en los dos instrumentos, más el marco teórico, sustentado en el Análisis Textual Discursivo. Parece que, en todas las estructuras narrativas, los contenidos escolares no se presentaron de manera expositiva; las narrativas no lineales generaron actividades cercanas a una propuesta didáctica construccionista.Diante da perspectiva do desenvolvimento de narrativas em materiais didáticos digitais a partir de livros-jogo voltados para o contexto educacional, o objetivo é descrever como as narrativas desenvolvidas por estudantes do Ensino Superior ao construir livros-jogo utilizando o software Twine evidenciam a forma como pensam o ensino e a aprendizagem de conteúdos escolares. A pesquisa é qualitativa pautada em Estudo de Caso. São analisados 3 livros-jogo desenvolvidos por estudantes de Instituição Pública de Ensino Superior (IPES). A coleta de dados ocorre a partir de dois instrumentos: roteiro de elaboração e livro-jogo finalizado. A análise de dados ocorre por meio de triangulação metodológica pela comparação das informações obtidas nos dois instrumentos, acrescidos do referencial teórico, amparada pela Análise Textual Discursiva. Constata-se que em todas as estruturas narrativas, os conteúdos escolares não foram apresentados de forma expositiva; as narrativas não-lineares geraram atividades próximas de uma proposta construcionista de ensino.Revista Prática Docente2021-06-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/114310.23926/RPD.2021.v6.n2.e039.id1143Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e039Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e039Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0392526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1143/487Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLima, Luciana deAquino, Leonardo Damacena Silva, Danielle Gonzaga da Loureiro, Robson Carlos2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1143Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
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