THE PLACE OF THE NATURAL SCIENCES TEACHER IN BRAZILIAN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS FROM THE PUBLIC CONTEST
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Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/643 |
Resumo: | The present work aimed to know the space of the Graduates in Sciences in the public network of Brazilian education. We analysed 77 public notice between the years 2015 and 2016, which offered 695 places for science teachers. In spite of the interdisciplinary characteristic of the discipline of sciences, it was observed that the majority of the public notice looked for qualified and/or Graduates in Biology, being few the public notice that they foresaw places exclusively for the Graduate in Sciences. This scenario of uncertainties tends to contribute to the fragmentation of science education, giving it only a biological bias. The non-definition of one specific area to the science teachers ends up deconstructing the proposal of a science education based on interdisciplinarity while generating uncertainties in this professional regarding his social and professional role. |
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THE PLACE OF THE NATURAL SCIENCES TEACHER IN BRAZILIAN BASIC EDUCATION: AN ANALYSIS FROM THE PUBLIC CONTESTO LUGAR DO LICENCIADO EM CIÊNCIAS NATURAIS/DA NATUREZA NA EDUCAÇÃO BÁSICA BRASILEIRA: UMA ANÁLISE A PARTIR DOS EDITAIS DE CONCURSOS PÚBLICOSConcurso públicoProfessores de CiênciasFormação de professoresLicenciaturas Interdisciplinares em CiênciasPublic contestSicience teachersTeacher treiningInterdiciplinaryScience degreeThe present work aimed to know the space of the Graduates in Sciences in the public network of Brazilian education. We analysed 77 public notice between the years 2015 and 2016, which offered 695 places for science teachers. In spite of the interdisciplinary characteristic of the discipline of sciences, it was observed that the majority of the public notice looked for qualified and/or Graduates in Biology, being few the public notice that they foresaw places exclusively for the Graduate in Sciences. This scenario of uncertainties tends to contribute to the fragmentation of science education, giving it only a biological bias. The non-definition of one specific area to the science teachers ends up deconstructing the proposal of a science education based on interdisciplinarity while generating uncertainties in this professional regarding his social and professional role.O presente trabalho objetivou conhecer o espaço de atuação dos Licenciados em Ciências na rede pública de ensino brasileiro. Foram analisados 77 editais entre os anos de 2015 e 2016 os quais ofertaram 695 vagas para professor de Ciências. Apesar da característica interdisciplinar da disciplina de ciências, observou-se que a maioria dos editais buscava habilitados e/ou Licenciados em Biologia, sendo poucos os editais que previam vagas exclusivamente para o Licenciado em Ciências. Esse cenário de indefinições tende a contribuir para a fragmentação do ensino de ciências, concedendo-lhe apenas um viés biológico. O não reconhecimento do poder público do espaço de atuação desse licenciado acaba por desconstruir a proposta de um ensino de ciências pautado na interdisciplinaridade ao tempo que gera incertezas nesse profissional quanto ao seu papel social e profissional. Revista Prática Docente2017-07-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/64310.23926/rpd.v2i1.57Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-61Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-61Revista Prática Docente; v. 2 n. 1 (2017): Janeiro a Junho de 2017; 48-612526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/643/632Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Vinícius Ferreira Vilela , MarcosBarth , AdrianeNascimento Gomes , Márcio do2023-06-01T18:57:28Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/643Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T18:57:28Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
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