THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira Turíbio , Solange Ramos
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Carvalho da Silva , Adelmo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/624
Resumo: The article investigates the textbook content mathematics in pedagogical practice of Mathematics teachers in elementary school. Data collection was conducted in two schools in the state public schools of Mato Grosso, through observation, interviews and analysis of four class teacher records. The analysis, carried out a qualitative way and guided by interpretive method, showed results that show significant changes from the form of presentation of the contents in the textbook and the influence of this teaching practice.
id IFMT_b1a28d470bc072e7a089927f971cdf39
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/624
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICSA INFLUÊNCIA DO LIVRO DIDÁTICO NA PRÁTICA PEDAGÓGICA DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICALivro DidáticoMatemáticaGeometriaEnsino da MatemáticaTextbookMathematicsGeometryMathematics TeachingThe article investigates the textbook content mathematics in pedagogical practice of Mathematics teachers in elementary school. Data collection was conducted in two schools in the state public schools of Mato Grosso, through observation, interviews and analysis of four class teacher records. The analysis, carried out a qualitative way and guided by interpretive method, showed results that show significant changes from the form of presentation of the contents in the textbook and the influence of this teaching practice.O artigo investiga a influência do livro didático de Matemática na prática pedagógica dos professores de matemática dos últimos anos do Ensino Fundamental. A coleta de dados foi realizada em duas escolas da rede pública estadual de MT, através de observações, entrevistas e análise de registros de aula de quatro professores. As análises, realizadas de maneira qualitativa e norteadas pelo método interpretativo, demonstraram resultados que evidenciam mudanças significativas em relação à forma de apresentação dos conteúdos no livro didático e a influência desta na prática docente.Revista Prática Docente2017-12-22info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/62410.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 158-178Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 158-178Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 158-1782526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/624/612Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira Turíbio , Solange RamosCarvalho da Silva , Adelmo2023-06-01T15:54:58Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/624Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-01T15:54:58Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
A INFLUÊNCIA DO LIVRO DIDÁTICO NA PRÁTICA PEDAGÓGICA DO PROFESSOR QUE ENSINA MATEMÁTICA
title THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
spellingShingle THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
Teixeira Turíbio , Solange Ramos
Livro Didático
Matemática
Geometria
Ensino da Matemática
Textbook
Mathematics
Geometry
Mathematics Teaching
title_short THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
title_full THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
title_fullStr THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
title_full_unstemmed THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
title_sort THE INFLUENCE OF THE TEXTBOOK IN THE TEACHER'S PEDAGOGIC PRACTICE THAT TEACHES MATHEMATICS
author Teixeira Turíbio , Solange Ramos
author_facet Teixeira Turíbio , Solange Ramos
Carvalho da Silva , Adelmo
author_role author
author2 Carvalho da Silva , Adelmo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira Turíbio , Solange Ramos
Carvalho da Silva , Adelmo
dc.subject.por.fl_str_mv Livro Didático
Matemática
Geometria
Ensino da Matemática
Textbook
Mathematics
Geometry
Mathematics Teaching
topic Livro Didático
Matemática
Geometria
Ensino da Matemática
Textbook
Mathematics
Geometry
Mathematics Teaching
description The article investigates the textbook content mathematics in pedagogical practice of Mathematics teachers in elementary school. Data collection was conducted in two schools in the state public schools of Mato Grosso, through observation, interviews and analysis of four class teacher records. The analysis, carried out a qualitative way and guided by interpretive method, showed results that show significant changes from the form of presentation of the contents in the textbook and the influence of this teaching practice.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-22
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/624
10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/624
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2017.v2.n2.p158-178.id73
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/624/612
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 2 No. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 158-178
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 2 Núm. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 158-178
Revista Prática Docente; v. 2 n. 2 (2017): Julho a Dezembro de 2017; 158-178
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068944664690688