A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alves Gomes, Nayara
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Barros de Oliveira, Glaydson Francisco
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428
Resumo: This article presents a master's research process that proposes a field activity as a methodology for the teaching of geometric concepts linked with problem situations. Was carried with students from the 9th grade of elementary, developed from the application of a didactic sequence, divided into three stages. In the first stage, the geometric concepts necessary for the development of the field activity were taught. In the second stage, the field activity was carried out at the Santuário do Lima, where the students solved pre-elaborated problem situations. In the third stage, learning assessment was carried out. Because of the application of the field activity, the students were able to observe and identify geometric concepts present in the buildings of the Santuário. The promotion of critical Mathematics Education, in a non-formal environment was able to collaborate with the formation of reflective students capable of giving meanings to concepts in their reality.
id IFMT_bc8f96832a114cfb5db7c529b43def38
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/428
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITYUMA ATIVIDADE DE CAMPO NO SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSTA DE ATIVIDADE DE GEOMETRIAAtividade de campoConceitos geométricosSituações-problemasSequência didáticaSantuário do LimaField activityGeometric conceptsProblem situationsDidactic sequenceSantuário do LimaThis article presents a master's research process that proposes a field activity as a methodology for the teaching of geometric concepts linked with problem situations. Was carried with students from the 9th grade of elementary, developed from the application of a didactic sequence, divided into three stages. In the first stage, the geometric concepts necessary for the development of the field activity were taught. In the second stage, the field activity was carried out at the Santuário do Lima, where the students solved pre-elaborated problem situations. In the third stage, learning assessment was carried out. Because of the application of the field activity, the students were able to observe and identify geometric concepts present in the buildings of the Santuário. The promotion of critical Mathematics Education, in a non-formal environment was able to collaborate with the formation of reflective students capable of giving meanings to concepts in their reality.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de mestrado, em que propomos uma atividade de campo como metodologia para o ensino de conceitos geométricos em conjunto com a resolução de situações-problemas. A pesquisa foi realizada com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental, desenvolvida a partir da aplicação de uma sequência didática, dividida em três etapas. Na primeira etapa, foram ministrados os conceitos geométricos necessários para o desenvolvimento da atividade de campo. Na segunda etapa, foi realizada a atividade de campo no Santuário do Lima, durante a qual os alunos resolveram situações-problemas pré-elaboradas. Na terceira etapa, foi realizada avaliação da aprendizagem. Com a realização da atividade de campo, os alunos puderam observar e identificar conceitos geométricos presentes nas edificações do Santuário. A promoção de uma Educação Matemática crítica, em ambiente não formal, pôde colaborar com a formação de alunos mais reflexivos e capazes de dar significados aos conceitos em sua realidade.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/42810.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p700-722.id782Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-7222526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428/418Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Gomes, NayaraBarros de Oliveira, Glaydson Francisco2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/428Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
UMA ATIVIDADE DE CAMPO NO SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSTA DE ATIVIDADE DE GEOMETRIA
title A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
spellingShingle A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
Alves Gomes, Nayara
Atividade de campo
Conceitos geométricos
Situações-problemas
Sequência didática
Santuário do Lima
Field activity
Geometric concepts
Problem situations
Didactic sequence
Santuário do Lima
title_short A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
title_full A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
title_fullStr A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
title_full_unstemmed A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
title_sort A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
author Alves Gomes, Nayara
author_facet Alves Gomes, Nayara
Barros de Oliveira, Glaydson Francisco
author_role author
author2 Barros de Oliveira, Glaydson Francisco
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alves Gomes, Nayara
Barros de Oliveira, Glaydson Francisco
dc.subject.por.fl_str_mv Atividade de campo
Conceitos geométricos
Situações-problemas
Sequência didática
Santuário do Lima
Field activity
Geometric concepts
Problem situations
Didactic sequence
Santuário do Lima
topic Atividade de campo
Conceitos geométricos
Situações-problemas
Sequência didática
Santuário do Lima
Field activity
Geometric concepts
Problem situations
Didactic sequence
Santuário do Lima
description This article presents a master's research process that proposes a field activity as a methodology for the teaching of geometric concepts linked with problem situations. Was carried with students from the 9th grade of elementary, developed from the application of a didactic sequence, divided into three stages. In the first stage, the geometric concepts necessary for the development of the field activity were taught. In the second stage, the field activity was carried out at the Santuário do Lima, where the students solved pre-elaborated problem situations. In the third stage, learning assessment was carried out. Because of the application of the field activity, the students were able to observe and identify geometric concepts present in the buildings of the Santuário. The promotion of critical Mathematics Education, in a non-formal environment was able to collaborate with the formation of reflective students capable of giving meanings to concepts in their reality.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p700-722.id782
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p700-722.id782
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428/418
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943256453120