A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428 |
Resumo: | This article presents a master's research process that proposes a field activity as a methodology for the teaching of geometric concepts linked with problem situations. Was carried with students from the 9th grade of elementary, developed from the application of a didactic sequence, divided into three stages. In the first stage, the geometric concepts necessary for the development of the field activity were taught. In the second stage, the field activity was carried out at the Santuário do Lima, where the students solved pre-elaborated problem situations. In the third stage, learning assessment was carried out. Because of the application of the field activity, the students were able to observe and identify geometric concepts present in the buildings of the Santuário. The promotion of critical Mathematics Education, in a non-formal environment was able to collaborate with the formation of reflective students capable of giving meanings to concepts in their reality. |
id |
IFMT_bc8f96832a114cfb5db7c529b43def38 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/428 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITYUMA ATIVIDADE DE CAMPO NO SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSTA DE ATIVIDADE DE GEOMETRIAAtividade de campoConceitos geométricosSituações-problemasSequência didáticaSantuário do LimaField activityGeometric conceptsProblem situationsDidactic sequenceSantuário do LimaThis article presents a master's research process that proposes a field activity as a methodology for the teaching of geometric concepts linked with problem situations. Was carried with students from the 9th grade of elementary, developed from the application of a didactic sequence, divided into three stages. In the first stage, the geometric concepts necessary for the development of the field activity were taught. In the second stage, the field activity was carried out at the Santuário do Lima, where the students solved pre-elaborated problem situations. In the third stage, learning assessment was carried out. Because of the application of the field activity, the students were able to observe and identify geometric concepts present in the buildings of the Santuário. The promotion of critical Mathematics Education, in a non-formal environment was able to collaborate with the formation of reflective students capable of giving meanings to concepts in their reality.Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de mestrado, em que propomos uma atividade de campo como metodologia para o ensino de conceitos geométricos em conjunto com a resolução de situações-problemas. A pesquisa foi realizada com alunos do 9º ano do Ensino Fundamental, desenvolvida a partir da aplicação de uma sequência didática, dividida em três etapas. Na primeira etapa, foram ministrados os conceitos geométricos necessários para o desenvolvimento da atividade de campo. Na segunda etapa, foi realizada a atividade de campo no Santuário do Lima, durante a qual os alunos resolveram situações-problemas pré-elaboradas. Na terceira etapa, foi realizada avaliação da aprendizagem. Com a realização da atividade de campo, os alunos puderam observar e identificar conceitos geométricos presentes nas edificações do Santuário. A promoção de uma Educação Matemática crítica, em ambiente não formal, pôde colaborar com a formação de alunos mais reflexivos e capazes de dar significados aos conceitos em sua realidade.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/42810.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p700-722.id782Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-7222526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428/418Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlves Gomes, NayaraBarros de Oliveira, Glaydson Francisco2023-05-30T00:27:08Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/428Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:27:08Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY UMA ATIVIDADE DE CAMPO NO SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSTA DE ATIVIDADE DE GEOMETRIA |
title |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY |
spellingShingle |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY Alves Gomes, Nayara Atividade de campo Conceitos geométricos Situações-problemas Sequência didática Santuário do Lima Field activity Geometric concepts Problem situations Didactic sequence Santuário do Lima |
title_short |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY |
title_full |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY |
title_fullStr |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY |
title_full_unstemmed |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY |
title_sort |
A FIELD ACTIVITY IN THE SANTUÁRIO DO LIMA/RN: PROPOSAL FOR A GEOMETRY ACTIVITY |
author |
Alves Gomes, Nayara |
author_facet |
Alves Gomes, Nayara Barros de Oliveira, Glaydson Francisco |
author_role |
author |
author2 |
Barros de Oliveira, Glaydson Francisco |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves Gomes, Nayara Barros de Oliveira, Glaydson Francisco |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Atividade de campo Conceitos geométricos Situações-problemas Sequência didática Santuário do Lima Field activity Geometric concepts Problem situations Didactic sequence Santuário do Lima |
topic |
Atividade de campo Conceitos geométricos Situações-problemas Sequência didática Santuário do Lima Field activity Geometric concepts Problem situations Didactic sequence Santuário do Lima |
description |
This article presents a master's research process that proposes a field activity as a methodology for the teaching of geometric concepts linked with problem situations. Was carried with students from the 9th grade of elementary, developed from the application of a didactic sequence, divided into three stages. In the first stage, the geometric concepts necessary for the development of the field activity were taught. In the second stage, the field activity was carried out at the Santuário do Lima, where the students solved pre-elaborated problem situations. In the third stage, learning assessment was carried out. Because of the application of the field activity, the students were able to observe and identify geometric concepts present in the buildings of the Santuário. The promotion of critical Mathematics Education, in a non-formal environment was able to collaborate with the formation of reflective students capable of giving meanings to concepts in their reality. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p700-722.id782 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p700-722.id782 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/428/418 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 700-722 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943256453120 |