APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM

Bibliographic Details
Main Author: Lima, Luis Fernando Queiroz de
Publication Date: 2023
Other Authors: Pereira, Carlos Alberto Sanches, Souza, Lidiane de Fátima de Oliveira
Format: Article
Language: por
Source: Revista Prática Docente
Download full: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159
Summary: The venous thromboembolic disease represents a serious problem of public health worldwide. Its high mortality rate alone demonstrates its importance and impact on the population. The school, as one of the bases for the formation of the citizen, has a fundamental role in the dissemination of knowledge related to health promotion and disease prevention, mainly through the didactic material made available to the student as a facilitator of the learning process. This study aims to analyze the approach to the topic venous thromboembolic disease in high school biology books approved by the 2018 national textbook program. To this end, the research and analysis of the 10 biology books proposed by the program were carried out in search of an approach to venous thromboembolic disease in the chapters referring to the circulatory system. As a result, it was found that the subject is not addressed by any of the suggested books.
id IFMT_c6c2fd850f1b4b23790f92821ff0605c
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/159
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAMABORDAJE DE LA ENFERMEDAD TROMBOEMBÓLICA VENOSA EN LOS LIBROS DE BIOLOGÍA SEGÚN EL PROGRAMA NACIONAL DE LIBROS DE TEXTOABORDAGEM DA DOENÇA TROMBOEMBÓLICA VENOSA NOS LIVROS DE BIOLOGIA CONFORME O PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICOTrombose venosaEnsino médioLivro didáticoEducação para saúdeVenous thrombosisHigh schoolTextbookHealth educationTrombosis venosaEscuela secundariaLibro de textoEducación para la saludThe venous thromboembolic disease represents a serious problem of public health worldwide. Its high mortality rate alone demonstrates its importance and impact on the population. The school, as one of the bases for the formation of the citizen, has a fundamental role in the dissemination of knowledge related to health promotion and disease prevention, mainly through the didactic material made available to the student as a facilitator of the learning process. This study aims to analyze the approach to the topic venous thromboembolic disease in high school biology books approved by the 2018 national textbook program. To this end, the research and analysis of the 10 biology books proposed by the program were carried out in search of an approach to venous thromboembolic disease in the chapters referring to the circulatory system. As a result, it was found that the subject is not addressed by any of the suggested books.La enfermedad tromboembólica venosa representa un grave problema de salud pública a nivel mundial. Su alta tasa de mortalidad por sí sola demuestra su importancia e impacto en la población. La escuela como una de las bases para la formación del ciudadano tiene un papel fundamental en la difusión de conocimientos relacionados con la promoción de la salud y la prevención de enfermedades, principalmente a través del material didáctico puesto a disposición del estudiante como facilitador del proceso de aprendizaje. El objetivo de este artículo es analizar el abordaje del tema enfermedad tromboembólica venosa por parte de los libros de texto de biología de bachillerato aprobados por el programa nacional de libros de texto 2018. Así, se realizó la investigación y análisis de los 10 libros de biología propuestos por el programa en busca del abordaje de la enfermedad tromboembólica venosa en los capítulos referentes al sistema circulatorio. Como resultado, se encontró que el tema no es abordado por ninguno de los libros sugeridos.A doença tromboembólica venosa representa um grave problema de saúde pública em todo mundo. Seu alto índice de mortalidade por si só demonstra a importância e o impacto da mesma na população. A escola, como uma das bases da formação do cidadão, possui um papel fundamental na disseminação de conhecimentos relacionados a promoção de saúde e prevenção de doenças, principalmente por meio do material didático disponibilizado ao aluno como facilitador do processo de aprendizagem. O objetivo deste artigo é analisar a abordagem do tema doença tromboembólica venosa nos livros de biologia do ensino médio aprovados pelo programa nacional do livro didático de 2018. Para tal, foi realizada a pesquisa e análise dos 10 livros de biologia propostos pelo programa, em busca da abordagem da doença tromboembólica venosa nos capítulos referentes ao sistema circulatório. Como resultado, verificou-se que o assunto não é abordado por nenhum dos livros sugeridos.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15910.23926/RPD.2023.v8.n1.e23014.id1508Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23014Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23014Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230142526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159/151Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Lima, Luis Fernando Queiroz dePereira, Carlos Alberto SanchesSouza, Lidiane de Fátima de Oliveira2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/159Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
ABORDAJE DE LA ENFERMEDAD TROMBOEMBÓLICA VENOSA EN LOS LIBROS DE BIOLOGÍA SEGÚN EL PROGRAMA NACIONAL DE LIBROS DE TEXTO
ABORDAGEM DA DOENÇA TROMBOEMBÓLICA VENOSA NOS LIVROS DE BIOLOGIA CONFORME O PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO
title APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
spellingShingle APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
Lima, Luis Fernando Queiroz de
Trombose venosa
Ensino médio
Livro didático
Educação para saúde
Venous thrombosis
High school
Textbook
Health education
Trombosis venosa
Escuela secundaria
Libro de texto
Educación para la salud
title_short APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_full APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_fullStr APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_full_unstemmed APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
title_sort APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
author Lima, Luis Fernando Queiroz de
author_facet Lima, Luis Fernando Queiroz de
Pereira, Carlos Alberto Sanches
Souza, Lidiane de Fátima de Oliveira
author_role author
author2 Pereira, Carlos Alberto Sanches
Souza, Lidiane de Fátima de Oliveira
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Luis Fernando Queiroz de
Pereira, Carlos Alberto Sanches
Souza, Lidiane de Fátima de Oliveira
dc.subject.por.fl_str_mv Trombose venosa
Ensino médio
Livro didático
Educação para saúde
Venous thrombosis
High school
Textbook
Health education
Trombosis venosa
Escuela secundaria
Libro de texto
Educación para la salud
topic Trombose venosa
Ensino médio
Livro didático
Educação para saúde
Venous thrombosis
High school
Textbook
Health education
Trombosis venosa
Escuela secundaria
Libro de texto
Educación para la salud
description The venous thromboembolic disease represents a serious problem of public health worldwide. Its high mortality rate alone demonstrates its importance and impact on the population. The school, as one of the bases for the formation of the citizen, has a fundamental role in the dissemination of knowledge related to health promotion and disease prevention, mainly through the didactic material made available to the student as a facilitator of the learning process. This study aims to analyze the approach to the topic venous thromboembolic disease in high school biology books approved by the 2018 national textbook program. To this end, the research and analysis of the 10 biology books proposed by the program were carried out in search of an approach to venous thromboembolic disease in the chapters referring to the circulatory system. As a result, it was found that the subject is not addressed by any of the suggested books.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23014.id1508
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23014.id1508
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159/151
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23014
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23014
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23014
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939656691712