APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM
Main Author: | |
---|---|
Publication Date: | 2023 |
Other Authors: | , |
Format: | Article |
Language: | por |
Source: | Revista Prática Docente |
Download full: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159 |
Summary: | The venous thromboembolic disease represents a serious problem of public health worldwide. Its high mortality rate alone demonstrates its importance and impact on the population. The school, as one of the bases for the formation of the citizen, has a fundamental role in the dissemination of knowledge related to health promotion and disease prevention, mainly through the didactic material made available to the student as a facilitator of the learning process. This study aims to analyze the approach to the topic venous thromboembolic disease in high school biology books approved by the 2018 national textbook program. To this end, the research and analysis of the 10 biology books proposed by the program were carried out in search of an approach to venous thromboembolic disease in the chapters referring to the circulatory system. As a result, it was found that the subject is not addressed by any of the suggested books. |
id |
IFMT_c6c2fd850f1b4b23790f92821ff0605c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/159 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAMABORDAJE DE LA ENFERMEDAD TROMBOEMBÓLICA VENOSA EN LOS LIBROS DE BIOLOGÍA SEGÚN EL PROGRAMA NACIONAL DE LIBROS DE TEXTOABORDAGEM DA DOENÇA TROMBOEMBÓLICA VENOSA NOS LIVROS DE BIOLOGIA CONFORME O PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICOTrombose venosaEnsino médioLivro didáticoEducação para saúdeVenous thrombosisHigh schoolTextbookHealth educationTrombosis venosaEscuela secundariaLibro de textoEducación para la saludThe venous thromboembolic disease represents a serious problem of public health worldwide. Its high mortality rate alone demonstrates its importance and impact on the population. The school, as one of the bases for the formation of the citizen, has a fundamental role in the dissemination of knowledge related to health promotion and disease prevention, mainly through the didactic material made available to the student as a facilitator of the learning process. This study aims to analyze the approach to the topic venous thromboembolic disease in high school biology books approved by the 2018 national textbook program. To this end, the research and analysis of the 10 biology books proposed by the program were carried out in search of an approach to venous thromboembolic disease in the chapters referring to the circulatory system. As a result, it was found that the subject is not addressed by any of the suggested books.La enfermedad tromboembólica venosa representa un grave problema de salud pública a nivel mundial. Su alta tasa de mortalidad por sí sola demuestra su importancia e impacto en la población. La escuela como una de las bases para la formación del ciudadano tiene un papel fundamental en la difusión de conocimientos relacionados con la promoción de la salud y la prevención de enfermedades, principalmente a través del material didáctico puesto a disposición del estudiante como facilitador del proceso de aprendizaje. El objetivo de este artículo es analizar el abordaje del tema enfermedad tromboembólica venosa por parte de los libros de texto de biología de bachillerato aprobados por el programa nacional de libros de texto 2018. Así, se realizó la investigación y análisis de los 10 libros de biología propuestos por el programa en busca del abordaje de la enfermedad tromboembólica venosa en los capítulos referentes al sistema circulatorio. Como resultado, se encontró que el tema no es abordado por ninguno de los libros sugeridos.A doença tromboembólica venosa representa um grave problema de saúde pública em todo mundo. Seu alto índice de mortalidade por si só demonstra a importância e o impacto da mesma na população. A escola, como uma das bases da formação do cidadão, possui um papel fundamental na disseminação de conhecimentos relacionados a promoção de saúde e prevenção de doenças, principalmente por meio do material didático disponibilizado ao aluno como facilitador do processo de aprendizagem. O objetivo deste artigo é analisar a abordagem do tema doença tromboembólica venosa nos livros de biologia do ensino médio aprovados pelo programa nacional do livro didático de 2018. Para tal, foi realizada a pesquisa e análise dos 10 livros de biologia propostos pelo programa, em busca da abordagem da doença tromboembólica venosa nos capítulos referentes ao sistema circulatório. Como resultado, verificou-se que o assunto não é abordado por nenhum dos livros sugeridos.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/15910.23926/RPD.2023.v8.n1.e23014.id1508Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23014Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23014Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230142526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159/151Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Lima, Luis Fernando Queiroz dePereira, Carlos Alberto SanchesSouza, Lidiane de Fátima de Oliveira2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/159Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM ABORDAJE DE LA ENFERMEDAD TROMBOEMBÓLICA VENOSA EN LOS LIBROS DE BIOLOGÍA SEGÚN EL PROGRAMA NACIONAL DE LIBROS DE TEXTO ABORDAGEM DA DOENÇA TROMBOEMBÓLICA VENOSA NOS LIVROS DE BIOLOGIA CONFORME O PROGRAMA NACIONAL DO LIVRO DIDÁTICO |
title |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
spellingShingle |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM Lima, Luis Fernando Queiroz de Trombose venosa Ensino médio Livro didático Educação para saúde Venous thrombosis High school Textbook Health education Trombosis venosa Escuela secundaria Libro de texto Educación para la salud |
title_short |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_full |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_fullStr |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_full_unstemmed |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
title_sort |
APPROACH TO VENOUS THROMBOEMBOLIC DISEASE IN BIOLOGY BOOKS ACCORDING TO THE NATIONAL TEXTBOOK PROGRAM |
author |
Lima, Luis Fernando Queiroz de |
author_facet |
Lima, Luis Fernando Queiroz de Pereira, Carlos Alberto Sanches Souza, Lidiane de Fátima de Oliveira |
author_role |
author |
author2 |
Pereira, Carlos Alberto Sanches Souza, Lidiane de Fátima de Oliveira |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Luis Fernando Queiroz de Pereira, Carlos Alberto Sanches Souza, Lidiane de Fátima de Oliveira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Trombose venosa Ensino médio Livro didático Educação para saúde Venous thrombosis High school Textbook Health education Trombosis venosa Escuela secundaria Libro de texto Educación para la salud |
topic |
Trombose venosa Ensino médio Livro didático Educação para saúde Venous thrombosis High school Textbook Health education Trombosis venosa Escuela secundaria Libro de texto Educación para la salud |
description |
The venous thromboembolic disease represents a serious problem of public health worldwide. Its high mortality rate alone demonstrates its importance and impact on the population. The school, as one of the bases for the formation of the citizen, has a fundamental role in the dissemination of knowledge related to health promotion and disease prevention, mainly through the didactic material made available to the student as a facilitator of the learning process. This study aims to analyze the approach to the topic venous thromboembolic disease in high school biology books approved by the 2018 national textbook program. To this end, the research and analysis of the 10 biology books proposed by the program were carried out in search of an approach to venous thromboembolic disease in the chapters referring to the circulatory system. As a result, it was found that the subject is not addressed by any of the suggested books. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23014.id1508 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23014.id1508 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/159/151 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23014 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23014 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23014 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939656691712 |