MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos Carneiro, Raylson dos
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Alberto José, Wander, Pereira Barros, Marcos José, Vizolli, Idemar
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186
Resumo: This article has the objective of elaborating an overview of research groups in Mathematics Education in the state of Tocantins, considering the lines of research and the respective scientific productions of the leaders. For this, a parameterized search was carried out in the current database of the Directory of Research Groups of the National Council for Scientific and Technological Development, in which 375 research groups were identified. Considering the formation in Mathematics Education of the leaders, 14 groups were reached that meet the scope of the research. This is a qualitative research, in which the IRaMuTeQ software was used to carry out similarity analyzes of information referring to the lines of research of each group and the production of leaders in the period from 2017 to 2022. The results show that teacher training and the processes of teaching and learning mathematics are relevant themes in research and scientific production.
id IFMT_d1749b79ba9b288e30af29792857465f
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/186
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINSEDUCACIÓN MATEMÁTICA: UN MAPEO DE LOS GRUPOS DE INVESTIGACIÓN EN EL ESTADO DE TOCANTINSEDUCAÇÃO MATEMÁTICA: UM MAPEAMENTO DOS GRUPOS DE PESQUISA NO ESTADO DO TOCANTINSEducação MatemáticaGrupos de PesquisaTocantinsMathematics EducationResearch GroupsTocantinsEducación MatemáticaGrupos de InvestigaciónTocantinsThis article has the objective of elaborating an overview of research groups in Mathematics Education in the state of Tocantins, considering the lines of research and the respective scientific productions of the leaders. For this, a parameterized search was carried out in the current database of the Directory of Research Groups of the National Council for Scientific and Technological Development, in which 375 research groups were identified. Considering the formation in Mathematics Education of the leaders, 14 groups were reached that meet the scope of the research. This is a qualitative research, in which the IRaMuTeQ software was used to carry out similarity analyzes of information referring to the lines of research of each group and the production of leaders in the period from 2017 to 2022. The results show that teacher training and the processes of teaching and learning mathematics are relevant themes in research and scientific production.Este artículo tiene como objetivo elaborar un panorama de los grupos de investigación en Educación Matemática en el estado de Tocantins, considerando las líneas de investigación y las respectivas producciones científicas de los líderes. Para ello se realizó una búsqueda parametrizada en la base de datos vigente del Directorio de Grupos de Investigación del Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico, en la cual se identificaron 375 grupos de investigación. Considerando la formación en Educación Matemática de los líderes, se alcanzaron 14 grupos que atienden al alcance de la investigación. Se trata de una investigación cualitativa, en la que se utilizó el software IRaMuTeQ para realizar análisis de similitud de información referente a las líneas de investigación de cada grupo y la producción de líderes em el período de 2017 a 2022. Los resultados muestran que el docente la formación y los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas son temas relevantes en la investigación y la producción científica.Este artigo tem o objetivo de elaborar um panorama dos grupos de pesquisa em Educação Matemática no estado do Tocantins, considerando-se as linhas de pesquisa e as respectivas produções científicas dos líderes. Para isso, realizou-se uma pesquisa parametrizada na base corrente de dados do Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, em que identificou-se 375 grupos de pesquisa. Considerando a formação em Educação Matemática dos líderes, chegou-se a 14 grupos que atendem ao escopo da pesquisa. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, em que se utilizou o software IRaMuTeQ na realização das análises de similitude das informações referentes às linhas de pesquisa de cada grupo e da produção dos líderes no período de 2017 a 2022. Os resultados evidenciaram que a formação de professores e os processos de ensino e aprendizagem de matemática são temáticas de maior relevância nas pesquisas e produções científicas.Revista Prática Docente2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18610.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221142526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186/178Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Carneiro, Raylson dosAlberto José, WanderPereira Barros, Marcos JoséVizolli, Idemar2023-05-25T00:38:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/186Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:38:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
EDUCACIÓN MATEMÁTICA: UN MAPEO DE LOS GRUPOS DE INVESTIGACIÓN EN EL ESTADO DE TOCANTINS
EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: UM MAPEAMENTO DOS GRUPOS DE PESQUISA NO ESTADO DO TOCANTINS
title MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
spellingShingle MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
Santos Carneiro, Raylson dos
Educação Matemática
Grupos de Pesquisa
Tocantins
Mathematics Education
Research Groups
Tocantins
Educación Matemática
Grupos de Investigación
Tocantins
title_short MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
title_full MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
title_fullStr MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
title_full_unstemmed MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
title_sort MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
author Santos Carneiro, Raylson dos
author_facet Santos Carneiro, Raylson dos
Alberto José, Wander
Pereira Barros, Marcos José
Vizolli, Idemar
author_role author
author2 Alberto José, Wander
Pereira Barros, Marcos José
Vizolli, Idemar
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos Carneiro, Raylson dos
Alberto José, Wander
Pereira Barros, Marcos José
Vizolli, Idemar
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Grupos de Pesquisa
Tocantins
Mathematics Education
Research Groups
Tocantins
Educación Matemática
Grupos de Investigación
Tocantins
topic Educação Matemática
Grupos de Pesquisa
Tocantins
Mathematics Education
Research Groups
Tocantins
Educación Matemática
Grupos de Investigación
Tocantins
description This article has the objective of elaborating an overview of research groups in Mathematics Education in the state of Tocantins, considering the lines of research and the respective scientific productions of the leaders. For this, a parameterized search was carried out in the current database of the Directory of Research Groups of the National Council for Scientific and Technological Development, in which 375 research groups were identified. Considering the formation in Mathematics Education of the leaders, 14 groups were reached that meet the scope of the research. This is a qualitative research, in which the IRaMuTeQ software was used to carry out similarity analyzes of information referring to the lines of research of each group and the production of leaders in the period from 2017 to 2022. The results show that teacher training and the processes of teaching and learning mathematics are relevant themes in research and scientific production.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-09
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186/178
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114
Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939736383488