MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186 |
Resumo: | This article has the objective of elaborating an overview of research groups in Mathematics Education in the state of Tocantins, considering the lines of research and the respective scientific productions of the leaders. For this, a parameterized search was carried out in the current database of the Directory of Research Groups of the National Council for Scientific and Technological Development, in which 375 research groups were identified. Considering the formation in Mathematics Education of the leaders, 14 groups were reached that meet the scope of the research. This is a qualitative research, in which the IRaMuTeQ software was used to carry out similarity analyzes of information referring to the lines of research of each group and the production of leaders in the period from 2017 to 2022. The results show that teacher training and the processes of teaching and learning mathematics are relevant themes in research and scientific production. |
id |
IFMT_d1749b79ba9b288e30af29792857465f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/186 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINSEDUCACIÓN MATEMÁTICA: UN MAPEO DE LOS GRUPOS DE INVESTIGACIÓN EN EL ESTADO DE TOCANTINSEDUCAÇÃO MATEMÁTICA: UM MAPEAMENTO DOS GRUPOS DE PESQUISA NO ESTADO DO TOCANTINSEducação MatemáticaGrupos de PesquisaTocantinsMathematics EducationResearch GroupsTocantinsEducación MatemáticaGrupos de InvestigaciónTocantinsThis article has the objective of elaborating an overview of research groups in Mathematics Education in the state of Tocantins, considering the lines of research and the respective scientific productions of the leaders. For this, a parameterized search was carried out in the current database of the Directory of Research Groups of the National Council for Scientific and Technological Development, in which 375 research groups were identified. Considering the formation in Mathematics Education of the leaders, 14 groups were reached that meet the scope of the research. This is a qualitative research, in which the IRaMuTeQ software was used to carry out similarity analyzes of information referring to the lines of research of each group and the production of leaders in the period from 2017 to 2022. The results show that teacher training and the processes of teaching and learning mathematics are relevant themes in research and scientific production.Este artículo tiene como objetivo elaborar un panorama de los grupos de investigación en Educación Matemática en el estado de Tocantins, considerando las líneas de investigación y las respectivas producciones científicas de los líderes. Para ello se realizó una búsqueda parametrizada en la base de datos vigente del Directorio de Grupos de Investigación del Consejo Nacional de Desarrollo Científico y Tecnológico, en la cual se identificaron 375 grupos de investigación. Considerando la formación en Educación Matemática de los líderes, se alcanzaron 14 grupos que atienden al alcance de la investigación. Se trata de una investigación cualitativa, en la que se utilizó el software IRaMuTeQ para realizar análisis de similitud de información referente a las líneas de investigación de cada grupo y la producción de líderes em el período de 2017 a 2022. Los resultados muestran que el docente la formación y los procesos de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas son temas relevantes en la investigación y la producción científica.Este artigo tem o objetivo de elaborar um panorama dos grupos de pesquisa em Educação Matemática no estado do Tocantins, considerando-se as linhas de pesquisa e as respectivas produções científicas dos líderes. Para isso, realizou-se uma pesquisa parametrizada na base corrente de dados do Diretório de Grupos de Pesquisa do Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico, em que identificou-se 375 grupos de pesquisa. Considerando a formação em Educação Matemática dos líderes, chegou-se a 14 grupos que atendem ao escopo da pesquisa. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa, em que se utilizou o software IRaMuTeQ na realização das análises de similitude das informações referentes às linhas de pesquisa de cada grupo e da produção dos líderes no período de 2017 a 2022. Os resultados evidenciaram que a formação de professores e os processos de ensino e aprendizagem de matemática são temáticas de maior relevância nas pesquisas e produções científicas.Revista Prática Docente2022-12-09info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/18610.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e221142526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186/178Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos Carneiro, Raylson dosAlberto José, WanderPereira Barros, Marcos JoséVizolli, Idemar2023-05-25T00:38:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/186Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T00:38:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS EDUCACIÓN MATEMÁTICA: UN MAPEO DE LOS GRUPOS DE INVESTIGACIÓN EN EL ESTADO DE TOCANTINS EDUCAÇÃO MATEMÁTICA: UM MAPEAMENTO DOS GRUPOS DE PESQUISA NO ESTADO DO TOCANTINS |
title |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS |
spellingShingle |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS Santos Carneiro, Raylson dos Educação Matemática Grupos de Pesquisa Tocantins Mathematics Education Research Groups Tocantins Educación Matemática Grupos de Investigación Tocantins |
title_short |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS |
title_full |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS |
title_fullStr |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS |
title_full_unstemmed |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS |
title_sort |
MATHEMATICS EDUCATION: A MAPPING OF RESEACRCH GROUPS IN THE STATE OF TOCANTINS |
author |
Santos Carneiro, Raylson dos |
author_facet |
Santos Carneiro, Raylson dos Alberto José, Wander Pereira Barros, Marcos José Vizolli, Idemar |
author_role |
author |
author2 |
Alberto José, Wander Pereira Barros, Marcos José Vizolli, Idemar |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santos Carneiro, Raylson dos Alberto José, Wander Pereira Barros, Marcos José Vizolli, Idemar |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Grupos de Pesquisa Tocantins Mathematics Education Research Groups Tocantins Educación Matemática Grupos de Investigación Tocantins |
topic |
Educação Matemática Grupos de Pesquisa Tocantins Mathematics Education Research Groups Tocantins Educación Matemática Grupos de Investigación Tocantins |
description |
This article has the objective of elaborating an overview of research groups in Mathematics Education in the state of Tocantins, considering the lines of research and the respective scientific productions of the leaders. For this, a parameterized search was carried out in the current database of the Directory of Research Groups of the National Council for Scientific and Technological Development, in which 375 research groups were identified. Considering the formation in Mathematics Education of the leaders, 14 groups were reached that meet the scope of the research. This is a qualitative research, in which the IRaMuTeQ software was used to carry out similarity analyzes of information referring to the lines of research of each group and the production of leaders in the period from 2017 to 2022. The results show that teacher training and the processes of teaching and learning mathematics are relevant themes in research and scientific production. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-09 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186 10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.nEspecial.e22114.id1774 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/186/178 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114 Revista Prática Docente; v. 7 n. Especial (2022): Número Especial - Matemática e Suas Tecnologias; e22114 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939736383488 |