THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401 |
Resumo: | The COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified, the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines. |
id |
IFMT_d22fd9b685c1dacaef791a86b69cc9d4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/401 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAISO TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAISEstudanteProfessorConhecimento CientíficoCovid-19PandemiaStudentTeacherScientific KnowledgeCovid-19PandemicThe COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified, the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines.A pandemia da COVID-19 modificou o processo educacional no país. Nesse viés, o objetivo deste estudo é relatar como o tema Coronavírus está apresentado nas atividades propostas pela escolas da rede estadual de ensino de Minas Gerais - Brasil. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa, constituindo-se uma revisão bibliográfica, realizada a partir do Caderno 1 dos Planos de Estudos Tutorados do Ensino Fundamental Regular - Anos Finais, apresentados pela Secretaria Estadual de Educação do referido estado. Tais planos fazem parte do Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) proposto pela Secretaria. A análise foi realizada por disciplina e por semana, verificando-se, a incidência do tema nas unidades temáticas, no objeto de conhecimento, nas habilidades e nos conteúdos relacionados em cada plano. Os resultados apontam que o tema Coronavírus não foi apresentado em todas as disciplinas. Além disso, evidenciou-se que a temática não foi tratada com profundidade na maioria das atividades propostas.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/40110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-18402526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401/392Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco Reis, Erisnaldo Guimarães Strohschoen, Andreia A.2023-06-02T00:42:20Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/401Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:42:20Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS |
title |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS |
spellingShingle |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS Francisco Reis, Erisnaldo Estudante Professor Conhecimento Científico Covid-19 Pandemia Student Teacher Scientific Knowledge Covid-19 Pandemic |
title_short |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS |
title_full |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS |
title_fullStr |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS |
title_full_unstemmed |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS |
title_sort |
THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS |
author |
Francisco Reis, Erisnaldo |
author_facet |
Francisco Reis, Erisnaldo Guimarães Strohschoen, Andreia A. |
author_role |
author |
author2 |
Guimarães Strohschoen, Andreia A. |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Francisco Reis, Erisnaldo Guimarães Strohschoen, Andreia A. |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Estudante Professor Conhecimento Científico Covid-19 Pandemia Student Teacher Scientific Knowledge Covid-19 Pandemic |
topic |
Estudante Professor Conhecimento Científico Covid-19 Pandemia Student Teacher Scientific Knowledge Covid-19 Pandemic |
description |
The COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified, the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401/392 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840 Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943198781440 |