THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Francisco Reis, Erisnaldo
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Guimarães Strohschoen, Andreia A.
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401
Resumo: The COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified,  the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines.
id IFMT_d22fd9b685c1dacaef791a86b69cc9d4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/401
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAISO TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAISEstudanteProfessorConhecimento CientíficoCovid-19PandemiaStudentTeacherScientific KnowledgeCovid-19PandemicThe COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified,  the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines.A pandemia da COVID-19 modificou o processo educacional no país. Nesse viés, o objetivo deste estudo é relatar como o tema Coronavírus está apresentado nas atividades propostas pela escolas da rede estadual de ensino de Minas Gerais - Brasil. Trata-se de uma pesquisa com abordagem qualitativa, constituindo-se uma revisão bibliográfica, realizada a partir do Caderno 1 dos Planos de Estudos Tutorados do Ensino Fundamental Regular - Anos Finais, apresentados pela Secretaria Estadual de Educação do referido estado. Tais planos fazem parte do Regime Especial de Atividades Não Presenciais (REANP) proposto pela Secretaria. A análise foi realizada por disciplina e por semana, verificando-se, a incidência do tema nas unidades temáticas, no objeto de conhecimento, nas habilidades e nos conteúdos relacionados em cada plano. Os resultados apontam que o tema Coronavírus não foi apresentado em todas as disciplinas. Além disso, evidenciou-se que a temática não foi tratada com profundidade na maioria das atividades propostas.Revista Prática Docente2020-12-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/40110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-18402526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401/392Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFrancisco Reis, Erisnaldo Guimarães Strohschoen, Andreia A.2023-06-02T00:42:20Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/401Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-02T00:42:20Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
O TEMA CORONAVÍRUS NOS PLANOS DE ESTUDOS TUTORADOS DO ENSINO FUNDAMENTAL - ANOS FINAIS DO ESTADO DE MINAS GERAIS
title THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
spellingShingle THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
Francisco Reis, Erisnaldo
Estudante
Professor
Conhecimento Científico
Covid-19
Pandemia
Student
Teacher
Scientific Knowledge
Covid-19
Pandemic
title_short THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
title_full THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
title_fullStr THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
title_full_unstemmed THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
title_sort THE CORONAVIRUS THEME IN THE TUTORED STUDY PLANS OF ELEMENTARY SCHOOL - FINAL YEARS OF THE STATE OF MINAS GERAIS
author Francisco Reis, Erisnaldo
author_facet Francisco Reis, Erisnaldo
Guimarães Strohschoen, Andreia A.
author_role author
author2 Guimarães Strohschoen, Andreia A.
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Francisco Reis, Erisnaldo
Guimarães Strohschoen, Andreia A.
dc.subject.por.fl_str_mv Estudante
Professor
Conhecimento Científico
Covid-19
Pandemia
Student
Teacher
Scientific Knowledge
Covid-19
Pandemic
topic Estudante
Professor
Conhecimento Científico
Covid-19
Pandemia
Student
Teacher
Scientific Knowledge
Covid-19
Pandemic
description The COVID-19 pandemic has changed the educational process in the country. Accordingly, the aim of this study is to report how the Coronavirus theme is presented in the activities of the Plans for Tutored Studies-Notebook n.1, of Regular Elementary School - Final Years of the State of Minas Gerais (MG), Brazil. This is a qualitative research, with a bibliographic review approach based on The Number One Notebook of The Plans for Tutored Studies of Regular Elementary School- Final Years, presented by the State Department of Education of the State of MG, which is part of the Special Regime of Non-Face-To-Face Activities - REANP. The observation occurred by discipline and per week. It was also verified,  the thematic units, the object of knowledge, the skills and related contents. The results indicate that the Coronavirus theme is not presented in all disciplines, not being emphasized in part of the proposed activities of the disciplines.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1817-1840.id825
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/401/392
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840
Revista Prática Docente; v. 5 n. 3 (2020): Setembro a Dezembro 2020 (Fluxo contínuo); 1817-1840
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943198781440