SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Damasceno, Márcia de Souza
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Valério, Claudia Lúcia Landgraf, Magalhães, Epaminondas de Matos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1188
Resumo: This article aims to present the work carried out by means of a didactic sequence (SD) on violence against women, presenting tales by Marina Colasanti. The relevance of the theme was due to the increase in cases of domestic violence in Brazil in the midst of the Covid-19 Pandemic. The study resulted from reflections on a work developed with the purpose of enabling meaningful learning that promotes social transformations, including gender equality, so that we can reduce violence against women. In this sense, the theoretical contribution was built with the contributions of authors that corroborate the discussion exposed here, anchored in the proposal of an SD, methodological device for the appropriation of language practices configured in text genres, carried out with high school students, in the city of Barra do Garças - MT, in the context of a pandemic context. The results showed that there was a change in the students' perception of the short story and the awareness of the role of women in society.
id IFMT_d28ccc12903e3437e016561529efd3ae
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1188
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTIPRÁCTICA DE DS DURANTE LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: MARCAS DE VIOLENCIA CONTRA LA MUJER EN LOS CUENTOS DE MARINA COLASANTIPRÁTICA DE SD DURANTE O ENSINO REMOTO: MARCAS DA VIOLÊNCIA CONTRA A MULHER EM CONTOS DE MARINA COLASANTIRemote teachingReading and writingWomanMarina ColasantiEnseñanza remotaLeyendo y escribiendoMujerMarina ColasantiEnsino remotoLeitura e escritaMulherMarina ColasantiThis article aims to present the work carried out by means of a didactic sequence (SD) on violence against women, presenting tales by Marina Colasanti. The relevance of the theme was due to the increase in cases of domestic violence in Brazil in the midst of the Covid-19 Pandemic. The study resulted from reflections on a work developed with the purpose of enabling meaningful learning that promotes social transformations, including gender equality, so that we can reduce violence against women. In this sense, the theoretical contribution was built with the contributions of authors that corroborate the discussion exposed here, anchored in the proposal of an SD, methodological device for the appropriation of language practices configured in text genres, carried out with high school students, in the city of Barra do Garças - MT, in the context of a pandemic context. The results showed that there was a change in the students' perception of the short story and the awareness of the role of women in society.Este artículo tiene como objetivo presentar el trabajo realizado mediante una secuencia didáctica (SD) sobre la violencia contra las mujeres, presentando relatos de Marina Colasanti. La relevancia del tema se debió al aumento de casos de violencia doméstica en Brasil en medio de la Pandemia Covid-19. El estudio es el resultado de reflexiones sobre un trabajo desarrollado con el propósito de posibilitar un aprendizaje significativo que promueva transformaciones sociales, incluida la igualdad de género, para que podamos reducir la violencia contra las mujeres. En este sentido, el aporte teórico se construyó con los aportes de los autores que corroboran la discusión aquí expuesta, anclada en la propuesta de un DS, dispositivo metodológico para la apropiación de prácticas lingüísticas configuradas en géneros textuales, realizado con estudiantes de secundaria, en la ciudad de Barra do Garças - MT, en el contexto de una contexto pandémico. Los resultados mostraron que hubo un cambio en la percepción de los estudiantes sobre el cuento y la conciencia del papel de la mujer en la sociedad.Este artigo tem como objetivo apresentar o trabalho realizado por meio de sequência didática (SD) sobre a violência contra a mulher nos contos de Marina Colasanti. A relevância do tema deve-se ao aumento de casos de violência doméstica no Brasil, em meio à Pandemia do Covid-19. O estudo resultou das reflexões acerca de um trabalho desenvolvido com a finalidade de possibilitar aprendizagens significativas que promovam transformações sociais, dentre elas a igualdade de gênero para, assim, reduzirmos a violência contra as mulheres.  Nessa acepção, o aporte teórico foi construído com as contribuições de autores que corroboram com as discussões aqui expostas, ancorados na proposta de uma SD, dispositivo metodológico para apropriação de práticas de linguagem configuradas em gêneros de textos, realizada com estudantes do Ensino Médio, na cidade de Barra do Garças-MT, em meio ao contexto de pandemia. Os resultados mostraram que houve uma mudança de percepção dos estudantes quanto ao gênero conto e a conscientização do papel da mulher na sociedade.Revista Prática Docente2021-07-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionLinguagensLinguagensLinguagensapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/118810.23926/RPD.2021.v6.n2.e047.id1188Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e047Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e047Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0472526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1188/509Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDamasceno, Márcia de SouzaValério, Claudia Lúcia LandgrafMagalhães, Epaminondas de Matos 2022-06-03T13:02:33Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1188Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:33Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
PRÁCTICA DE DS DURANTE LA EDUCACIÓN A DISTANCIA: MARCAS DE VIOLENCIA CONTRA LA MUJER EN LOS CUENTOS DE MARINA COLASANTI
PRÁTICA DE SD DURANTE O ENSINO REMOTO: MARCAS DA VIOLÊNCIA CONTRA A MULHER EM CONTOS DE MARINA COLASANTI
title SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
spellingShingle SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
Damasceno, Márcia de Souza
Remote teaching
Reading and writing
Woman
Marina Colasanti
Enseñanza remota
Leyendo y escribiendo
Mujer
Marina Colasanti
Ensino remoto
Leitura e escrita
Mulher
Marina Colasanti
title_short SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
title_full SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
title_fullStr SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
title_full_unstemmed SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
title_sort SD PRACTICE DURING REMOTE EDUCATION: MARKS OF VIOLENCE AGAINST WOMAN IN TALES BY MARINA COLASANTI
author Damasceno, Márcia de Souza
author_facet Damasceno, Márcia de Souza
Valério, Claudia Lúcia Landgraf
Magalhães, Epaminondas de Matos
author_role author
author2 Valério, Claudia Lúcia Landgraf
Magalhães, Epaminondas de Matos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Damasceno, Márcia de Souza
Valério, Claudia Lúcia Landgraf
Magalhães, Epaminondas de Matos
dc.subject.por.fl_str_mv Remote teaching
Reading and writing
Woman
Marina Colasanti
Enseñanza remota
Leyendo y escribiendo
Mujer
Marina Colasanti
Ensino remoto
Leitura e escrita
Mulher
Marina Colasanti
topic Remote teaching
Reading and writing
Woman
Marina Colasanti
Enseñanza remota
Leyendo y escribiendo
Mujer
Marina Colasanti
Ensino remoto
Leitura e escrita
Mulher
Marina Colasanti
description This article aims to present the work carried out by means of a didactic sequence (SD) on violence against women, presenting tales by Marina Colasanti. The relevance of the theme was due to the increase in cases of domestic violence in Brazil in the midst of the Covid-19 Pandemic. The study resulted from reflections on a work developed with the purpose of enabling meaningful learning that promotes social transformations, including gender equality, so that we can reduce violence against women. In this sense, the theoretical contribution was built with the contributions of authors that corroborate the discussion exposed here, anchored in the proposal of an SD, methodological device for the appropriation of language practices configured in text genres, carried out with high school students, in the city of Barra do Garças - MT, in the context of a pandemic context. The results showed that there was a change in the students' perception of the short story and the awareness of the role of women in society.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Linguagens
Linguagens
Linguagens
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1188
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e047.id1188
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1188
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e047.id1188
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1188/509
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): May to August 2021; e047
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Mayo a Agosto de 2021; e047
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e047
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725669261312