“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461 |
Resumo: | In this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it. |
id |
IFMT_daca04ade8b1deed4731e2ce966ba882 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/461 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL“O POÇO”: A SOCIEDADE VERTICAL COMPARTIMENTALIZADA E A ESCOLAVerticalizaçãoDesigualdadeSistema socioeconômicoEscolaVerticalizationInequalitySocioeconomic systemSchoolIn this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it.Neste texto apresentamos uma interpretação acerca do filme espanhol “El hoyo”, em Língua Portuguesa: “O poço”, por meio do método fenomenológico. A personagem central, Goreng, é construída por meio de signos em uma representação dos seres humanos que se indignam com as injustiças de um sistema classista, desigual e combinado. Nessa analogia, somos convidados a refletir sobre a legitimidade das ações de força e coerção no âmbito do conflito dramático no qual estão inseridas, de construção de algo diferente à lógica estabelecida. O objeto que a personagem escolhe para acompanhá-lo na jornada é um livro, “Dom Quixote”, escrito por Miguel de Cervantes, que narra as desventuras do pequeno fidalgo castelhano que perde o juízo. Traçamos um paralelo com a sociedade neoliberal e com a escola própria deste tempo. Em uma sociedade verticalizada, a liberdade é sobreviver? Não buscamos trazer respostas de como a obra deve ser tangenciada, mas o que nos ocorreu ao imergir nela.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/46110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-13132526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461/452Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasagrande, Ana Lara2023-06-04T00:41:54Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/461Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:41:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL “O POÇO”: A SOCIEDADE VERTICAL COMPARTIMENTALIZADA E A ESCOLA |
title |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL |
spellingShingle |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL Casagrande, Ana Lara Verticalização Desigualdade Sistema socioeconômico Escola Verticalization Inequality Socioeconomic system School |
title_short |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL |
title_full |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL |
title_fullStr |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL |
title_full_unstemmed |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL |
title_sort |
“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL |
author |
Casagrande, Ana Lara |
author_facet |
Casagrande, Ana Lara |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Casagrande, Ana Lara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Verticalização Desigualdade Sistema socioeconômico Escola Verticalization Inequality Socioeconomic system School |
topic |
Verticalização Desigualdade Sistema socioeconômico Escola Verticalization Inequality Socioeconomic system School |
description |
In this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-08-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Human Sciences Ciências Humanas Ciências Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461/452 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313 Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943818489856 |