“THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Casagrande, Ana Lara
Data de Publicação: 2020
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461
Resumo: In this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it.
id IFMT_daca04ade8b1deed4731e2ce966ba882
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/461
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL“O POÇO”: A SOCIEDADE VERTICAL COMPARTIMENTALIZADA E A ESCOLAVerticalizaçãoDesigualdadeSistema socioeconômicoEscolaVerticalizationInequalitySocioeconomic systemSchoolIn this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it.Neste texto apresentamos uma interpretação acerca do filme espanhol “El hoyo”, em Língua Portuguesa: “O poço”, por meio do método fenomenológico. A personagem central, Goreng, é construída por meio de signos em uma representação dos seres humanos que se indignam com as injustiças de um sistema classista, desigual e combinado. Nessa analogia, somos convidados a refletir sobre a legitimidade das ações de força e coerção no âmbito do conflito dramático no qual estão inseridas, de construção de algo diferente à lógica estabelecida. O objeto que a personagem escolhe para acompanhá-lo na jornada é um livro, “Dom Quixote”, escrito por Miguel de Cervantes, que narra as desventuras do pequeno fidalgo castelhano que perde o juízo. Traçamos um paralelo com a sociedade neoliberal e com a escola própria deste tempo. Em uma sociedade verticalizada, a liberdade é sobreviver? Não buscamos trazer respostas de como a obra deve ser tangenciada, mas o que nos ocorreu ao imergir nela.Revista Prática Docente2020-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHuman SciencesCiências HumanasCiências Humanasapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/46110.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-13132526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461/452Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCasagrande, Ana Lara2023-06-04T00:41:54Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/461Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-06-04T00:41:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
“O POÇO”: A SOCIEDADE VERTICAL COMPARTIMENTALIZADA E A ESCOLA
title “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
spellingShingle “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
Casagrande, Ana Lara
Verticalização
Desigualdade
Sistema socioeconômico
Escola
Verticalization
Inequality
Socioeconomic system
School
title_short “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
title_full “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
title_fullStr “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
title_full_unstemmed “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
title_sort “THE WELL”: THE COMPARTIMENTALIZED VERTICAL SOCIETY AND THE SCHOOL
author Casagrande, Ana Lara
author_facet Casagrande, Ana Lara
author_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Casagrande, Ana Lara
dc.subject.por.fl_str_mv Verticalização
Desigualdade
Sistema socioeconômico
Escola
Verticalization
Inequality
Socioeconomic system
School
topic Verticalização
Desigualdade
Sistema socioeconômico
Escola
Verticalization
Inequality
Socioeconomic system
School
description In this text we present an interpretation of the Spanish film “El hoyo”, in Portuguese called “O poço”, through the phenomenological method. The central character, Goreng, is constructed by means of signs in a representation of human beings who do not accept the injustices of an uneven and combined class system. In this analogy, we are invited to reflect on the legitimacy of actions of force and coercion within the dramatic conflict in which they are inserted, of building something different to the established dynamics. The object that the character chooses to accompany him on his journey is a book, “Don Quixote”, written by Miguel de Cervantes, which narrates the adventures of the little nobleman from Castilla La Mancha who loses his mind. We draw a parallel with neoliberal Society and with the school from that time. In a vertical society, is freedom to survive? We do not seek to provide answers as to how the work should be interpreted, but what happened to us when we immersed in it.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Human Sciences
Ciências Humanas
Ciências Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n2.p1298-1313.id710
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/461/452
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313
Revista Prática Docente; v. 5 n. 2 (2020): Maio a Agosto de 2020 (Fluxo contínuo); 1298-1313
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068943818489856