THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103 |
Resumo: | This article shares an educational action based on the STEAM approach, which articulates Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics from the perspective of the melody of the bird Pitangus sulphuratus, the popular bem-te-vi. The setting and learning environment is the Parque Mãe Bonifácia, in Cuiabá (MT). The objective is to develop proposals for activities based on the STEAM approach. The issue was characterized in how to elaborate the STEAM from a local natural guest of the park, bem-te-vi. Lined up with this idea, supported by a Scientific Education perspective, five areas are intertwined in two structuring concepts: Bioacoustics and Biomimicry. Thus, it is presented the articulation of concepts immersed in this set of ideas for the contribution of processes that enhance, in students, skills, aiming at a critical and conscious participation in relation to knowledge, from the natural guest of the Park, the good -I saw you. |
id |
IFMT_db13e995b1506a789a0c705f925dd7c5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1103 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACHLA MELODÍA DEL “BEM-TE-VI”, COMPARTIENDO CONOCIMIENTOS CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA USANDO EL ENFOQUE STEAMA MELODIA DO BEM-TE-VI COMPONDO SABERES NA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA EM UMA ABORDAGEM STEAMEducação STEAMEspaços de AprendizagemBiomimetismoBioacústicaSTEAM EducationAlternative Learning SpacesBiomimicryBioacousticsEducación STEAMEspacios de aprendizajeBiomimetismoBioacústicaThis article shares an educational action based on the STEAM approach, which articulates Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics from the perspective of the melody of the bird Pitangus sulphuratus, the popular bem-te-vi. The setting and learning environment is the Parque Mãe Bonifácia, in Cuiabá (MT). The objective is to develop proposals for activities based on the STEAM approach. The issue was characterized in how to elaborate the STEAM from a local natural guest of the park, bem-te-vi. Lined up with this idea, supported by a Scientific Education perspective, five areas are intertwined in two structuring concepts: Bioacoustics and Biomimicry. Thus, it is presented the articulation of concepts immersed in this set of ideas for the contribution of processes that enhance, in students, skills, aiming at a critical and conscious participation in relation to knowledge, from the natural guest of the Park, the good -I saw you.Este artículo comparte una acción educativa basada en el enfoque STEAM, que articula Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Artes y Matemáticas desde la perspectiva de la melodía del pájaro Pitangus sulphuratus, el popular bem-te-vi. El escenario y entorno de aprendizaje es el Parque Mãe Bonifácia, en Cuiabá (MT). El objetivo es desarrollar propuestas de actividades basadas el enfoque STEAM. El problema se caracterizó en cómo desarrollar el enfoque STEAM a partir de un huésped natural del parque, el papamoscas. Alineándose con esta idea, apoyada en una perspectiva de Educación Científica, se entrelazan cinco áreas en dos conceptos estructurantes: Bioacústica y Biomimética. Así, la articulación de conceptos inmersos en este conjunto de ideas se presenta para la contribución de procesos que potencien, en los estudiantes, las habilidades, apuntando a una participación crítica y consciente en relación al conocimiento, a partir del huésped natural del Parque, el papamoscas.Este artigo compartilha uma ação educativa fundamentada na abordagem STEAM, a qual articula Ciências, Tecnologia, Engenharia, Artes e Matemática sob a perspectiva da melodia do pássaro Pitangus sulphuratus, o popular bem-te-vi. O cenário e ambiente de aprendizagem é o Parque Mãe Bonifácia, em Cuiabá (MT). O objetivo consiste em desenvolver propostas de atividades a partir da abordagem STEAM. A problemática caracterizou-se em como elaborar a abordagem STEAM a partir de um hóspede natural local do parque, o bem-te-vi. Alinhando se com essa ideia, com respaldo em uma perspectiva de Educação Científica, entrelaçam-se cinco áreas em dois conceitos estruturantes: a Bioacústica e o Biomimetismo. Assim, apresenta-se a articulação de conceitos imersos nesse conjunto de ideias para a contribuição de processos que potencializem, nos estudantes, as habilidades, visando a uma participação crítica e consciente em relação ao conhecimento, a partir do hóspede natural do Parque, o bem-te-vi.Revista Prática Docente2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/110310.23926/RPD.2021.v6.n3.e076.id1103Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e076Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e076Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0762526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103/555Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Geslane Figueiredo da SilvaDias, Chiara Maria Seidel Luciano Hardoim, Edna Lopes Malavazi, Mazílio Coronel2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1103Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH LA MELODÍA DEL “BEM-TE-VI”, COMPARTIENDO CONOCIMIENTOS CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA USANDO EL ENFOQUE STEAM A MELODIA DO BEM-TE-VI COMPONDO SABERES NA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA EM UMA ABORDAGEM STEAM |
title |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH |
spellingShingle |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH Santana, Geslane Figueiredo da Silva Educação STEAM Espaços de Aprendizagem Biomimetismo Bioacústica STEAM Education Alternative Learning Spaces Biomimicry Bioacoustics Educación STEAM Espacios de aprendizaje Biomimetismo Bioacústica |
title_short |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH |
title_full |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH |
title_fullStr |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH |
title_full_unstemmed |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH |
title_sort |
THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH |
author |
Santana, Geslane Figueiredo da Silva |
author_facet |
Santana, Geslane Figueiredo da Silva Dias, Chiara Maria Seidel Luciano Hardoim, Edna Lopes Malavazi, Mazílio Coronel |
author_role |
author |
author2 |
Dias, Chiara Maria Seidel Luciano Hardoim, Edna Lopes Malavazi, Mazílio Coronel |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Santana, Geslane Figueiredo da Silva Dias, Chiara Maria Seidel Luciano Hardoim, Edna Lopes Malavazi, Mazílio Coronel |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação STEAM Espaços de Aprendizagem Biomimetismo Bioacústica STEAM Education Alternative Learning Spaces Biomimicry Bioacoustics Educación STEAM Espacios de aprendizaje Biomimetismo Bioacústica |
topic |
Educação STEAM Espaços de Aprendizagem Biomimetismo Bioacústica STEAM Education Alternative Learning Spaces Biomimicry Bioacoustics Educación STEAM Espacios de aprendizaje Biomimetismo Bioacústica |
description |
This article shares an educational action based on the STEAM approach, which articulates Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics from the perspective of the melody of the bird Pitangus sulphuratus, the popular bem-te-vi. The setting and learning environment is the Parque Mãe Bonifácia, in Cuiabá (MT). The objective is to develop proposals for activities based on the STEAM approach. The issue was characterized in how to elaborate the STEAM from a local natural guest of the park, bem-te-vi. Lined up with this idea, supported by a Scientific Education perspective, five areas are intertwined in two structuring concepts: Bioacoustics and Biomimicry. Thus, it is presented the articulation of concepts immersed in this set of ideas for the contribution of processes that enhance, in students, skills, aiming at a critical and conscious participation in relation to knowledge, from the natural guest of the Park, the good -I saw you. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Matemática Matemática Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e076.id1103 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e076.id1103 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103/555 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e076 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e076 Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e076 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205725614735360 |