THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santana, Geslane Figueiredo da Silva
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Dias, Chiara Maria Seidel Luciano, Hardoim, Edna Lopes, Malavazi, Mazílio Coronel
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103
Resumo: This article shares an educational action based on the STEAM approach, which articulates Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics from the perspective of the melody of the bird Pitangus sulphuratus, the popular bem-te-vi. The setting and learning environment is the Parque Mãe Bonifácia, in Cuiabá (MT). The objective is to develop proposals for activities based on the STEAM approach. The issue was characterized in how to elaborate the STEAM from a local natural guest of the park, bem-te-vi. Lined up with this idea, supported by a Scientific Education perspective, five areas are intertwined in two structuring concepts: Bioacoustics and Biomimicry. Thus, it is presented the articulation of concepts immersed in this set of ideas for the contribution of processes that enhance, in students, skills, aiming at a critical and conscious participation in relation to knowledge, from the natural guest of the Park, the good -I saw you.
id IFMT_db13e995b1506a789a0c705f925dd7c5
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1103
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACHLA MELODÍA DEL “BEM-TE-VI”, COMPARTIENDO CONOCIMIENTOS CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA USANDO EL ENFOQUE STEAMA MELODIA DO BEM-TE-VI COMPONDO SABERES NA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA EM UMA ABORDAGEM STEAMEducação STEAMEspaços de AprendizagemBiomimetismoBioacústicaSTEAM EducationAlternative Learning SpacesBiomimicryBioacousticsEducación STEAMEspacios de aprendizajeBiomimetismoBioacústicaThis article shares an educational action based on the STEAM approach, which articulates Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics from the perspective of the melody of the bird Pitangus sulphuratus, the popular bem-te-vi. The setting and learning environment is the Parque Mãe Bonifácia, in Cuiabá (MT). The objective is to develop proposals for activities based on the STEAM approach. The issue was characterized in how to elaborate the STEAM from a local natural guest of the park, bem-te-vi. Lined up with this idea, supported by a Scientific Education perspective, five areas are intertwined in two structuring concepts: Bioacoustics and Biomimicry. Thus, it is presented the articulation of concepts immersed in this set of ideas for the contribution of processes that enhance, in students, skills, aiming at a critical and conscious participation in relation to knowledge, from the natural guest of the Park, the good -I saw you.Este artículo comparte una acción educativa basada en el enfoque STEAM, que articula Ciencia, Tecnología, Ingeniería, Artes y Matemáticas desde la perspectiva de la melodía del pájaro Pitangus sulphuratus, el popular bem-te-vi. El escenario y entorno de aprendizaje es el Parque Mãe Bonifácia, en Cuiabá (MT). El objetivo es desarrollar propuestas de actividades basadas el enfoque STEAM. El problema se caracterizó en cómo desarrollar el enfoque STEAM a partir de un huésped natural del parque, el papamoscas. Alineándose con esta idea, apoyada en una perspectiva de Educación Científica, se entrelazan cinco áreas en dos conceptos estructurantes: Bioacústica y Biomimética. Así, la articulación de conceptos inmersos en este conjunto de ideas se presenta para la contribución de procesos que potencien, en los estudiantes, las habilidades, apuntando a una participación crítica y consciente en relación al conocimiento, a partir del huésped natural del Parque, el papamoscas.Este artigo compartilha uma ação educativa fundamentada na abordagem STEAM, a qual articula Ciências, Tecnologia, Engenharia, Artes e Matemática sob a perspectiva da melodia do pássaro Pitangus sulphuratus, o popular bem-te-vi. O cenário e ambiente de aprendizagem é o Parque Mãe Bonifácia, em Cuiabá (MT). O objetivo consiste em desenvolver propostas de atividades a partir da abordagem STEAM. A problemática caracterizou-se em como elaborar a abordagem STEAM a partir de um hóspede natural local do parque, o bem-te-vi. Alinhando se com essa ideia, com respaldo em uma perspectiva de Educação Científica, entrelaçam-se cinco áreas em dois conceitos estruturantes: a Bioacústica e o Biomimetismo. Assim, apresenta-se a articulação de conceitos imersos nesse conjunto de ideias para a contribuição de processos que potencializem, nos estudantes, as habilidades, visando a uma participação crítica e consciente em relação ao conhecimento, a partir do hóspede natural do Parque, o bem-te-vi.Revista Prática Docente2021-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/110310.23926/RPD.2021.v6.n3.e076.id1103Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e076Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e076Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e0762526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103/555Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantana, Geslane Figueiredo da SilvaDias, Chiara Maria Seidel Luciano Hardoim, Edna Lopes Malavazi, Mazílio Coronel2022-06-03T13:02:45Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1103Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:45Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
LA MELODÍA DEL “BEM-TE-VI”, COMPARTIENDO CONOCIMIENTOS CON LA EDUCACIÓN CIENTÍFICA USANDO EL ENFOQUE STEAM
A MELODIA DO BEM-TE-VI COMPONDO SABERES NA EDUCAÇÃO CIENTÍFICA EM UMA ABORDAGEM STEAM
title THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
spellingShingle THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
Santana, Geslane Figueiredo da Silva
Educação STEAM
Espaços de Aprendizagem
Biomimetismo
Bioacústica
STEAM Education
Alternative Learning Spaces
Biomimicry
Bioacoustics
Educación STEAM
Espacios de aprendizaje
Biomimetismo
Bioacústica
title_short THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
title_full THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
title_fullStr THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
title_full_unstemmed THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
title_sort THE BEM-TE-VI MELODY COMPOSING KNOWLEDGE IN SCIENCE EDUCATION IN A STEAM APPROACH
author Santana, Geslane Figueiredo da Silva
author_facet Santana, Geslane Figueiredo da Silva
Dias, Chiara Maria Seidel Luciano
Hardoim, Edna Lopes
Malavazi, Mazílio Coronel
author_role author
author2 Dias, Chiara Maria Seidel Luciano
Hardoim, Edna Lopes
Malavazi, Mazílio Coronel
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santana, Geslane Figueiredo da Silva
Dias, Chiara Maria Seidel Luciano
Hardoim, Edna Lopes
Malavazi, Mazílio Coronel
dc.subject.por.fl_str_mv Educação STEAM
Espaços de Aprendizagem
Biomimetismo
Bioacústica
STEAM Education
Alternative Learning Spaces
Biomimicry
Bioacoustics
Educación STEAM
Espacios de aprendizaje
Biomimetismo
Bioacústica
topic Educação STEAM
Espaços de Aprendizagem
Biomimetismo
Bioacústica
STEAM Education
Alternative Learning Spaces
Biomimicry
Bioacoustics
Educación STEAM
Espacios de aprendizaje
Biomimetismo
Bioacústica
description This article shares an educational action based on the STEAM approach, which articulates Science, Technology, Engineering, Arts and Mathematics from the perspective of the melody of the bird Pitangus sulphuratus, the popular bem-te-vi. The setting and learning environment is the Parque Mãe Bonifácia, in Cuiabá (MT). The objective is to develop proposals for activities based on the STEAM approach. The issue was characterized in how to elaborate the STEAM from a local natural guest of the park, bem-te-vi. Lined up with this idea, supported by a Scientific Education perspective, five areas are intertwined in two structuring concepts: Bioacoustics and Biomimicry. Thus, it is presented the articulation of concepts immersed in this set of ideas for the contribution of processes that enhance, in students, skills, aiming at a critical and conscious participation in relation to knowledge, from the natural guest of the Park, the good -I saw you.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Matemática
Matemática
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103
10.23926/RPD.2021.v6.n3.e076.id1103
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n3.e076.id1103
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1103/555
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 3 (2021): September to December 2021; e076
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 3 (2021): Septiembre a Diciembre de 2021; e076
Revista Prática Docente; v. 6 n. 3 (2021): Setembro a Dezembro 2021 (Fluxo contínuo); e076
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205725614735360