INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Michalszeszen, Lucineia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Wobeto, Carmen, Rosinke, Patrícia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167
Resumo: With the objective of producing meaning to the thermochemistry concepts, an interdisciplinary and contextualized Didactic Sequence was developed, with a focus on looking for indicators of Scientific Literacy development in students. This study is classified as qualitative research of an exploratory nature and data collection, and analysis took place through, logbook, previous questionnaire, information journal, and post-development questionnaire of the Didactic Sequence. This study was carried out with basic Education students, duly enrolled in the 2nd year of High School. Scientific Literacy was categorized according to Shen and complemented by Scientific Literacy indicators based on Pizarro and Lopes. It was possible to verify that there was an evolution regarding the previous knowledge of the students, and the majority managed to achieve Scientific Civic.
id IFMT_dc0f38cfb71c22b9bc5f4c00cee7feab
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/167
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDYINTERDISCIPLINARIEDAD ENTRE FÍSICA Y QUÍMICA: ESTUDIO DEL CALORINTERDISCIPLINARIDADE ENTRE A FÍSICA E QUÍMICA: ESTUDO DO CALORCalorFísicaInterdisciplinaridadeQuímicaTermoquímicaHeatPhysicalInterdisciplinarityChemistrythermochemistryCalorFísicoInterdisciplinariedadQuímicaTermoquímicaWith the objective of producing meaning to the thermochemistry concepts, an interdisciplinary and contextualized Didactic Sequence was developed, with a focus on looking for indicators of Scientific Literacy development in students. This study is classified as qualitative research of an exploratory nature and data collection, and analysis took place through, logbook, previous questionnaire, information journal, and post-development questionnaire of the Didactic Sequence. This study was carried out with basic Education students, duly enrolled in the 2nd year of High School. Scientific Literacy was categorized according to Shen and complemented by Scientific Literacy indicators based on Pizarro and Lopes. It was possible to verify that there was an evolution regarding the previous knowledge of the students, and the majority managed to achieve Scientific Civic.Con el objetivo de producir significado a los conceptos de transformaciones involucrados en los procesos de termoquímica. Se desarrolló una Secuencia Didáctica interdisciplinaria y contextualizada, con el foco de buscar indicadores de la ocurrencia del aprendizaje de los conceptos básicos de termoquímica para la futura construcción del conocimiento de conceptos de Termoquímica y consecuentemente el desarrollo del Alfabetización Científica de los estudiantes. El estudio es una investigación cualitativa exploratoria, y la recolección y análisis de datos se realizó a través de bitácora, cuestionario previo, diario de información y cuestionario de posdesarrollo de la Secuencia Didáctica. El desarrollo del estudio fue con estudiantes de Educación Básica, debidamente matriculados en el 2º año de Enseñanza Media. El Alfabetización Científica se categorizó según Shen, y se complementó con indicadores de Alfabetización Científica basados en Pizarro y Lopes. Se pudo verificar que hubo evolución en cuanto a los conocimientos previos de los estudiantes, y la mayoría logró alcanzar el Alfabetización Cívico.Com o objetivo de produzir significado aos conceitos da termoquímica foi desenvolvido uma Sequência Didática interdisciplinar e contextualizada, com enfoque nos indicadores de ocorrência e desenvolvimento da Alfabetização Científica nos educandos. Este estudo classifica-se como pesquisa qualitativa de cunho exploratório e a coleta dos dados ocorreu por caderno de bordo, questionário prévio, jornal de informações e questionário pós desenvolvimento da Sequência Didática. O desenvolvimento deste estudo foi com os alunos da Educação Básica, devidamente matriculados no 2° ano do Ensino Médio. A Alfabetização Cientifica foi categorizada segundo Shen, e complementadas pelos indicadores de Alfabetização Científica fundamentados por Pizarro e Lopes. Foi possível constatar que houve evolução a respeito dos conhecimentos prévios dos alunos, sendo que a maioria conseguiu atingir a Alfabetização Cívica.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16710.23926/RPD.2023.v8.n1.e23022.id1736Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23022Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23022Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230222526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167/159Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMichalszeszen, LucineiaWobeto, CarmenRosinke, Patrícia2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/167Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
INTERDISCIPLINARIEDAD ENTRE FÍSICA Y QUÍMICA: ESTUDIO DEL CALOR
INTERDISCIPLINARIDADE ENTRE A FÍSICA E QUÍMICA: ESTUDO DO CALOR
title INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
spellingShingle INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
Michalszeszen, Lucineia
Calor
Física
Interdisciplinaridade
Química
Termoquímica
Heat
Physical
Interdisciplinarity
Chemistry
thermochemistry
Calor
Físico
Interdisciplinariedad
Química
Termoquímica
title_short INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
title_full INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
title_fullStr INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
title_full_unstemmed INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
title_sort INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
author Michalszeszen, Lucineia
author_facet Michalszeszen, Lucineia
Wobeto, Carmen
Rosinke, Patrícia
author_role author
author2 Wobeto, Carmen
Rosinke, Patrícia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Michalszeszen, Lucineia
Wobeto, Carmen
Rosinke, Patrícia
dc.subject.por.fl_str_mv Calor
Física
Interdisciplinaridade
Química
Termoquímica
Heat
Physical
Interdisciplinarity
Chemistry
thermochemistry
Calor
Físico
Interdisciplinariedad
Química
Termoquímica
topic Calor
Física
Interdisciplinaridade
Química
Termoquímica
Heat
Physical
Interdisciplinarity
Chemistry
thermochemistry
Calor
Físico
Interdisciplinariedad
Química
Termoquímica
description With the objective of producing meaning to the thermochemistry concepts, an interdisciplinary and contextualized Didactic Sequence was developed, with a focus on looking for indicators of Scientific Literacy development in students. This study is classified as qualitative research of an exploratory nature and data collection, and analysis took place through, logbook, previous questionnaire, information journal, and post-development questionnaire of the Didactic Sequence. This study was carried out with basic Education students, duly enrolled in the 2nd year of High School. Scientific Literacy was categorized according to Shen and complemented by Scientific Literacy indicators based on Pizarro and Lopes. It was possible to verify that there was an evolution regarding the previous knowledge of the students, and the majority managed to achieve Scientific Civic.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23022.id1736
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23022.id1736
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167/159
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23022
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23022
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23022
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939679760384