INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167 |
Resumo: | With the objective of producing meaning to the thermochemistry concepts, an interdisciplinary and contextualized Didactic Sequence was developed, with a focus on looking for indicators of Scientific Literacy development in students. This study is classified as qualitative research of an exploratory nature and data collection, and analysis took place through, logbook, previous questionnaire, information journal, and post-development questionnaire of the Didactic Sequence. This study was carried out with basic Education students, duly enrolled in the 2nd year of High School. Scientific Literacy was categorized according to Shen and complemented by Scientific Literacy indicators based on Pizarro and Lopes. It was possible to verify that there was an evolution regarding the previous knowledge of the students, and the majority managed to achieve Scientific Civic. |
id |
IFMT_dc0f38cfb71c22b9bc5f4c00cee7feab |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/167 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDYINTERDISCIPLINARIEDAD ENTRE FÍSICA Y QUÍMICA: ESTUDIO DEL CALORINTERDISCIPLINARIDADE ENTRE A FÍSICA E QUÍMICA: ESTUDO DO CALORCalorFísicaInterdisciplinaridadeQuímicaTermoquímicaHeatPhysicalInterdisciplinarityChemistrythermochemistryCalorFísicoInterdisciplinariedadQuímicaTermoquímicaWith the objective of producing meaning to the thermochemistry concepts, an interdisciplinary and contextualized Didactic Sequence was developed, with a focus on looking for indicators of Scientific Literacy development in students. This study is classified as qualitative research of an exploratory nature and data collection, and analysis took place through, logbook, previous questionnaire, information journal, and post-development questionnaire of the Didactic Sequence. This study was carried out with basic Education students, duly enrolled in the 2nd year of High School. Scientific Literacy was categorized according to Shen and complemented by Scientific Literacy indicators based on Pizarro and Lopes. It was possible to verify that there was an evolution regarding the previous knowledge of the students, and the majority managed to achieve Scientific Civic.Con el objetivo de producir significado a los conceptos de transformaciones involucrados en los procesos de termoquímica. Se desarrolló una Secuencia Didáctica interdisciplinaria y contextualizada, con el foco de buscar indicadores de la ocurrencia del aprendizaje de los conceptos básicos de termoquímica para la futura construcción del conocimiento de conceptos de Termoquímica y consecuentemente el desarrollo del Alfabetización Científica de los estudiantes. El estudio es una investigación cualitativa exploratoria, y la recolección y análisis de datos se realizó a través de bitácora, cuestionario previo, diario de información y cuestionario de posdesarrollo de la Secuencia Didáctica. El desarrollo del estudio fue con estudiantes de Educación Básica, debidamente matriculados en el 2º año de Enseñanza Media. El Alfabetización Científica se categorizó según Shen, y se complementó con indicadores de Alfabetización Científica basados en Pizarro y Lopes. Se pudo verificar que hubo evolución en cuanto a los conocimientos previos de los estudiantes, y la mayoría logró alcanzar el Alfabetización Cívico.Com o objetivo de produzir significado aos conceitos da termoquímica foi desenvolvido uma Sequência Didática interdisciplinar e contextualizada, com enfoque nos indicadores de ocorrência e desenvolvimento da Alfabetização Científica nos educandos. Este estudo classifica-se como pesquisa qualitativa de cunho exploratório e a coleta dos dados ocorreu por caderno de bordo, questionário prévio, jornal de informações e questionário pós desenvolvimento da Sequência Didática. O desenvolvimento deste estudo foi com os alunos da Educação Básica, devidamente matriculados no 2° ano do Ensino Médio. A Alfabetização Cientifica foi categorizada segundo Shen, e complementadas pelos indicadores de Alfabetização Científica fundamentados por Pizarro e Lopes. Foi possível constatar que houve evolução a respeito dos conhecimentos prévios dos alunos, sendo que a maioria conseguiu atingir a Alfabetização Cívica.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16710.23926/RPD.2023.v8.n1.e23022.id1736Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23022Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23022Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230222526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167/159Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMichalszeszen, LucineiaWobeto, CarmenRosinke, Patrícia2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/167Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY INTERDISCIPLINARIEDAD ENTRE FÍSICA Y QUÍMICA: ESTUDIO DEL CALOR INTERDISCIPLINARIDADE ENTRE A FÍSICA E QUÍMICA: ESTUDO DO CALOR |
title |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY |
spellingShingle |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY Michalszeszen, Lucineia Calor Física Interdisciplinaridade Química Termoquímica Heat Physical Interdisciplinarity Chemistry thermochemistry Calor Físico Interdisciplinariedad Química Termoquímica |
title_short |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY |
title_full |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY |
title_fullStr |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY |
title_full_unstemmed |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY |
title_sort |
INTERDISCIPLINARITY BETWEEN PHYSICS AND CHEMISTRY: HEAT STUDY |
author |
Michalszeszen, Lucineia |
author_facet |
Michalszeszen, Lucineia Wobeto, Carmen Rosinke, Patrícia |
author_role |
author |
author2 |
Wobeto, Carmen Rosinke, Patrícia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Michalszeszen, Lucineia Wobeto, Carmen Rosinke, Patrícia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Calor Física Interdisciplinaridade Química Termoquímica Heat Physical Interdisciplinarity Chemistry thermochemistry Calor Físico Interdisciplinariedad Química Termoquímica |
topic |
Calor Física Interdisciplinaridade Química Termoquímica Heat Physical Interdisciplinarity Chemistry thermochemistry Calor Físico Interdisciplinariedad Química Termoquímica |
description |
With the objective of producing meaning to the thermochemistry concepts, an interdisciplinary and contextualized Didactic Sequence was developed, with a focus on looking for indicators of Scientific Literacy development in students. This study is classified as qualitative research of an exploratory nature and data collection, and analysis took place through, logbook, previous questionnaire, information journal, and post-development questionnaire of the Didactic Sequence. This study was carried out with basic Education students, duly enrolled in the 2nd year of High School. Scientific Literacy was categorized according to Shen and complemented by Scientific Literacy indicators based on Pizarro and Lopes. It was possible to verify that there was an evolution regarding the previous knowledge of the students, and the majority managed to achieve Scientific Civic. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23022.id1736 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23022.id1736 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/167/159 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23022 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23022 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23022 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939679760384 |