WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/499 |
Resumo: | This work is part of an investigative approach called Transition High School/ University: conflicts of access to higher education in Chemistry. In this article the objective was to verify statistical contradictions related to pass and fail in Basic Education and Higher Education in Chemistry, and to investigate the relationship between the high failure rates in the discipline of General Chemistry and the profile of students who enter the undergraduate course in Chemistry at UFMT - Campus Araguaia. For this, we performed data collection (enrolled, approved and disapproved) with the chemistry degree course and with SEDUC-MT, results from 2014 to 2018, and performed participant observation in the general chemistry class of the semester 2019/1. The results confirmed our hypothesis, that there is a distinction regarding the assessment of grades and the level of difficulty of the practiced evaluations. We conclude that, in both cases, learning is not being achieved satisfactorily. |
id |
IFMT_ed2db49aa922cf63ca3afa10dbec7311 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/499 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH?POR QUE A DISCIPLINA DE QUÍMICA GERAL REPROVA TANTO?Química GeralAprovaçãoReprovaçãoAprendizagemGeneral chemistryApprovalDisapprovalLearningThis work is part of an investigative approach called Transition High School/ University: conflicts of access to higher education in Chemistry. In this article the objective was to verify statistical contradictions related to pass and fail in Basic Education and Higher Education in Chemistry, and to investigate the relationship between the high failure rates in the discipline of General Chemistry and the profile of students who enter the undergraduate course in Chemistry at UFMT - Campus Araguaia. For this, we performed data collection (enrolled, approved and disapproved) with the chemistry degree course and with SEDUC-MT, results from 2014 to 2018, and performed participant observation in the general chemistry class of the semester 2019/1. The results confirmed our hypothesis, that there is a distinction regarding the assessment of grades and the level of difficulty of the practiced evaluations. We conclude that, in both cases, learning is not being achieved satisfactorily.Este trabalho faz parte de uma abordagem investigativa denominada Transição Ensino Médio/Universidade: conflitos do acesso ao ensino superior em Química. Neste artigo o objetivo foi verificar contradições estatísticas relacionadas a aprovações e reprovações na educação básica e no ensino superior em Química, e investigar a relação entre os altos índices de reprovação na disciplina de Química Geral e o perfil dos estudantes que ingressam no curso de Licenciatura em Química da UFMT – Campus Araguaia. Para isso, realizamos coleta de dados (matriculados, aprovados e reprovados) junto ao curso de Licenciatura em química e junto à SEDUC-MT, resultados de 2014 a 2018, e realizamos observação participante na turma de química geral do semestre 2019/1. Os resultados comprovaram nossa hipótese, de que há distinção quanto à aferição de notas e quanto ao nível de dificuldade das avaliações praticadas. Concluímos que, em ambos os casos, a aprendizagem não está sendo alcançada de modo satisfatório.Revista Prática Docente2020-04-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/49910.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p449-468.id643Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 449-468Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 449-468Revista Prática Docente; v. 5 n. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 449-4682526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/499/490Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Ribeiro Mueller, EduardoVanin, LetíciaBezerra Cardoso, GabrielPereira Dantas, Rans Miler2023-05-30T03:23:10Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/499Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T03:23:10Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? POR QUE A DISCIPLINA DE QUÍMICA GERAL REPROVA TANTO? |
title |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? |
spellingShingle |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? Ribeiro Mueller, Eduardo Química Geral Aprovação Reprovação Aprendizagem General chemistry Approval Disapproval Learning |
title_short |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? |
title_full |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? |
title_fullStr |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? |
title_full_unstemmed |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? |
title_sort |
WHY DOES THE GENERAL CHEMISTRY DISCIPLINE FAIL SO MUCH? |
author |
Ribeiro Mueller, Eduardo |
author_facet |
Ribeiro Mueller, Eduardo Vanin, Letícia Bezerra Cardoso, Gabriel Pereira Dantas, Rans Miler |
author_role |
author |
author2 |
Vanin, Letícia Bezerra Cardoso, Gabriel Pereira Dantas, Rans Miler |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro Mueller, Eduardo Vanin, Letícia Bezerra Cardoso, Gabriel Pereira Dantas, Rans Miler |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Química Geral Aprovação Reprovação Aprendizagem General chemistry Approval Disapproval Learning |
topic |
Química Geral Aprovação Reprovação Aprendizagem General chemistry Approval Disapproval Learning |
description |
This work is part of an investigative approach called Transition High School/ University: conflicts of access to higher education in Chemistry. In this article the objective was to verify statistical contradictions related to pass and fail in Basic Education and Higher Education in Chemistry, and to investigate the relationship between the high failure rates in the discipline of General Chemistry and the profile of students who enter the undergraduate course in Chemistry at UFMT - Campus Araguaia. For this, we performed data collection (enrolled, approved and disapproved) with the chemistry degree course and with SEDUC-MT, results from 2014 to 2018, and performed participant observation in the general chemistry class of the semester 2019/1. The results confirmed our hypothesis, that there is a distinction regarding the assessment of grades and the level of difficulty of the practiced evaluations. We conclude that, in both cases, learning is not being achieved satisfactorily. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/499 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p449-468.id643 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/499 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n1.p449-468.id643 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/499/490 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 5 No. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 449-468 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 5 Núm. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 449-468 Revista Prática Docente; v. 5 n. 1 (2020): Janeiro a Abril de 2020 (Fluxo contínuo); 449-468 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068943906570240 |