Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lima, Gleici Kelly de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Ghirardello, Dante, Santos Machado, Daniela, Fortunato de Oliveira, Rodolfo, Langhi, Rodolfo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794
Resumo: Abstract: This work aims to analyze and infer about publications in the area of ??Astronomy Education, between the years 2004 and 2017, in order to reveal trends and research saturations. Based on Content Analysis, 513 articles and abstracts from Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, from Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, from Revista Brasileira de Ensino de Física and from Caderno Brasileiro de Ensino de Física were analyzed. We found as a result some research trends in the area of ??Astronomy Education. Among them, the growth in the number of publications, the diversity of research objects, techniques, methodologies and theoretical foundations. In addition, we noted the absence of certain information in the analyzed papers that we call “unspecified” as the research’s theoretical methodological references. Based on the assumption that the area of ??Astronomy Education still has much to develop, we emphasize the importance of this work, given that it provides an overview of the progression of academic production in the area and, consequently, points out directions for future research. Keywords: State of knowledge. Astronomy Education. Content Analysis.
id IFRS-1_1a0d70d9fe6ddfd9c4d85ac563333b78
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4794
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEFInvestigações sobre educação em astronomia: estado do conhecimento da RELEA, SNEA, RBEF E CBEFAbstract: This work aims to analyze and infer about publications in the area of ??Astronomy Education, between the years 2004 and 2017, in order to reveal trends and research saturations. Based on Content Analysis, 513 articles and abstracts from Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, from Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, from Revista Brasileira de Ensino de Física and from Caderno Brasileiro de Ensino de Física were analyzed. We found as a result some research trends in the area of ??Astronomy Education. Among them, the growth in the number of publications, the diversity of research objects, techniques, methodologies and theoretical foundations. In addition, we noted the absence of certain information in the analyzed papers that we call “unspecified” as the research’s theoretical methodological references. Based on the assumption that the area of ??Astronomy Education still has much to develop, we emphasize the importance of this work, given that it provides an overview of the progression of academic production in the area and, consequently, points out directions for future research. Keywords: State of knowledge. Astronomy Education. Content Analysis.Resumo: Este trabalho tem por objetivo analisar e inferir sobre as publicações da área da Educação em Astronomia, entre os anos de 2004 e 2017, a fim de desvelar tendências e saturações de pesquisa. Com base na Análise de Conteúdo, foram examinados 513 artigos e resumos do Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, da Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, da Revista Brasileira de Ensino de Física e do Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Encontramos como resultados algumas tendências de pesquisa na área de Educação em Astronomia. Dentre elas, o crescimento no número de publicações, a diversidade de objetos de pesquisa, técnicas, metodologias e fundamentações teóricas. Ademais, notamos a ausência de certas informações nos trabalhos analisados que denominamos como “não especificado”, como os referenciais teóricos metodológicos das pesquisas. Partindo-se do pressuposto que a área de Educação em Astronomia ainda tem muito a se desenvolver, ressaltamos a importância deste trabalho, dado que possibilita uma visão geral da progressão da produção acadêmica da área e, consequentemente, aponta direcionamentos para pesquisas futuras.  Palavras-chave: Estado do conhecimento. Educação em Astronomia. Análise de Conteúdo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/479410.35819/tear.v10.n1.a4794#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO2238-807910.35819/tear.v10.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794/2968Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Gleici Kelly deGhirardello, DanteSantos Machado, DanielaFortunato de Oliveira, RodolfoLanghi, Rodolfo2021-07-05T22:44:12Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4794Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2021-07-05T22:44:12Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
Investigações sobre educação em astronomia: estado do conhecimento da RELEA, SNEA, RBEF E CBEF
title Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
spellingShingle Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
Lima, Gleici Kelly de
title_short Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
title_full Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
title_fullStr Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
title_full_unstemmed Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
title_sort Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
author Lima, Gleici Kelly de
author_facet Lima, Gleici Kelly de
Ghirardello, Dante
Santos Machado, Daniela
Fortunato de Oliveira, Rodolfo
Langhi, Rodolfo
author_role author
author2 Ghirardello, Dante
Santos Machado, Daniela
Fortunato de Oliveira, Rodolfo
Langhi, Rodolfo
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lima, Gleici Kelly de
Ghirardello, Dante
Santos Machado, Daniela
Fortunato de Oliveira, Rodolfo
Langhi, Rodolfo
description Abstract: This work aims to analyze and infer about publications in the area of ??Astronomy Education, between the years 2004 and 2017, in order to reveal trends and research saturations. Based on Content Analysis, 513 articles and abstracts from Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, from Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, from Revista Brasileira de Ensino de Física and from Caderno Brasileiro de Ensino de Física were analyzed. We found as a result some research trends in the area of ??Astronomy Education. Among them, the growth in the number of publications, the diversity of research objects, techniques, methodologies and theoretical foundations. In addition, we noted the absence of certain information in the analyzed papers that we call “unspecified” as the research’s theoretical methodological references. Based on the assumption that the area of ??Astronomy Education still has much to develop, we emphasize the importance of this work, given that it provides an overview of the progression of academic production in the area and, consequently, points out directions for future research. Keywords: State of knowledge. Astronomy Education. Content Analysis.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794
10.35819/tear.v10.n1.a4794
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794
identifier_str_mv 10.35819/tear.v10.n1.a4794
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794/2968
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO
2238-8079
10.35819/tear.v10.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575585030144