Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794 |
Resumo: | Abstract: This work aims to analyze and infer about publications in the area of ??Astronomy Education, between the years 2004 and 2017, in order to reveal trends and research saturations. Based on Content Analysis, 513 articles and abstracts from Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, from Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, from Revista Brasileira de Ensino de Física and from Caderno Brasileiro de Ensino de Física were analyzed. We found as a result some research trends in the area of ??Astronomy Education. Among them, the growth in the number of publications, the diversity of research objects, techniques, methodologies and theoretical foundations. In addition, we noted the absence of certain information in the analyzed papers that we call “unspecified” as the research’s theoretical methodological references. Based on the assumption that the area of ??Astronomy Education still has much to develop, we emphasize the importance of this work, given that it provides an overview of the progression of academic production in the area and, consequently, points out directions for future research. Keywords: State of knowledge. Astronomy Education. Content Analysis. |
id |
IFRS-1_1a0d70d9fe6ddfd9c4d85ac563333b78 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4794 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEFInvestigações sobre educação em astronomia: estado do conhecimento da RELEA, SNEA, RBEF E CBEFAbstract: This work aims to analyze and infer about publications in the area of ??Astronomy Education, between the years 2004 and 2017, in order to reveal trends and research saturations. Based on Content Analysis, 513 articles and abstracts from Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, from Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, from Revista Brasileira de Ensino de Física and from Caderno Brasileiro de Ensino de Física were analyzed. We found as a result some research trends in the area of ??Astronomy Education. Among them, the growth in the number of publications, the diversity of research objects, techniques, methodologies and theoretical foundations. In addition, we noted the absence of certain information in the analyzed papers that we call “unspecified” as the research’s theoretical methodological references. Based on the assumption that the area of ??Astronomy Education still has much to develop, we emphasize the importance of this work, given that it provides an overview of the progression of academic production in the area and, consequently, points out directions for future research. Keywords: State of knowledge. Astronomy Education. Content Analysis.Resumo: Este trabalho tem por objetivo analisar e inferir sobre as publicações da área da Educação em Astronomia, entre os anos de 2004 e 2017, a fim de desvelar tendências e saturações de pesquisa. Com base na Análise de Conteúdo, foram examinados 513 artigos e resumos do Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, da Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, da Revista Brasileira de Ensino de Física e do Caderno Brasileiro de Ensino de Física. Encontramos como resultados algumas tendências de pesquisa na área de Educação em Astronomia. Dentre elas, o crescimento no número de publicações, a diversidade de objetos de pesquisa, técnicas, metodologias e fundamentações teóricas. Ademais, notamos a ausência de certas informações nos trabalhos analisados que denominamos como “não especificado”, como os referenciais teóricos metodológicos das pesquisas. Partindo-se do pressuposto que a área de Educação em Astronomia ainda tem muito a se desenvolver, ressaltamos a importância deste trabalho, dado que possibilita uma visão geral da progressão da produção acadêmica da área e, consequentemente, aponta direcionamentos para pesquisas futuras. Palavras-chave: Estado do conhecimento. Educação em Astronomia. Análise de Conteúdo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2021-07-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/479410.35819/tear.v10.n1.a4794#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO2238-807910.35819/tear.v10.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794/2968Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessLima, Gleici Kelly deGhirardello, DanteSantos Machado, DanielaFortunato de Oliveira, RodolfoLanghi, Rodolfo2021-07-05T22:44:12Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4794Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2021-07-05T22:44:12Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF Investigações sobre educação em astronomia: estado do conhecimento da RELEA, SNEA, RBEF E CBEF |
title |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF |
spellingShingle |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF Lima, Gleici Kelly de |
title_short |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF |
title_full |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF |
title_fullStr |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF |
title_full_unstemmed |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF |
title_sort |
Investigations on Astronomy Education: state of knowledge of RELEA, SNEA, RBEF and CBEF |
author |
Lima, Gleici Kelly de |
author_facet |
Lima, Gleici Kelly de Ghirardello, Dante Santos Machado, Daniela Fortunato de Oliveira, Rodolfo Langhi, Rodolfo |
author_role |
author |
author2 |
Ghirardello, Dante Santos Machado, Daniela Fortunato de Oliveira, Rodolfo Langhi, Rodolfo |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lima, Gleici Kelly de Ghirardello, Dante Santos Machado, Daniela Fortunato de Oliveira, Rodolfo Langhi, Rodolfo |
description |
Abstract: This work aims to analyze and infer about publications in the area of ??Astronomy Education, between the years 2004 and 2017, in order to reveal trends and research saturations. Based on Content Analysis, 513 articles and abstracts from Simpósio Nacional de Educação em Astronomia, from Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, from Revista Brasileira de Ensino de Física and from Caderno Brasileiro de Ensino de Física were analyzed. We found as a result some research trends in the area of ??Astronomy Education. Among them, the growth in the number of publications, the diversity of research objects, techniques, methodologies and theoretical foundations. In addition, we noted the absence of certain information in the analyzed papers that we call “unspecified” as the research’s theoretical methodological references. Based on the assumption that the area of ??Astronomy Education still has much to develop, we emphasize the importance of this work, given that it provides an overview of the progression of academic production in the area and, consequently, points out directions for future research. Keywords: State of knowledge. Astronomy Education. Content Analysis. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-07-05 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794 10.35819/tear.v10.n1.a4794 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v10.n1.a4794 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4794/2968 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 10 No. 1 (2021): MULTIDIMENSIONAL LITERACY IN THE KNOWLEDGE SOCIETY #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 10 Núm. 1 (2021): ALFABETIZACIÓN MULTIDIMENSIONAL EN LA SOCIEDAD DEL CONOCIMIENTO #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 10 n. 1 (2021): LETRAMENTO MULTIDIMENSIONAL NA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO 2238-8079 10.35819/tear.v10.n1 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798951575585030144 |