Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Remat (Bento Gonçalves) |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224 |
Resumo: | The present study aims to show and discuss a teaching proposal that mobilizes the skills of creating and solving problems in Mathematics undergraduates, having as the object of knowledge the rational numbers, in order to envision the Mathematics teacher a possibility of how to develop in classroom such skills. A script adapted from the literature was used to assess the ability of a group of undergraduates to create problems by variation and elaboration. The procedure for creating new problems and their solution, proposed by colleagues, was developed over two face-to-face two-hour meetings. Based on the participants’ records and the researchers’ observations, it was possible to verify that the students are able to create new problems with small variations from the initial problems. In addition, it is considered that the creation of problems is an important strategy to stimulate creativity and improve understanding of mathematical and didactic concepts. |
id |
IFRS-2_8c8a7c91700d5662cbd7315d7d9b9841 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4224 |
network_acronym_str |
IFRS-2 |
network_name_str |
Remat (Bento Gonçalves) |
repository_id_str |
|
spelling |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in MathematicsCREAR Y RESOLVER PROBLEMAS: HABILIDADES PARA MOVILIZARSE CON LICENCIAS EN MATEMÁTICASCriar e resolver problemas: habilidades para serem mobilizadas com licenciandos em MatemáticaCreation and Resolution of ProblemsCreation of Problems by Variation and ElaborationTeacher SkillsCreación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentesCriação e Resolução de ProblemasCriação de Problemas por Variação e por ElaboraçãoHabilidades do ProfessorThe present study aims to show and discuss a teaching proposal that mobilizes the skills of creating and solving problems in Mathematics undergraduates, having as the object of knowledge the rational numbers, in order to envision the Mathematics teacher a possibility of how to develop in classroom such skills. A script adapted from the literature was used to assess the ability of a group of undergraduates to create problems by variation and elaboration. The procedure for creating new problems and their solution, proposed by colleagues, was developed over two face-to-face two-hour meetings. Based on the participants’ records and the researchers’ observations, it was possible to verify that the students are able to create new problems with small variations from the initial problems. In addition, it is considered that the creation of problems is an important strategy to stimulate creativity and improve understanding of mathematical and didactic concepts.El presente estudio tiene como objetivo presentar y discutir una propuesta de enseñanza que moviliza las habilidades de crear y resolver problemas en los graduados de Matemáticas, con el objeto de conocer los números racionales, con el fin de visualizar al profesor de Matemáticas una posibilidad de cómo desarrollarse en aula tales habilidades. Se utiliza un guión adaptado de la literatura para evaluar la capacidad de un grupo de graduados para crear problemas por variación y elaboración. El procedimiento para crear nuevos problemas y resolver problemas propuestos por colegas se desarrolló durante dos reuniones presenciales de dos horas cada una. Sobre la base de los registros de los participantes y las observaciones de los investigadores, fue posible verificar que los licenciantes crean nuevos problemas a través de la variación con cambios superficiales en las declaraciones de los problemas iniciales. Además, se considera que la creación de problemas es una estrategia importante para estimular la creatividad al fortalecer un buen dominio de los conceptos matemáticos y didácticos. O presente estudo tem o objetivo de apresentar e discutir uma proposta de ensino que mobilize as habilidades de criação e resolução de problemas com licenciandos em Matemática, com o objeto de conhecimento números racionais, a fim de apresentar ao professor de Matemática, possibilidades de desenvolvimento de algumas habilidades, referente a esse assunto, em sala de aula. Usa-se um roteiro adaptado da literatura para avaliar a capacidade de um grupo de licenciandos para criar problemas por variação e por elaboração. O procedimento de criar novos problemas e resolvê-los, propostos por colegas, foi desenvolvido em dois encontros presenciais com duração de duas horas para cada encontro. Com base nos registros dos participantes e nas observações dos pesquisadores, foi possível verificar que os licenciandos criam novos problemas por variação com modificações superficiais nos enunciados dos problemas iniciais. Além disso, pondera-se que a criação de problemas é uma estratégia importante para estimular a criatividade fortalecendo bom domínio de conceitos matemáticos e didáticos.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos; Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/422410.35819/remat2020v6i2id4224REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 No. 2 (2020); e2008REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 Núm. 2 (2020); e2008REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 6 n. 2 (2020); e20082447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224/2759Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarpes, Patrícia Pujol GoulartCarpes, Charles Quevedo2022-12-28T16:05:32Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4224Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2022-12-28T16:05:32Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics CREAR Y RESOLVER PROBLEMAS: HABILIDADES PARA MOVILIZARSE CON LICENCIAS EN MATEMÁTICAS Criar e resolver problemas: habilidades para serem mobilizadas com licenciandos em Matemática |
title |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics |
spellingShingle |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics Carpes, Patrícia Pujol Goulart Creation and Resolution of Problems Creation of Problems by Variation and Elaboration Teacher Skills Creación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentes Criação e Resolução de Problemas Criação de Problemas por Variação e por Elaboração Habilidades do Professor |
title_short |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics |
title_full |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics |
title_fullStr |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics |
title_full_unstemmed |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics |
title_sort |
Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics |
author |
Carpes, Patrícia Pujol Goulart |
author_facet |
Carpes, Patrícia Pujol Goulart Carpes, Charles Quevedo |
author_role |
author |
author2 |
Carpes, Charles Quevedo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Carpes, Patrícia Pujol Goulart Carpes, Charles Quevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Creation and Resolution of Problems Creation of Problems by Variation and Elaboration Teacher Skills Creación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentes Criação e Resolução de Problemas Criação de Problemas por Variação e por Elaboração Habilidades do Professor |
topic |
Creation and Resolution of Problems Creation of Problems by Variation and Elaboration Teacher Skills Creación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentes Criação e Resolução de Problemas Criação de Problemas por Variação e por Elaboração Habilidades do Professor |
description |
The present study aims to show and discuss a teaching proposal that mobilizes the skills of creating and solving problems in Mathematics undergraduates, having as the object of knowledge the rational numbers, in order to envision the Mathematics teacher a possibility of how to develop in classroom such skills. A script adapted from the literature was used to assess the ability of a group of undergraduates to create problems by variation and elaboration. The procedure for creating new problems and their solution, proposed by colleagues, was developed over two face-to-face two-hour meetings. Based on the participants’ records and the researchers’ observations, it was possible to verify that the students are able to create new problems with small variations from the initial problems. In addition, it is considered that the creation of problems is an important strategy to stimulate creativity and improve understanding of mathematical and didactic concepts. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos; Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224 10.35819/remat2020v6i2id4224 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224 |
identifier_str_mv |
10.35819/remat2020v6i2id4224 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224/2759 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 No. 2 (2020); e2008 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 Núm. 2 (2020); e2008 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 6 n. 2 (2020); e2008 2447-2689 reponame:Remat (Bento Gonçalves) instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Remat (Bento Gonçalves) |
collection |
Remat (Bento Gonçalves) |
repository.name.fl_str_mv |
Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br |
_version_ |
1798329705699475456 |