Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Carpes, Patrícia Pujol Goulart
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Carpes, Charles Quevedo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remat (Bento Gonçalves)
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224
Resumo: The present study aims to show and discuss a teaching proposal that mobilizes the skills of creating and solving problems in Mathematics undergraduates, having as  the object of knowledge the rational numbers, in order to envision the Mathematics teacher a possibility of how to develop in classroom such skills. A script adapted from the literature was used to assess the ability of a group of undergraduates to create problems by variation and elaboration. The procedure for creating new problems and their solution, proposed by colleagues, was developed over two face-to-face two-hour meetings. Based on the participants’ records and the researchers’ observations, it was possible to verify that the students are able to create new problems with small variations from the initial problems. In addition, it is considered that the creation of problems is an important strategy to stimulate creativity and improve understanding of mathematical and didactic concepts.
id IFRS-2_8c8a7c91700d5662cbd7315d7d9b9841
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4224
network_acronym_str IFRS-2
network_name_str Remat (Bento Gonçalves)
repository_id_str
spelling Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in MathematicsCREAR Y RESOLVER PROBLEMAS: HABILIDADES PARA MOVILIZARSE CON LICENCIAS EN MATEMÁTICASCriar e resolver problemas: habilidades para serem mobilizadas com licenciandos em MatemáticaCreation and Resolution of ProblemsCreation of Problems by Variation and ElaborationTeacher SkillsCreación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentesCriação e Resolução de ProblemasCriação de Problemas por Variação e por ElaboraçãoHabilidades do ProfessorThe present study aims to show and discuss a teaching proposal that mobilizes the skills of creating and solving problems in Mathematics undergraduates, having as  the object of knowledge the rational numbers, in order to envision the Mathematics teacher a possibility of how to develop in classroom such skills. A script adapted from the literature was used to assess the ability of a group of undergraduates to create problems by variation and elaboration. The procedure for creating new problems and their solution, proposed by colleagues, was developed over two face-to-face two-hour meetings. Based on the participants’ records and the researchers’ observations, it was possible to verify that the students are able to create new problems with small variations from the initial problems. In addition, it is considered that the creation of problems is an important strategy to stimulate creativity and improve understanding of mathematical and didactic concepts.El presente estudio tiene como objetivo presentar y discutir una propuesta de enseñanza que moviliza las habilidades de crear y resolver problemas en los graduados de Matemáticas, con el objeto de conocer los números racionales, con el fin de visualizar al profesor de Matemáticas una posibilidad de cómo desarrollarse en aula tales habilidades. Se utiliza un guión adaptado de la literatura para evaluar la capacidad de un grupo de graduados para crear problemas por variación y elaboración. El procedimiento para crear nuevos problemas y resolver problemas propuestos por colegas se desarrolló durante dos reuniones presenciales de dos horas cada una. Sobre la base de los registros de los participantes y las observaciones de los investigadores, fue posible verificar que los licenciantes crean nuevos problemas a través de la variación con cambios superficiales en las declaraciones de los problemas iniciales. Además, se considera que la creación de problemas es una estrategia importante para estimular la creatividad al fortalecer un buen dominio de los conceptos matemáticos y didácticos.  O presente estudo tem o objetivo de apresentar e discutir uma proposta de ensino que mobilize as habilidades de criação e resolução de problemas com licenciandos em Matemática, com o objeto de conhecimento números racionais, a fim de apresentar ao professor de Matemática, possibilidades de desenvolvimento de algumas habilidades, referente a esse assunto, em sala de aula. Usa-se um roteiro adaptado da literatura para avaliar a capacidade de um grupo de licenciandos para criar problemas por variação e por elaboração. O procedimento de criar novos problemas e resolvê-los, propostos por colegas, foi desenvolvido em dois encontros presenciais com duração de duas horas para cada encontro. Com base nos registros dos participantes e nas observações dos pesquisadores, foi possível verificar que os licenciandos criam novos problemas por variação com modificações superficiais nos enunciados dos problemas iniciais. Além disso, pondera-se que a criação de problemas é uma estratégia importante para estimular a criatividade fortalecendo bom domínio de conceitos matemáticos e didáticos.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos; Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/422410.35819/remat2020v6i2id4224REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 No. 2 (2020); e2008REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 Núm. 2 (2020); e2008REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 6 n. 2 (2020); e20082447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224/2759Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCarpes, Patrícia Pujol GoulartCarpes, Charles Quevedo2022-12-28T16:05:32Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4224Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2022-12-28T16:05:32Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
CREAR Y RESOLVER PROBLEMAS: HABILIDADES PARA MOVILIZARSE CON LICENCIAS EN MATEMÁTICAS
Criar e resolver problemas: habilidades para serem mobilizadas com licenciandos em Matemática
title Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
spellingShingle Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
Carpes, Patrícia Pujol Goulart
Creation and Resolution of Problems
Creation of Problems by Variation and Elaboration
Teacher Skills
Creación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentes
Criação e Resolução de Problemas
Criação de Problemas por Variação e por Elaboração
Habilidades do Professor
title_short Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
title_full Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
title_fullStr Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
title_full_unstemmed Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
title_sort Creating and solving problems: skills to be mobilized with ungraduated in Mathematics
author Carpes, Patrícia Pujol Goulart
author_facet Carpes, Patrícia Pujol Goulart
Carpes, Charles Quevedo
author_role author
author2 Carpes, Charles Quevedo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Carpes, Patrícia Pujol Goulart
Carpes, Charles Quevedo
dc.subject.por.fl_str_mv Creation and Resolution of Problems
Creation of Problems by Variation and Elaboration
Teacher Skills
Creación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentes
Criação e Resolução de Problemas
Criação de Problemas por Variação e por Elaboração
Habilidades do Professor
topic Creation and Resolution of Problems
Creation of Problems by Variation and Elaboration
Teacher Skills
Creación y resolución de problemas. Creación de problemas por variación y elaboración. Habilidades docentes
Criação e Resolução de Problemas
Criação de Problemas por Variação e por Elaboração
Habilidades do Professor
description The present study aims to show and discuss a teaching proposal that mobilizes the skills of creating and solving problems in Mathematics undergraduates, having as  the object of knowledge the rational numbers, in order to envision the Mathematics teacher a possibility of how to develop in classroom such skills. A script adapted from the literature was used to assess the ability of a group of undergraduates to create problems by variation and elaboration. The procedure for creating new problems and their solution, proposed by colleagues, was developed over two face-to-face two-hour meetings. Based on the participants’ records and the researchers’ observations, it was possible to verify that the students are able to create new problems with small variations from the initial problems. In addition, it is considered that the creation of problems is an important strategy to stimulate creativity and improve understanding of mathematical and didactic concepts.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigos; Avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224
10.35819/remat2020v6i2id4224
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224
identifier_str_mv 10.35819/remat2020v6i2id4224
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/4224/2759
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 No. 2 (2020); e2008
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 6 Núm. 2 (2020); e2008
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 6 n. 2 (2020); e2008
2447-2689
reponame:Remat (Bento Gonçalves)
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Remat (Bento Gonçalves)
collection Remat (Bento Gonçalves)
repository.name.fl_str_mv Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br
_version_ 1798329705699475456