From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Nascimento, Érick Caetano Alves do
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Silva Filho, Marcos Miguel da, Tanaka, Thiago Yukio, Araújo, Jogli Gidel da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remat (Bento Gonçalves)
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5727
Resumo: The objective of this work is to approach the arithmetic progression (AP) of first and second order in the context of the Mathematical Olympiads. For this, we will develop the main results involving the APs, such as the properties of the ratio, the expressions for the general and generalized terms and the Gauss sum, in order to apply them in the resolution of Olympic questions. In order to complement this training, we explored the content of second-order APs that is not so addressed in Basic Education. The problems were selected from prominent national and international Mathematical Olympiads, such as the Brazilian Mathematical Olympiad (OBM), the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP), the American Mathematics Competitions (AMC) and the International Mathematical Olympiad (IMO). During the solutions of these problems, we tried to emphasize the concept worked in order to highlight the importance of this content in the preparation of teachers and students involved with olympic training.
id IFRS-2_f8d98fea4d1377fea48c287cce96d01c
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/5727
network_acronym_str IFRS-2
network_name_str Remat (Bento Gonçalves)
repository_id_str
spelling From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressionsDesde el término general hasta la suma de Gauss: un enfoque olímpico de las progresiones aritméticasDo termo geral à soma de Gauss: uma abordagem olímpica sobre progressões aritméticasProgressão AritméticaOlimpíadas de MatemáticaEducaçãoArithmetic ProgressionMathematics OlympiadsEducationProgresión AritméticaOlimpiadas de MatemáticasEducaciónThe objective of this work is to approach the arithmetic progression (AP) of first and second order in the context of the Mathematical Olympiads. For this, we will develop the main results involving the APs, such as the properties of the ratio, the expressions for the general and generalized terms and the Gauss sum, in order to apply them in the resolution of Olympic questions. In order to complement this training, we explored the content of second-order APs that is not so addressed in Basic Education. The problems were selected from prominent national and international Mathematical Olympiads, such as the Brazilian Mathematical Olympiad (OBM), the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP), the American Mathematics Competitions (AMC) and the International Mathematical Olympiad (IMO). During the solutions of these problems, we tried to emphasize the concept worked in order to highlight the importance of this content in the preparation of teachers and students involved with olympic training.El propósito de este trabajo es abordar la progresión aritmética (PA) del primer y segundo orden en el contexto de los Juegos Olímpicos de Matemáticas. Con este fin, desarrollaremos los principales resultados relacionados con el PAs, como las propiedades de la razón, las expresiones para los términos generales y generalizados y la suma de Gauss, para aplicarlas para resolver preguntas olímpicas. Con el propósito de complementar esta formación, explotamos el contenido de los PAs de segundo orden que no se aborda tanto en la Educación Básica. Los problemas fueron seleccionados de las Olimpiadas Matemáticas nacionales e internacionales, como la Olimpiadas de Matemáticas Brasileña (OBM), Olimpiadas de las Escuelas Públicas Brasileñas (OBMEP), el American Mathematics Competitions (AMC) y la International Mathematical Olympiad (IMO). Durante las soluciones de estos problemas, buscamos enfatizar el concepto trabajado para resaltar la importancia de este contenido en la preparación de maestros y estudiantes involucrados con la capacitación olímpica.O objetivo deste trabalho é abordar a progressão aritmética (PA) de primeira e segunda ordem no contexto das Olimpíadas de Matemática. Para isso, desenvolvemos os principais resultados envolvendo as PAs, como as propriedades da razão, as expressões para os termos geral e generalizado e a soma de Gauss, no intuito de aplicá-los na resolução de questões olímpicas. Com o propósito de complementar essa formação, exploramos o conteúdo das PAs de segunda ordem que não é tão abordado na Educação Básica. Os problemas foram selecionados das Olimpíadas Matemáticas nacionais e internacionais de destaque, como a Olimpíada Brasileira de Matemática (OBM), a Olimpíada Brasileira de Matemática das Escolas Públicas (OBMEP), a American Mathematics Competitions (AMC) e a International Mathematical Olympiad (IMO). Durante as soluções desses problemas, procuramos enfatizar o conceito trabalhado de modo a destacar a importância deste conteúdo na preparação de docentes e discentes envolvidos com treinamentos olímpicos.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2023-01-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/572710.35819/remat2023v9i1id5727REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 9 No. 1 (2023); e3001REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 9 Núm. 1 (2023); e3001REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 9 n. 1 (2023); e30012447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5727/3302Copyright (c) 2023 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessNascimento, Érick Caetano Alves doSilva Filho, Marcos Miguel daTanaka, Thiago YukioAraújo, Jogli Gidel da Silva2023-01-03T22:43:05Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/5727Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2023-01-03T22:43:05Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
Desde el término general hasta la suma de Gauss: un enfoque olímpico de las progresiones aritméticas
Do termo geral à soma de Gauss: uma abordagem olímpica sobre progressões aritméticas
title From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
spellingShingle From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
Nascimento, Érick Caetano Alves do
Progressão Aritmética
Olimpíadas de Matemática
Educação
Arithmetic Progression
Mathematics Olympiads
Education
Progresión Aritmética
Olimpiadas de Matemáticas
Educación
title_short From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
title_full From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
title_fullStr From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
title_full_unstemmed From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
title_sort From the general term to the sum of Gauss: an olympic approach about arithmetic progressions
author Nascimento, Érick Caetano Alves do
author_facet Nascimento, Érick Caetano Alves do
Silva Filho, Marcos Miguel da
Tanaka, Thiago Yukio
Araújo, Jogli Gidel da Silva
author_role author
author2 Silva Filho, Marcos Miguel da
Tanaka, Thiago Yukio
Araújo, Jogli Gidel da Silva
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Nascimento, Érick Caetano Alves do
Silva Filho, Marcos Miguel da
Tanaka, Thiago Yukio
Araújo, Jogli Gidel da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Progressão Aritmética
Olimpíadas de Matemática
Educação
Arithmetic Progression
Mathematics Olympiads
Education
Progresión Aritmética
Olimpiadas de Matemáticas
Educación
topic Progressão Aritmética
Olimpíadas de Matemática
Educação
Arithmetic Progression
Mathematics Olympiads
Education
Progresión Aritmética
Olimpiadas de Matemáticas
Educación
description The objective of this work is to approach the arithmetic progression (AP) of first and second order in the context of the Mathematical Olympiads. For this, we will develop the main results involving the APs, such as the properties of the ratio, the expressions for the general and generalized terms and the Gauss sum, in order to apply them in the resolution of Olympic questions. In order to complement this training, we explored the content of second-order APs that is not so addressed in Basic Education. The problems were selected from prominent national and international Mathematical Olympiads, such as the Brazilian Mathematical Olympiad (OBM), the Brazilian Mathematical Olympiad of Public Schools (OBMEP), the American Mathematics Competitions (AMC) and the International Mathematical Olympiad (IMO). During the solutions of these problems, we tried to emphasize the concept worked in order to highlight the importance of this content in the preparation of teachers and students involved with olympic training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-01-03
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5727
10.35819/remat2023v9i1id5727
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5727
identifier_str_mv 10.35819/remat2023v9i1id5727
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5727/3302
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 9 No. 1 (2023); e3001
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 9 Núm. 1 (2023); e3001
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 9 n. 1 (2023); e3001
2447-2689
reponame:Remat (Bento Gonçalves)
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Remat (Bento Gonçalves)
collection Remat (Bento Gonçalves)
repository.name.fl_str_mv Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br
_version_ 1798329706166091776