“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Andrade, Julyana Nascimento de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gonçalves, Rosineide Maria, Nascimento, José Almir do
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148
Resumo: The Catholic Church is an institution with little participation of women in decisions and exercise of power. Therefore, we are interested in presenting the ways, conditions and formative instances through which women in the Basic Ecclesial Communities have built their trajectories of empowerment, with a view to enhancing participation, autonomy and equal relations between men and women in the Church and in society. Using the Content Analysis (Bardin, 2009), we find that community participation has triggered emancipation, allowing women to understand themselves as active agents of (self)liberation, widening the rift of patriarchy.
id IFSP-2_1440fbf5cc3b4c0f4d371c741bf602d3
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/148
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco“Mujer salir de esta cocina, vengan y tomen su lugar”: interfaces entre la educación popular y una nueva forma de ser mujer en las comunidades eclesiales de base de Pernambuco"Mulher sai dessa cozinha, vem ocupar teu lugar": : Interfaces entre educação popular e um novo jeito de ser mulher nas CEBs do Agreste central de Pernambuco Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado.educaçãoMujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado.educaciónWoman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy.educationThe Catholic Church is an institution with little participation of women in decisions and exercise of power. Therefore, we are interested in presenting the ways, conditions and formative instances through which women in the Basic Ecclesial Communities have built their trajectories of empowerment, with a view to enhancing participation, autonomy and equal relations between men and women in the Church and in society. Using the Content Analysis (Bardin, 2009), we find that community participation has triggered emancipation, allowing women to understand themselves as active agents of (self)liberation, widening the rift of patriarchy.La Iglesia Católica es una institución con poca participación de las mujeres en las decisiones y el ejercicio del poder. Por lo tanto, nos interesa presentar las formas, condiciones e instancias formativas a través de las cuales las mujeres de las Comunidades Eclesiales de Base han construido sus trayectorias de empoderamiento, con el fin de mejorar la participación, la autonomía y las relaciones de igualdad entre hombres y mujeres en la Iglesia y en la sociedad. Utilizando el análisis de contenido (Bardin, 2009), encontramos que la participación comunitaria ha desencadenado la emancipación, permitiendo a las mujeres entenderse a sí mismas como agentes activos de (auto)liberación, ampliando la brecha del patriarcado.A Igreja Católica é uma instituição com pouca participação de mulheres nas decisões e no exercício de poder. Por isso, interessou-nos apresentar as formas, as condições e as instâncias formativas por meio das quais as mulheres das Comunidades Eclesiais de Base construíram suas trajetórias de empoderamento, com vistas a potencializar a participação, a autonomia e as relações de igualdade entre homens e mulheres na Igreja e na Sociedade. Utilizando da Análise de Conteúdo (Bardin, 2009), constatamos que a participação comunitária tem desencadeado emancipação, permitindo a mulher entender a si mesma como agente ativa de (auto)libertação, ampliando a fissura do patriarcado.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210022359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148/134Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Julyana Nascimento deGonçalves, Rosineide MariaNascimento, José Almir do 2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/148Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
“Mujer salir de esta cocina, vengan y tomen su lugar”: interfaces entre la educación popular y una nueva forma de ser mujer en las comunidades eclesiales de base de Pernambuco
"Mulher sai dessa cozinha, vem ocupar teu lugar": : Interfaces entre educação popular e um novo jeito de ser mulher nas CEBs do Agreste central de Pernambuco
title “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
spellingShingle “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
Andrade, Julyana Nascimento de
Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado.
educação
Mujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado.
educación
Woman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy.
education
title_short “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
title_full “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
title_fullStr “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
title_full_unstemmed “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
title_sort “Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
author Andrade, Julyana Nascimento de
author_facet Andrade, Julyana Nascimento de
Gonçalves, Rosineide Maria
Nascimento, José Almir do
author_role author
author2 Gonçalves, Rosineide Maria
Nascimento, José Almir do
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Andrade, Julyana Nascimento de
Gonçalves, Rosineide Maria
Nascimento, José Almir do
dc.subject.por.fl_str_mv Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado.
educação
Mujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado.
educación
Woman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy.
education
topic Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado.
educação
Mujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado.
educación
Woman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy.
education
description The Catholic Church is an institution with little participation of women in decisions and exercise of power. Therefore, we are interested in presenting the ways, conditions and formative instances through which women in the Basic Ecclesial Communities have built their trajectories of empowerment, with a view to enhancing participation, autonomy and equal relations between men and women in the Church and in society. Using the Content Analysis (Bardin, 2009), we find that community participation has triggered emancipation, allowing women to understand themselves as active agents of (self)liberation, widening the rift of patriarchy.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-02-23
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148/134
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021002
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678506958848