“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148 |
Resumo: | The Catholic Church is an institution with little participation of women in decisions and exercise of power. Therefore, we are interested in presenting the ways, conditions and formative instances through which women in the Basic Ecclesial Communities have built their trajectories of empowerment, with a view to enhancing participation, autonomy and equal relations between men and women in the Church and in society. Using the Content Analysis (Bardin, 2009), we find that community participation has triggered emancipation, allowing women to understand themselves as active agents of (self)liberation, widening the rift of patriarchy. |
id |
IFSP-2_1440fbf5cc3b4c0f4d371c741bf602d3 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/148 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco“Mujer salir de esta cocina, vengan y tomen su lugar”: interfaces entre la educación popular y una nueva forma de ser mujer en las comunidades eclesiales de base de Pernambuco"Mulher sai dessa cozinha, vem ocupar teu lugar": : Interfaces entre educação popular e um novo jeito de ser mulher nas CEBs do Agreste central de Pernambuco Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado.educaçãoMujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado.educaciónWoman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy.educationThe Catholic Church is an institution with little participation of women in decisions and exercise of power. Therefore, we are interested in presenting the ways, conditions and formative instances through which women in the Basic Ecclesial Communities have built their trajectories of empowerment, with a view to enhancing participation, autonomy and equal relations between men and women in the Church and in society. Using the Content Analysis (Bardin, 2009), we find that community participation has triggered emancipation, allowing women to understand themselves as active agents of (self)liberation, widening the rift of patriarchy.La Iglesia Católica es una institución con poca participación de las mujeres en las decisiones y el ejercicio del poder. Por lo tanto, nos interesa presentar las formas, condiciones e instancias formativas a través de las cuales las mujeres de las Comunidades Eclesiales de Base han construido sus trayectorias de empoderamiento, con el fin de mejorar la participación, la autonomía y las relaciones de igualdad entre hombres y mujeres en la Iglesia y en la sociedad. Utilizando el análisis de contenido (Bardin, 2009), encontramos que la participación comunitaria ha desencadenado la emancipación, permitiendo a las mujeres entenderse a sí mismas como agentes activos de (auto)liberación, ampliando la brecha del patriarcado.A Igreja Católica é uma instituição com pouca participação de mulheres nas decisões e no exercício de poder. Por isso, interessou-nos apresentar as formas, as condições e as instâncias formativas por meio das quais as mulheres das Comunidades Eclesiais de Base construíram suas trajetórias de empoderamento, com vistas a potencializar a participação, a autonomia e as relações de igualdade entre homens e mulheres na Igreja e na Sociedade. Utilizando da Análise de Conteúdo (Bardin, 2009), constatamos que a participação comunitária tem desencadeado emancipação, permitindo a mulher entender a si mesma como agente ativa de (auto)libertação, ampliando a fissura do patriarcado.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-02-23info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210022359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148/134Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndrade, Julyana Nascimento deGonçalves, Rosineide MariaNascimento, José Almir do 2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/148Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco “Mujer salir de esta cocina, vengan y tomen su lugar”: interfaces entre la educación popular y una nueva forma de ser mujer en las comunidades eclesiales de base de Pernambuco "Mulher sai dessa cozinha, vem ocupar teu lugar": : Interfaces entre educação popular e um novo jeito de ser mulher nas CEBs do Agreste central de Pernambuco |
title |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco |
spellingShingle |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco Andrade, Julyana Nascimento de Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado. educação Mujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado. educación Woman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy. education |
title_short |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco |
title_full |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco |
title_fullStr |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco |
title_full_unstemmed |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco |
title_sort |
“Women get out of this kitchen, come and take your place”: interfaces between popular education and a new way of being a woman in the basic ecclesial communities of Pernambuco |
author |
Andrade, Julyana Nascimento de |
author_facet |
Andrade, Julyana Nascimento de Gonçalves, Rosineide Maria Nascimento, José Almir do |
author_role |
author |
author2 |
Gonçalves, Rosineide Maria Nascimento, José Almir do |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Andrade, Julyana Nascimento de Gonçalves, Rosineide Maria Nascimento, José Almir do |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado. educação Mujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado. educación Woman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy. education |
topic |
Mulher. Libertação. Comunidades Eclesiais de Base. Participação. Patriarcado. educação Mujer. Liberación. Comunidades Eclesiales de Base. Participación. Patriarcado. educación Woman. Liberation. Basic Ecclesial Communities. Participation. Patriarchy. education |
description |
The Catholic Church is an institution with little participation of women in decisions and exercise of power. Therefore, we are interested in presenting the ways, conditions and formative instances through which women in the Basic Ecclesial Communities have built their trajectories of empowerment, with a view to enhancing participation, autonomy and equal relations between men and women in the Church and in society. Using the Content Analysis (Bardin, 2009), we find that community participation has triggered emancipation, allowing women to understand themselves as active agents of (self)liberation, widening the rift of patriarchy. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-02-23 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/148/134 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021002 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678506958848 |