Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Araújo, Iury Gabriel Amorim de
Data de Publicação: 2018
Outros Autores: Stamatto, Maria Inês Sucupira
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1240
Resumo: This article aims to present the process of organization of public education in the region of the municipality of Ceará-Mirim, state of Rio Grande do Norte. To reach this goal, it has been used as methodology the bibliographic review of works by authors like Alves (2008), Cascudo (1984), Senna (1974) and Moreira (1997). It has been considered the Organic Law of Primary Education of 1956. Yet, an iconographic study was carried out, according to the guidelines of Stamatto (2009). Thereby, the article presents the local trajectory of initiatives and installation of school institutions in the period between the Colony to the beginning of the First Republic.
id IFSP-2_1fa7508d48610a05b6160a52bb9c233e
oai_identifier_str oai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/1240
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory Educación en Ceará-Mirim: una trayectoria histórica Educação em Ceará-Mirim: uma trajetória históricaHistory of Education. Educational Institutions. Education in Ceará-Mirim.Historia de la Educación. Instituciones Educacionales. Educación en Ceará-Mirim.História da Educação. Instituições Escolares. Educação em Ceará-MirimThis article aims to present the process of organization of public education in the region of the municipality of Ceará-Mirim, state of Rio Grande do Norte. To reach this goal, it has been used as methodology the bibliographic review of works by authors like Alves (2008), Cascudo (1984), Senna (1974) and Moreira (1997). It has been considered the Organic Law of Primary Education of 1956. Yet, an iconographic study was carried out, according to the guidelines of Stamatto (2009). Thereby, the article presents the local trajectory of initiatives and installation of school institutions in the period between the Colony to the beginning of the First Republic.: El presente artículo tiene como objetivo presentar el proceso de organización de la educación pública en la región del municipio de Ceará-Mirim, estado de Rio Grande do Norte. Para ello, se utilizó como metodología la revisión bibliográfica de obras de los siguientes autores: Alves (2008), Cascudo (1984), Senna (1974) y Moreira (1997). Se consideró la Ley Orgánica de Educación Primaria de 1956. También se llevó a cabo un estudio iconográfico, de acuerdo con los lineamientos de Stamatto (2009). De este modo, el artículo presenta la trayectoria local de iniciativas e la instalación de instituciones escolares en el período comprendido entre la Colonia y el comienzo de la Primera República.O presente artigo tem como objetivo apresentar o processo de organização da educação pública na região do município de Ceará-Mirim, estado do Rio Grande do Norte. Para tanto, utilizou-se como metodologia a revisão bibliográfica de obras dos seguintes autores: Alves (2008), Cascudo (1984), Senna (1974) e Moreira (1997). Considerou-se a Lei Orgânica do Ensino Primário de 1956. E realizou-se também estudo iconográfico, conforme as orientações de Stamatto (2009). Assim, o trabalho apresenta a trajetória local de iniciativas e instalação de instituições escolares no período entre a Colônia ao início da Primeira República.Revista Brasileira de Iniciação CientíficaPIBIC/UFRNAraújo, Iury Gabriel Amorim deStamatto, Maria Inês Sucupira2018-08-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1240Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 6, n. 1 (2019): v.6, n.1, jan./mar. (2019); 47-602359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1240/991info:eu-repo/semantics/openAccess2019-01-09T09:50:46Zoai:periodicos.itp.ifsp.edu.br:article/1240Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2019-01-09T09:50:46Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
Educación en Ceará-Mirim: una trayectoria histórica
Educação em Ceará-Mirim: uma trajetória histórica
title Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
spellingShingle Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
Araújo, Iury Gabriel Amorim de
History of Education. Educational Institutions. Education in Ceará-Mirim.
Historia de la Educación. Instituciones Educacionales. Educación en Ceará-Mirim.
História da Educação. Instituições Escolares. Educação em Ceará-Mirim
title_short Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
title_full Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
title_fullStr Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
title_full_unstemmed Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
title_sort Education in Ceará-Mirim: a historical trajectory
author Araújo, Iury Gabriel Amorim de
author_facet Araújo, Iury Gabriel Amorim de
Stamatto, Maria Inês Sucupira
author_role author
author2 Stamatto, Maria Inês Sucupira
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv PIBIC/UFRN
dc.contributor.author.fl_str_mv Araújo, Iury Gabriel Amorim de
Stamatto, Maria Inês Sucupira
dc.subject.por.fl_str_mv History of Education. Educational Institutions. Education in Ceará-Mirim.
Historia de la Educación. Instituciones Educacionales. Educación en Ceará-Mirim.
História da Educação. Instituições Escolares. Educação em Ceará-Mirim
topic History of Education. Educational Institutions. Education in Ceará-Mirim.
Historia de la Educación. Instituciones Educacionales. Educación en Ceará-Mirim.
História da Educação. Instituições Escolares. Educação em Ceará-Mirim
description This article aims to present the process of organization of public education in the region of the municipality of Ceará-Mirim, state of Rio Grande do Norte. To reach this goal, it has been used as methodology the bibliographic review of works by authors like Alves (2008), Cascudo (1984), Senna (1974) and Moreira (1997). It has been considered the Organic Law of Primary Education of 1956. Yet, an iconographic study was carried out, according to the guidelines of Stamatto (2009). Thereby, the article presents the local trajectory of initiatives and installation of school institutions in the period between the Colony to the beginning of the First Republic.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-08-17
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1240
url https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1240
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/article/view/1240/991
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v. 6, n. 1 (2019): v.6, n.1, jan./mar. (2019); 47-60
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1752129780746027008