Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Milena Alícia da Silva
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Almeida, Lindynês Amorim de, Silva, Rillary Caroline de Melo, Vieira, Ana Carolina Santana
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/936
Resumo: Given the need for social isolation caused by covid-19, concerns arose about the impact on child development. Thus, this research aimed to evaluate the development of children from zero to 36 months, planning and implementing early stimulation activities to regress or prevent delays. Therefore, it was an action research, in which 16 children from the Heloísa Marinho de Gusmão Municipal Early Childhood Education Center, in Maceió, Alagoas, participated, and it was identified that all of them had delayed development after the end of social distancing. However, with the stimulation activities, it was noticed that delays were minimized.
id IFSP-2_4529e53a9f022cc875679ba1b29efd64
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/936
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action researchEstimulación temprana en niños durante la pandemia de covid-19: una investigación-acciónEstimulação precoce em crianças durante a pandemia da covid-19: uma pesquisa-açãoPandemia da covid-19. Desenvolvimento Infantil. Atividades de Estimulação Precoce. Ambiente Escolar.EnfermagemPandemia da covid-19. Desarrollo infantil. Actividades de Estimulación Temprana. Ambiente escolar.EnfermeríaCovid-19 Pandemic. Child development. Early Stimulation Activities. School environment.NursingGiven the need for social isolation caused by covid-19, concerns arose about the impact on child development. Thus, this research aimed to evaluate the development of children from zero to 36 months, planning and implementing early stimulation activities to regress or prevent delays. Therefore, it was an action research, in which 16 children from the Heloísa Marinho de Gusmão Municipal Early Childhood Education Center, in Maceió, Alagoas, participated, and it was identified that all of them had delayed development after the end of social distancing. However, with the stimulation activities, it was noticed that delays were minimized.Ante la necesidad de aislamiento social provocada por el covid-19, surgieron preocupaciones sobre el impacto en el desarrollo infantil. Así, esta investigación tuvo como objetivo evaluar el desarrollo de los niños de cero a 36 meses, planificando e implementando actividades de estimulación temprana para retroceder o prevenir retrasos. Por tanto, se trató de una investigación-acción, en la que participaron 16 niños del Centro Municipal de Educación Parvularia Heloísa Marinho de Gusmão, en Maceió, Alagoas, y se identificó que todos presentaban retraso en el desarrollo después del fin del distanciamiento social. Sin embargo, con las actividades de estimulación se observó que los retrasos se minimizaban.Diante da necessidade de isolamento social causada pela covid-19, surgiu a preocupação com o impacto no desenvolvimento infantil. Assim, esta pesquisa teve como objetivo avaliar o desenvolvimento de crianças de zero a 36 meses, planejando e implementando atividades de estimulação precoce para regredir ou prevenir atrasos. Diante disso, tratou-se de uma pesquisa-ação, em que participaram 16 crianças do Centro Municipal de Educação Infantil Heloísa Marinho de Gusmão, em Maceió, Alagoas, sendo identificado que todas apresentaram atraso no desenvolvimento após o término do distanciamento social. Entretanto, com as atividades de estimulação, percebeu-se que os atrasos foram minimizados.  Revista Brasileira de Iniciação Científica2024-03-05info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/936Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e0240152359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/936/598Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Milena Alícia da SilvaAlmeida, Lindynês Amorim deSilva, Rillary Caroline de MeloVieira, Ana Carolina Santana2024-04-05T14:02:23Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/936Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2024-04-05T14:02:23Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
Estimulación temprana en niños durante la pandemia de covid-19: una investigación-acción
Estimulação precoce em crianças durante a pandemia da covid-19: uma pesquisa-ação
title Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
spellingShingle Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
Santos, Milena Alícia da Silva
Pandemia da covid-19. Desenvolvimento Infantil. Atividades de Estimulação Precoce. Ambiente Escolar.
Enfermagem
Pandemia da covid-19. Desarrollo infantil. Actividades de Estimulación Temprana. Ambiente escolar.
Enfermería
Covid-19 Pandemic. Child development. Early Stimulation Activities. School environment.
Nursing
title_short Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
title_full Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
title_fullStr Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
title_full_unstemmed Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
title_sort Early stimulation in children during the covid-19 pandemic: an action research
author Santos, Milena Alícia da Silva
author_facet Santos, Milena Alícia da Silva
Almeida, Lindynês Amorim de
Silva, Rillary Caroline de Melo
Vieira, Ana Carolina Santana
author_role author
author2 Almeida, Lindynês Amorim de
Silva, Rillary Caroline de Melo
Vieira, Ana Carolina Santana
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Milena Alícia da Silva
Almeida, Lindynês Amorim de
Silva, Rillary Caroline de Melo
Vieira, Ana Carolina Santana
dc.subject.por.fl_str_mv Pandemia da covid-19. Desenvolvimento Infantil. Atividades de Estimulação Precoce. Ambiente Escolar.
Enfermagem
Pandemia da covid-19. Desarrollo infantil. Actividades de Estimulación Temprana. Ambiente escolar.
Enfermería
Covid-19 Pandemic. Child development. Early Stimulation Activities. School environment.
Nursing
topic Pandemia da covid-19. Desenvolvimento Infantil. Atividades de Estimulação Precoce. Ambiente Escolar.
Enfermagem
Pandemia da covid-19. Desarrollo infantil. Actividades de Estimulación Temprana. Ambiente escolar.
Enfermería
Covid-19 Pandemic. Child development. Early Stimulation Activities. School environment.
Nursing
description Given the need for social isolation caused by covid-19, concerns arose about the impact on child development. Thus, this research aimed to evaluate the development of children from zero to 36 months, planning and implementing early stimulation activities to regress or prevent delays. Therefore, it was an action research, in which 16 children from the Heloísa Marinho de Gusmão Municipal Early Childhood Education Center, in Maceió, Alagoas, participated, and it was identified that all of them had delayed development after the end of social distancing. However, with the stimulation activities, it was noticed that delays were minimized.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-03-05
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/936
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/936
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/936/598
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e024015
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679044878336