The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Viana Miranda, Tamara Cristina
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Oliveira, Maísa Aparecida
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418
Resumo: This work aims to analyze the elements of the academic-scientific trajectory of the undergraduate student, based on the influence of economic and cultural capital in the socialization process and in the course of her studies. The survey had the participation of 156 volunteers enrolled in 36 undergraduate courses at a Brazilian federal institution. The analysis, based on Bourdieu, revealed that the social origin and cultural capital of students can have implications both for their insertion, as well as for the choices and permanence in higher education.
id IFSP-2_86891ef96a1270071168a1120ca04a44
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/418
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processesEl Estudiante universitario y las interrelaciones en el ámbito científico: trayectorias, perfiles, experiencias y procesos de formaciónA Estudante universitária e as inter-relações no campo científico: trajetórias, perfis, experiências e processos formativosEnsino SuperiorTrajetória AcadêmicaEstudante UniversitáriaOrigem socialeducaçãoUniversity Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin.educationeducaciónThis work aims to analyze the elements of the academic-scientific trajectory of the undergraduate student, based on the influence of economic and cultural capital in the socialization process and in the course of her studies. The survey had the participation of 156 volunteers enrolled in 36 undergraduate courses at a Brazilian federal institution. The analysis, based on Bourdieu, revealed that the social origin and cultural capital of students can have implications both for their insertion, as well as for the choices and permanence in higher education.Este trabajo tiene como objetivo analizar los elementos de la trayectoria académico-científica de la estudiante de pregrado, a partir de la influencia del capital económico y cultural en el proceso de socialización y en el transcurso de sus estudios. La encuesta contó con la participación de 156 voluntarios inscritos en 36 cursos de pregrado en una institución federal brasileña. El análisis, basado en Bourdieu, reveló que el origen social y el capital cultural de los estudiantes pueden tener implicaciones tanto para su inserción, como para las opciones y permanencia en la educación superior.Este trabalho objetiva analisar os elementos da trajetória acadêmico-científica da estudante da graduação, a partir da influência dos capitais econômico e cultural no processo de socialização e no decurso de seus estudos.  A pesquisa teve a participação de 156 voluntárias matriculadas em 36 cursos de graduação de uma instituição federal brasileira. A análise, fundamentada em Bourdieu, revelou que a origem social e o capital cultural das estudantes podem trazer implicações tanto para sua inserção, quanto para as escolhas e permanência no ensino superior.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210382359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418/266Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana Miranda, Tamara CristinaOliveira, Maísa Aparecida2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/418Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
El Estudiante universitario y las interrelaciones en el ámbito científico: trayectorias, perfiles, experiencias y procesos de formación
A Estudante universitária e as inter-relações no campo científico: trajetórias, perfis, experiências e processos formativos
title The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
spellingShingle The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
Viana Miranda, Tamara Cristina
Ensino Superior
Trajetória Acadêmica
Estudante Universitária
Origem social
educação
University Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin.
education
educación
title_short The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
title_full The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
title_fullStr The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
title_full_unstemmed The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
title_sort The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
author Viana Miranda, Tamara Cristina
author_facet Viana Miranda, Tamara Cristina
Oliveira, Maísa Aparecida
author_role author
author2 Oliveira, Maísa Aparecida
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Viana Miranda, Tamara Cristina
Oliveira, Maísa Aparecida
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino Superior
Trajetória Acadêmica
Estudante Universitária
Origem social
educação
University Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin.
education
educación
topic Ensino Superior
Trajetória Acadêmica
Estudante Universitária
Origem social
educação
University Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin.
education
educación
description This work aims to analyze the elements of the academic-scientific trajectory of the undergraduate student, based on the influence of economic and cultural capital in the socialization process and in the course of her studies. The survey had the participation of 156 volunteers enrolled in 36 undergraduate courses at a Brazilian federal institution. The analysis, based on Bourdieu, revealed that the social origin and cultural capital of students can have implications both for their insertion, as well as for the choices and permanence in higher education.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-11-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418/266
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021038
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678588747776