The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418 |
Resumo: | This work aims to analyze the elements of the academic-scientific trajectory of the undergraduate student, based on the influence of economic and cultural capital in the socialization process and in the course of her studies. The survey had the participation of 156 volunteers enrolled in 36 undergraduate courses at a Brazilian federal institution. The analysis, based on Bourdieu, revealed that the social origin and cultural capital of students can have implications both for their insertion, as well as for the choices and permanence in higher education. |
id |
IFSP-2_86891ef96a1270071168a1120ca04a44 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/418 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processesEl Estudiante universitario y las interrelaciones en el ámbito científico: trayectorias, perfiles, experiencias y procesos de formaciónA Estudante universitária e as inter-relações no campo científico: trajetórias, perfis, experiências e processos formativosEnsino SuperiorTrajetória AcadêmicaEstudante UniversitáriaOrigem socialeducaçãoUniversity Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin.educationeducaciónThis work aims to analyze the elements of the academic-scientific trajectory of the undergraduate student, based on the influence of economic and cultural capital in the socialization process and in the course of her studies. The survey had the participation of 156 volunteers enrolled in 36 undergraduate courses at a Brazilian federal institution. The analysis, based on Bourdieu, revealed that the social origin and cultural capital of students can have implications both for their insertion, as well as for the choices and permanence in higher education.Este trabajo tiene como objetivo analizar los elementos de la trayectoria académico-científica de la estudiante de pregrado, a partir de la influencia del capital económico y cultural en el proceso de socialización y en el transcurso de sus estudios. La encuesta contó con la participación de 156 voluntarios inscritos en 36 cursos de pregrado en una institución federal brasileña. El análisis, basado en Bourdieu, reveló que el origen social y el capital cultural de los estudiantes pueden tener implicaciones tanto para su inserción, como para las opciones y permanencia en la educación superior.Este trabalho objetiva analisar os elementos da trajetória acadêmico-científica da estudante da graduação, a partir da influência dos capitais econômico e cultural no processo de socialização e no decurso de seus estudos. A pesquisa teve a participação de 156 voluntárias matriculadas em 36 cursos de graduação de uma instituição federal brasileira. A análise, fundamentada em Bourdieu, revelou que a origem social e o capital cultural das estudantes podem trazer implicações tanto para sua inserção, quanto para as escolhas e permanência no ensino superior.Revista Brasileira de Iniciação Científica2021-11-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e0210382359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418/266Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessViana Miranda, Tamara CristinaOliveira, Maísa Aparecida2023-01-12T11:17:22Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/418Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:17:22Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes El Estudiante universitario y las interrelaciones en el ámbito científico: trayectorias, perfiles, experiencias y procesos de formación A Estudante universitária e as inter-relações no campo científico: trajetórias, perfis, experiências e processos formativos |
title |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes |
spellingShingle |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes Viana Miranda, Tamara Cristina Ensino Superior Trajetória Acadêmica Estudante Universitária Origem social educação University Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin. education educación |
title_short |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes |
title_full |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes |
title_fullStr |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes |
title_full_unstemmed |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes |
title_sort |
The university studenty and the inter-relationships in the scientific field: trajectories, profiles, experiences and training processes |
author |
Viana Miranda, Tamara Cristina |
author_facet |
Viana Miranda, Tamara Cristina Oliveira, Maísa Aparecida |
author_role |
author |
author2 |
Oliveira, Maísa Aparecida |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Viana Miranda, Tamara Cristina Oliveira, Maísa Aparecida |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino Superior Trajetória Acadêmica Estudante Universitária Origem social educação University Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin. education educación |
topic |
Ensino Superior Trajetória Acadêmica Estudante Universitária Origem social educação University Education. Academic Trajectory. University Student. Social Origin. education educación |
description |
This work aims to analyze the elements of the academic-scientific trajectory of the undergraduate student, based on the influence of economic and cultural capital in the socialization process and in the course of her studies. The survey had the participation of 156 volunteers enrolled in 36 undergraduate courses at a Brazilian federal institution. The analysis, based on Bourdieu, revealed that the social origin and cultural capital of students can have implications both for their insertion, as well as for the choices and permanence in higher education. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-11-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/418/266 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 8, 2021 – publicação Contínua; e021038 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678588747776 |