The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Higor Felipi Sutero
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Rotta, Jeane Cristina Gomes
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632
Resumo: This work was the result of a research that aimed to understand how the theses and dissertations produced in national graduate programs that address the topic Chemical Oceanography dialogue with sustainability. A bibliographic survey of theses and dissertations was carried out and 14 research were selected and analyzed based on the procedures of "Content Analysis". Four categories were listed and the results pointed to the need for more sustainable actions to maintain the oceans. However, the difficulties are established from the understanding of sustainability and its insertion in the educational context.
id IFSP-2_c04cfa202078024ffc9db252cb8555a2
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/632
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertationsLa “década de las ciencias oceánicas para el desarrollo sostenible”: la ocenografía química en las tesis y disertaciones nacionalesA “década da ciência oceânica para o desenvolvimento sustentável”: a ocenografia química em teses e dissertações nacionaisEnsino de CiênciasSustentabilidadeOceanografiaCiência oceânicaTeaching ScienceSustainabilityOceanographyoceanic sciencesEnseñanza de las cienciasSustentabilidadOceanografíaciencias ociánicasThis work was the result of a research that aimed to understand how the theses and dissertations produced in national graduate programs that address the topic Chemical Oceanography dialogue with sustainability. A bibliographic survey of theses and dissertations was carried out and 14 research were selected and analyzed based on the procedures of "Content Analysis". Four categories were listed and the results pointed to the need for more sustainable actions to maintain the oceans. However, the difficulties are established from the understanding of sustainability and its insertion in the educational context.Este trabajo tuvo como objetivo comprender cómo las tesis y disertaciones producidas en los programas nacionales de posgrado, que abordan el tema Oceanografía Química, dialogan con la sustentabilidad. Se realizó un levantamiento bibliográfico de tesis y disertaciones y se seleccionaron y analizaron 14 investigaciones con base en los procedimientos de “Análisis de Contenido”. Se enumeraron cuatro categorías y los resultados señalaron la necesidad de acciones más sostenibles para el mantenimiento de los océanos. Sin embargo, surgen dificultades a partir de la comprensión de la sostenibilidad y su inserción en el contexto educativo.Esse trabalho teve como objetivo compreender como que as teses e dissertações produzidas nos programas de pós-graduação nacionais, que abordam o tema Oceanografia Química, dialogam com a sustentabilidade. Foi realizado um levantamento bibliográfico das teses e dissertações e 14 pesquisas foram selecionadas e analisadas com base nos procedimentos da “Análise de Conteúdo”.  Foram elencadas quatro categorias e os resultados apontaram para a necessidade de ações mais sustentáveis para a manutenção dos oceanos. Entretanto, as dificuldades se estabelecem desde do entendimento sobre sustentabilidade e da sua inserção no contexto educacional.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220122359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632/308Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Higor Felipi Sutero Rotta, Jeane Cristina Gomes2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/632Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
La “década de las ciencias oceánicas para el desarrollo sostenible”: la ocenografía química en las tesis y disertaciones nacionales
A “década da ciência oceânica para o desenvolvimento sustentável”: a ocenografia química em teses e dissertações nacionais
title The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
spellingShingle The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
Lopes, Higor Felipi Sutero
Ensino de Ciências
Sustentabilidade
Oceanografia
Ciência oceânica
Teaching Science
Sustainability
Oceanography
oceanic sciences
Enseñanza de las ciencias
Sustentabilidad
Oceanografía
ciencias ociánicas
title_short The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
title_full The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
title_fullStr The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
title_full_unstemmed The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
title_sort The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
author Lopes, Higor Felipi Sutero
author_facet Lopes, Higor Felipi Sutero
Rotta, Jeane Cristina Gomes
author_role author
author2 Rotta, Jeane Cristina Gomes
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Higor Felipi Sutero
Rotta, Jeane Cristina Gomes
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Ciências
Sustentabilidade
Oceanografia
Ciência oceânica
Teaching Science
Sustainability
Oceanography
oceanic sciences
Enseñanza de las ciencias
Sustentabilidad
Oceanografía
ciencias ociánicas
topic Ensino de Ciências
Sustentabilidade
Oceanografia
Ciência oceânica
Teaching Science
Sustainability
Oceanography
oceanic sciences
Enseñanza de las ciencias
Sustentabilidad
Oceanografía
ciencias ociánicas
description This work was the result of a research that aimed to understand how the theses and dissertations produced in national graduate programs that address the topic Chemical Oceanography dialogue with sustainability. A bibliographic survey of theses and dissertations was carried out and 14 research were selected and analyzed based on the procedures of "Content Analysis". Four categories were listed and the results pointed to the need for more sustainable actions to maintain the oceans. However, the difficulties are established from the understanding of sustainability and its insertion in the educational context.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-06
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632/308
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022012
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678681022464