The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632 |
Resumo: | This work was the result of a research that aimed to understand how the theses and dissertations produced in national graduate programs that address the topic Chemical Oceanography dialogue with sustainability. A bibliographic survey of theses and dissertations was carried out and 14 research were selected and analyzed based on the procedures of "Content Analysis". Four categories were listed and the results pointed to the need for more sustainable actions to maintain the oceans. However, the difficulties are established from the understanding of sustainability and its insertion in the educational context. |
id |
IFSP-2_c04cfa202078024ffc9db252cb8555a2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/632 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertationsLa “década de las ciencias oceánicas para el desarrollo sostenible”: la ocenografía química en las tesis y disertaciones nacionalesA “década da ciência oceânica para o desenvolvimento sustentável”: a ocenografia química em teses e dissertações nacionaisEnsino de CiênciasSustentabilidadeOceanografiaCiência oceânicaTeaching ScienceSustainabilityOceanographyoceanic sciencesEnseñanza de las cienciasSustentabilidadOceanografíaciencias ociánicasThis work was the result of a research that aimed to understand how the theses and dissertations produced in national graduate programs that address the topic Chemical Oceanography dialogue with sustainability. A bibliographic survey of theses and dissertations was carried out and 14 research were selected and analyzed based on the procedures of "Content Analysis". Four categories were listed and the results pointed to the need for more sustainable actions to maintain the oceans. However, the difficulties are established from the understanding of sustainability and its insertion in the educational context.Este trabajo tuvo como objetivo comprender cómo las tesis y disertaciones producidas en los programas nacionales de posgrado, que abordan el tema Oceanografía Química, dialogan con la sustentabilidad. Se realizó un levantamiento bibliográfico de tesis y disertaciones y se seleccionaron y analizaron 14 investigaciones con base en los procedimientos de “Análisis de Contenido”. Se enumeraron cuatro categorías y los resultados señalaron la necesidad de acciones más sostenibles para el mantenimiento de los océanos. Sin embargo, surgen dificultades a partir de la comprensión de la sostenibilidad y su inserción en el contexto educativo.Esse trabalho teve como objetivo compreender como que as teses e dissertações produzidas nos programas de pós-graduação nacionais, que abordam o tema Oceanografia Química, dialogam com a sustentabilidade. Foi realizado um levantamento bibliográfico das teses e dissertações e 14 pesquisas foram selecionadas e analisadas com base nos procedimentos da “Análise de Conteúdo”. Foram elencadas quatro categorias e os resultados apontaram para a necessidade de ações mais sustentáveis para a manutenção dos oceanos. Entretanto, as dificuldades se estabelecem desde do entendimento sobre sustentabilidade e da sua inserção no contexto educacional.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-06-06info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220122359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632/308Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessLopes, Higor Felipi Sutero Rotta, Jeane Cristina Gomes2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/632Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations La “década de las ciencias oceánicas para el desarrollo sostenible”: la ocenografía química en las tesis y disertaciones nacionales A “década da ciência oceânica para o desenvolvimento sustentável”: a ocenografia química em teses e dissertações nacionais |
title |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations |
spellingShingle |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations Lopes, Higor Felipi Sutero Ensino de Ciências Sustentabilidade Oceanografia Ciência oceânica Teaching Science Sustainability Oceanography oceanic sciences Enseñanza de las ciencias Sustentabilidad Oceanografía ciencias ociánicas |
title_short |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations |
title_full |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations |
title_fullStr |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations |
title_full_unstemmed |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations |
title_sort |
The “decade of oceanic sciences for sustainable development”: chemical ocenography in national theses and dissertations |
author |
Lopes, Higor Felipi Sutero |
author_facet |
Lopes, Higor Felipi Sutero Rotta, Jeane Cristina Gomes |
author_role |
author |
author2 |
Rotta, Jeane Cristina Gomes |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Lopes, Higor Felipi Sutero Rotta, Jeane Cristina Gomes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Ensino de Ciências Sustentabilidade Oceanografia Ciência oceânica Teaching Science Sustainability Oceanography oceanic sciences Enseñanza de las ciencias Sustentabilidad Oceanografía ciencias ociánicas |
topic |
Ensino de Ciências Sustentabilidade Oceanografia Ciência oceânica Teaching Science Sustainability Oceanography oceanic sciences Enseñanza de las ciencias Sustentabilidad Oceanografía ciencias ociánicas |
description |
This work was the result of a research that aimed to understand how the theses and dissertations produced in national graduate programs that address the topic Chemical Oceanography dialogue with sustainability. A bibliographic survey of theses and dissertations was carried out and 14 research were selected and analyzed based on the procedures of "Content Analysis". Four categories were listed and the results pointed to the need for more sustainable actions to maintain the oceans. However, the difficulties are established from the understanding of sustainability and its insertion in the educational context. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-06 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/632/308 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022012 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678681022464 |