Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
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Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
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Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078 |
Resumo: | This article aims to present a qualitative mapping of Brazilian theses and dissertations that focus on the teaching of Physics related to the theory of complexity, widely discussed by Edgar Morin in recent years. In this exploratory and descriptive research, we searched for works in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations to carry out a mapping of the State of Knowledge type in order to understand how complexity can approach the teaching of Physics. The results point to the pertinence and relevance of establishing relations between complexity and the teaching of Physics for more contextualized and meaningful pedagogical practices. |
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Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part IIEnseñanza de la Física y Complejidad: estado del conocimiento en tesis y disertaciones brasileñas – parte IIO Ensino de Física e a Complexidade: estado do conhecimento em teses e dissertações brasileiras – tomo IIEnsino de FísicaComplexidadeEstado do ConhecimentoEdgar MorinEnsinoPhysics TeachingComplexityState of KnowledgeEdgar MorinteachingEnseñanza de la FísicaComplejidadEstado del conocimientoEdgar MorinEnseñanzaThis article aims to present a qualitative mapping of Brazilian theses and dissertations that focus on the teaching of Physics related to the theory of complexity, widely discussed by Edgar Morin in recent years. In this exploratory and descriptive research, we searched for works in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations to carry out a mapping of the State of Knowledge type in order to understand how complexity can approach the teaching of Physics. The results point to the pertinence and relevance of establishing relations between complexity and the teaching of Physics for more contextualized and meaningful pedagogical practices.Este artículo tiene como objetivo presentar un mapeo cualitativo de las tesis y disertaciones brasileñas que se centran en la enseñanza de la Física relacionada con la teoría de la complejidad, ampliamente discutida por Edgar Morin en los últimos años. En esta investigación exploratoria y descriptiva, buscamos trabajos en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones para realizar un mapeo del tipo Estado del Conocimiento con el fin de comprender cómo la complejidad puede abordar la enseñanza de la Física. Los resultados apuntan a la pertinencia y pertinencia de establecer relaciones entre la complejidad y la enseñanza de la Física a favor de prácticas pedagógicas más contextualizadas y significativasEste artigo objetiva apresentar um mapeamento qualitativo de teses e dissertações brasileiras que enfocam o ensino de Física relacionado com a teoria da complexidade, amplamente discutida por Edgar Morin nos últimos anos. Nessa pesquisa exploratória e descritiva, buscou-se os trabalhos na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações para realização de um mapeamento do tipo Estado do Conhecimento na intenção de compreender como a complexidade pode se aproximar do ensino de Física. Os resultados apontam a pertinência e relevância de se estabelecer relações entre a complexidade e o ensino de Física em prol de práticas pedagógicas mais contextualizadas e significativas.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230162359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078/458Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanMesquita, Aline LuzCruz, José Anderson Santos2023-11-16T19:47:57Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1078Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:57Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
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