Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortunato, Ivan
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mesquita, Aline Luz, Cruz, José Anderson Santos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078
Resumo: This article aims to present a qualitative mapping of Brazilian theses and dissertations that focus on the teaching of Physics related to the theory of complexity, widely discussed by Edgar Morin in recent years. In this exploratory and descriptive research, we searched for works in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations to carry out a mapping of the State of Knowledge type in order to understand how complexity can approach the teaching of Physics. The results point to the pertinence and relevance of establishing relations between complexity and the teaching of Physics for more contextualized and meaningful pedagogical practices.
id IFSP-2_f580829b843efe53cf39a9ec5ace8984
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1078
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part IIEnseñanza de la Física y Complejidad: estado del conocimiento en tesis y disertaciones brasileñas – parte IIO Ensino de Física e a Complexidade: estado do conhecimento em teses e dissertações brasileiras – tomo IIEnsino de FísicaComplexidadeEstado do ConhecimentoEdgar MorinEnsinoPhysics TeachingComplexityState of KnowledgeEdgar MorinteachingEnseñanza de la FísicaComplejidadEstado del conocimientoEdgar MorinEnseñanzaThis article aims to present a qualitative mapping of Brazilian theses and dissertations that focus on the teaching of Physics related to the theory of complexity, widely discussed by Edgar Morin in recent years. In this exploratory and descriptive research, we searched for works in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations to carry out a mapping of the State of Knowledge type in order to understand how complexity can approach the teaching of Physics. The results point to the pertinence and relevance of establishing relations between complexity and the teaching of Physics for more contextualized and meaningful pedagogical practices.Este artículo tiene como objetivo presentar un mapeo cualitativo de las tesis y disertaciones brasileñas que se centran en la enseñanza de la Física relacionada con la teoría de la complejidad, ampliamente discutida por Edgar Morin en los últimos años. En esta investigación exploratoria y descriptiva, buscamos trabajos en la Biblioteca Digital Brasileña de Tesis y Disertaciones para realizar un mapeo del tipo Estado del Conocimiento con el fin de comprender cómo la complejidad puede abordar la enseñanza de la Física. Los resultados apuntan a la pertinencia y pertinencia de establecer relaciones entre la complejidad y la enseñanza de la Física a favor de prácticas pedagógicas más contextualizadas y significativasEste artigo objetiva apresentar um mapeamento qualitativo de teses e dissertações brasileiras que enfocam o ensino de Física relacionado com a teoria da complexidade, amplamente discutida por Edgar Morin nos últimos anos. Nessa pesquisa exploratória e descritiva, buscou-se os trabalhos na Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações para realização de um mapeamento do tipo Estado do Conhecimento na intenção de compreender como a complexidade pode se aproximar do ensino de Física. Os resultados apontam a pertinência e relevância de se estabelecer relações entre a complexidade e o ensino de Física em prol de práticas pedagógicas mais contextualizadas e significativas.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-06-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230162359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078/458Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanMesquita, Aline LuzCruz, José Anderson Santos2023-11-16T19:47:57Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/1078Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:57Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
Enseñanza de la Física y Complejidad: estado del conocimiento en tesis y disertaciones brasileñas – parte II
O Ensino de Física e a Complexidade: estado do conhecimento em teses e dissertações brasileiras – tomo II
title Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
spellingShingle Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
Fortunato, Ivan
Ensino de Física
Complexidade
Estado do Conhecimento
Edgar Morin
Ensino
Physics Teaching
Complexity
State of Knowledge
Edgar Morin
teaching
Enseñanza de la Física
Complejidad
Estado del conocimiento
Edgar Morin
Enseñanza
title_short Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
title_full Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
title_fullStr Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
title_full_unstemmed Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
title_sort Physics Teaching and Complexity: state of knowledge in Brazilian theses and dissertations – part II
author Fortunato, Ivan
author_facet Fortunato, Ivan
Mesquita, Aline Luz
Cruz, José Anderson Santos
author_role author
author2 Mesquita, Aline Luz
Cruz, José Anderson Santos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortunato, Ivan
Mesquita, Aline Luz
Cruz, José Anderson Santos
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física
Complexidade
Estado do Conhecimento
Edgar Morin
Ensino
Physics Teaching
Complexity
State of Knowledge
Edgar Morin
teaching
Enseñanza de la Física
Complejidad
Estado del conocimiento
Edgar Morin
Enseñanza
topic Ensino de Física
Complexidade
Estado do Conhecimento
Edgar Morin
Ensino
Physics Teaching
Complexity
State of Knowledge
Edgar Morin
teaching
Enseñanza de la Física
Complejidad
Estado del conocimiento
Edgar Morin
Enseñanza
description This article aims to present a qualitative mapping of Brazilian theses and dissertations that focus on the teaching of Physics related to the theory of complexity, widely discussed by Edgar Morin in recent years. In this exploratory and descriptive research, we searched for works in the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations to carry out a mapping of the State of Knowledge type in order to understand how complexity can approach the teaching of Physics. The results point to the pertinence and relevance of establishing relations between complexity and the teaching of Physics for more contextualized and meaningful pedagogical practices.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/1078/458
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023016
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679095209984