O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê?
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Cancerologia (Online) |
Texto Completo: | https://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/article/view/2994 |
Resumo: | The present study was developed wíth the objective of updating data related to oncology content taught at the undergraduate nursing schools, offering some background to discuss curriculum changes at these schools. In Brazil, there are 96 nursing schools and sixty of them were surveyed, 55 refered teaching oncology content in theirprogram. Analysis of the results showed that the content is concentrated in Medical-Surgical Nursing discipline, the allocation of time for both theory and practice varies a lot, and that the content is delivered in an ísolated format. In most schools, oncology content is taught at the 2nd and 3rd years. The authors consider that the epidemiological profile of cancer in Brazil, as well as the deficiencies foundat the undergraduate teaching of oncology content, point to a reevaluation of human resources development in nursing, improving nurses' ability to care for cancer patients and to participate in control programs. |
id |
INCA-1_755c4750ef6f2c1430a89fd0566294a8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:rbc.inca.gov.br:article/2994 |
network_acronym_str |
INCA-1 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Cancerologia (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê?Oncologia/educaçãoEducação em EnfermagemAvaliação EducacionalMedical Oncology/educationEducation, NursingEducational MeasurementThe present study was developed wíth the objective of updating data related to oncology content taught at the undergraduate nursing schools, offering some background to discuss curriculum changes at these schools. In Brazil, there are 96 nursing schools and sixty of them were surveyed, 55 refered teaching oncology content in theirprogram. Analysis of the results showed that the content is concentrated in Medical-Surgical Nursing discipline, the allocation of time for both theory and practice varies a lot, and that the content is delivered in an ísolated format. In most schools, oncology content is taught at the 2nd and 3rd years. The authors consider that the epidemiological profile of cancer in Brazil, as well as the deficiencies foundat the undergraduate teaching of oncology content, point to a reevaluation of human resources development in nursing, improving nurses' ability to care for cancer patients and to participate in control programs.O presente estudo foi desenvolvido com o objetivo de atualizar os dados relativos ao ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem no Brasil e oferecer subsídios para a discussão e proposta de um programa básico dessa matéria nos referidos cursos. A população do estudo foi constituída por 60 escolas que responderam a um questionário que lhes fora enviado pelas autoras, e 55 (91,7%) delas informaram que ministram conteúdos relativos à oncologia em seus currículos. Os resultados do estudo mostram que a concentração do ensino de enfermagem em oncologia se dá na disciplina Enfermagem Médico-Cirúrgica (52 indicações). A variação da carga teórica está situada entre o mínimo de 2 e o máximo de 87 horas e, da carga horária prática, de 4 a 198 horas. Quanto à forma de ministrar o conteúdo, 54,5% das escolas informaram que as aulas são dadas de forma estanque ou isolada em cada disciplina, e que o ensino prático é desenvolvido principalmente em unidades gerais onde eventualmente são internados pacientes com câncer (48 citações). Na maioria das escolas, o ensino da cancerologia se concentra nas 2 e 3a séries do gradeado curricular. As autoras consideram que o panorama epidemiológico do câncer no Brasil, assim como a constatação de deficiências no ensino e na assistência de enfermagem à clientela alvo da oncologia, requerem um posicionamento das escolas e dos serviços no sentido de investirem na formação de recursos humanos, a fim de capacitá-los para atuar na área da oncologia, nos níveis de prevenção, diagnóstico, tratamento e reabilitação.INCA2023-06-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigos, Avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/article/view/299410.32635/2176-9745.RBC.1993v39n1.2994Revista Brasileira de Cancerologia; Vol. 39 No. 1 (1993): Jan./Feb./Mar.; 11-20Revista Brasileira de Cancerologia; Vol. 39 Núm. 1 (1993): ene./feb./mar.; 11-20Revista Brasileira de Cancerologia; v. 39 n. 1 (1993): jan./fev./mar.; 11-202176-9745reponame:Revista Brasileira de Cancerologia (Online)instname:Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA)instacron:INCAporhttps://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/article/view/2994/1862https://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessGutierrez, Maria Gaby Rivero de Castro, Rosa Apparecida Pimenta de Aguinaga, Stella2023-06-19T13:34:02Zoai:rbc.inca.gov.br:article/2994Revistahttps://rbc.inca.gov.br/index.php/revistaPUBhttps://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/oairbc@inca.gov.br0034-71162176-9745opendoar:2023-06-19T13:34:02Revista Brasileira de Cancerologia (Online) - Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? |
title |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? |
spellingShingle |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? Gutierrez, Maria Gaby Rivero de Oncologia/educação Educação em Enfermagem Avaliação Educacional Medical Oncology/education Education, Nursing Educational Measurement |
title_short |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? |
title_full |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? |
title_fullStr |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? |
title_full_unstemmed |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? |
title_sort |
O ensino da cancerologia nos cursos de graduação em enfermagem: por que e para quê? |
author |
Gutierrez, Maria Gaby Rivero de |
author_facet |
Gutierrez, Maria Gaby Rivero de Castro, Rosa Apparecida Pimenta de Aguinaga, Stella |
author_role |
author |
author2 |
Castro, Rosa Apparecida Pimenta de Aguinaga, Stella |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Gutierrez, Maria Gaby Rivero de Castro, Rosa Apparecida Pimenta de Aguinaga, Stella |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Oncologia/educação Educação em Enfermagem Avaliação Educacional Medical Oncology/education Education, Nursing Educational Measurement |
topic |
Oncologia/educação Educação em Enfermagem Avaliação Educacional Medical Oncology/education Education, Nursing Educational Measurement |
description |
The present study was developed wíth the objective of updating data related to oncology content taught at the undergraduate nursing schools, offering some background to discuss curriculum changes at these schools. In Brazil, there are 96 nursing schools and sixty of them were surveyed, 55 refered teaching oncology content in theirprogram. Analysis of the results showed that the content is concentrated in Medical-Surgical Nursing discipline, the allocation of time for both theory and practice varies a lot, and that the content is delivered in an ísolated format. In most schools, oncology content is taught at the 2nd and 3rd years. The authors consider that the epidemiological profile of cancer in Brazil, as well as the deficiencies foundat the undergraduate teaching of oncology content, point to a reevaluation of human resources development in nursing, improving nurses' ability to care for cancer patients and to participate in control programs. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigos, Avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/article/view/2994 10.32635/2176-9745.RBC.1993v39n1.2994 |
url |
https://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/article/view/2994 |
identifier_str_mv |
10.32635/2176-9745.RBC.1993v39n1.2994 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbc.inca.gov.br/index.php/revista/article/view/2994/1862 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INCA |
publisher.none.fl_str_mv |
INCA |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Cancerologia; Vol. 39 No. 1 (1993): Jan./Feb./Mar.; 11-20 Revista Brasileira de Cancerologia; Vol. 39 Núm. 1 (1993): ene./feb./mar.; 11-20 Revista Brasileira de Cancerologia; v. 39 n. 1 (1993): jan./fev./mar.; 11-20 2176-9745 reponame:Revista Brasileira de Cancerologia (Online) instname:Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA) instacron:INCA |
instname_str |
Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA) |
instacron_str |
INCA |
institution |
INCA |
reponame_str |
Revista Brasileira de Cancerologia (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Cancerologia (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Cancerologia (Online) - Instituto Nacional de Câncer José Alencar Gomes da Silva (INCA) |
repository.mail.fl_str_mv |
rbc@inca.gov.br |
_version_ |
1797042233809043456 |