City Statute: 15 Years of Law no 10.257/01
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) |
Texto Completo: | https://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/864 |
Resumo: | The article, written as an essay, retrospectively analyzes the Brazilian urbanizing process, which is structured in three periods: the one before the Federal Constitution of 1988, the one between its publication and the City Statute’s, and the one that begins after that and continues until our days. The background presents a reduced action of the public power and consequently of the society’s role before a virtual absence of the State and Law. In terms of tendency, the article suggests a possible fragmentation of the legal system, difficulties to comprise urban areas as a complex set of interconnected rights and duties, conflicts in understanding the social function of the property, and legislative initiatives that disrespect regional diversities. From an optimistic perspective, the article concludes by consolidating Master Plans, as a first reference, and the urban policy as a suitable environment for the social movement development. |
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City Statute: 15 Years of Law no 10.257/01Estatuto de la Ciudad: 15 Años de la Ley nº 10.257/01Estatuto da Cidade: 15 Anos da Lei nº 10.257/01City Statute. Urbanization process. Master plan.Estatuto de la Ciudad. Proceso de urbanización. Plan director.Estatuto da Cidade. Processo de urbanização. Plano diretor.The article, written as an essay, retrospectively analyzes the Brazilian urbanizing process, which is structured in three periods: the one before the Federal Constitution of 1988, the one between its publication and the City Statute’s, and the one that begins after that and continues until our days. The background presents a reduced action of the public power and consequently of the society’s role before a virtual absence of the State and Law. In terms of tendency, the article suggests a possible fragmentation of the legal system, difficulties to comprise urban areas as a complex set of interconnected rights and duties, conflicts in understanding the social function of the property, and legislative initiatives that disrespect regional diversities. From an optimistic perspective, the article concludes by consolidating Master Plans, as a first reference, and the urban policy as a suitable environment for the social movement development.El artículo, de carácter ensayístico, hace un retrospecto del proceso de urbanización brasileño, estructurado en tres períodos: el anterior a la Constitución Federal del 1988, el interregno entre su promulgación y la del Estatuto de la Ciudad y aquel que ahí se inicia y prosigue hasta los días actuales. El telón de fondo es el de la reducida actuación del poder público y del consecuente protagonismo de la sociedad ante una virtual inexistencia del Estado y del Derecho. En términos de tendencia, el artículo sugiere una posible fragmentación del sistema legal, dificultades para entenderse las áreas urbanas como un conjunto complejo de derechos y deberes interconectados, conflictos en el entendimiento de la función social de la propiedad e iniciativas legislativas que desrespetan las diversidades regionales. Como perspectiva optimista, el artículos concluye por la consolidación de los Planes Directores, como referencia primera, y de la política urbana como ambiente propicio a la actuación de los movimientos sociales.O artigo, de caráter ensaístico, faz uma retrospectiva do processo de urbanização brasileiro, estruturada em três períodos: o anterior à Constituição Federal de 1988, o interregno entre sua promulgação e a do Estatuto da Cidade e aquele que aí se inicia e prossegue até os dias atuais. O cenário de fundo é o da reduzida atuação do poder público e do consequente protagonismo da sociedade diante de uma virtual inexistência do Estado e do Direito. Em termos de tendência, o artigo sugere uma possível fragmentação do sistema legal, dificuldades para se entender as áreas urbanas como um conjunto complexo de direitos e deveres interligados, conflitos no entendimento da função social da propriedade e iniciativas legislativas que desrespeitam as diversidades regionais. Como perspectiva otimista, o artigo conclui pela consolidação dos Planos Diretores, como referência primeira, e da política urbana como ambiente propício de atuação dos movimentos sociais. Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social - IPARDES2016-12-21info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/864Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; Vol. 37 No. 131 (2016): Julho - Dezembro; 67 - 78Revista Paranaense de Desenvolvimento; Vol. 37 Núm. 131 (2016): Julho - Dezembro; 67 - 78Revista Paranaense de Desenvolvimento - RPD; v. 37 n. 131 (2016): Julho - Dezembro; 67 - 782236-55670556-6916reponame:Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online)instname:Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)instacron:IPARDESporhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/article/view/864/1028Campos Libório, Danielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2017-01-06T02:00:00Zoai:ojs.ipardes.emnuvens.com.br:article/864Revistahttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaenseONGhttps://ipardes.emnuvens.com.br/revistaparanaense/oaisilmara.cimbalista@ipardes.pr.gov.br||revista@ipardes.pr.gov.br2236-55670556-6916opendoar:2017-01-06T02:00Revista Paranaense de Desenvolvimento (Online) - Instituto Paranaense de Desenvolvimento Econômico e Social (IPARDES)false |
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