Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | ID on line. Revista de psicologia |
Texto Completo: | https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3610 |
Resumo: | Resumo: Este estudo tem como foco a análise do Tratado da Argumentação no discurso, a Nova Retórica, na obra “Eu sei porque o pássaro canta na gaiola”, de Maya Angelou. O objetivo geral da pesquisa é analisar os processos argumentativos presentes na obra. Em vista, analisar as teses, valores e as suas hierarquias em excertos retirados do livro a fim de entender o contexto social, histórico, econômico e cultural da oradora durante o período de segregação racial no sul dos Estados Unidos. Além disso, o artigo busca compreender as teses defendidas pela oradora diante das adversidades e vivências que compõem sua trajetória, tais como: injustiça social, pobreza, abuso sexual, machismo, desigualdade social, dentre outros. Metodologicmente, a pesquisa é de cunho qualitativo e apresenta caráter documental e emprega-se o método dedutivo para analisar o corpus do trabalho, visto que há a utilização do aporte bibliográfico em teóricos que discutiram acerca da temática. O corpus é constituído por seis excertos da obra “Eu sei porque o pássaro canta na gaiola”, de Maya Angelou. Os resultados apontam que o discurso do orador apresenta teses, valores e suas hierarquias. Observa-se que a oradora consegue convencer o auditório, tendo como principal ferramenta a argumentação no discurso. A pesquisa evidenciou que a argumentação compõe a linguagem humana, sendo uma forma de manifestar, denunciar e convencer o próximo de sua realidade, ou seja, do contexto em que o orador se insere. Em suma, fica clarividente o papel que a literatura exerceu como suporte para sobrevivência às adversidades pelas quais aa oradora/narradora destina a tese a fim de convencer o auditório. Palavras-Chave: Argumentação; Maya Angelou; Autobiografia; Literatura Afro-Americana. Abstract: This study focuses on the analysis of the Treatise on Argumentation in Discourse, the New Rhetoric, in the work “I know why the bird sings in the cage”, by Maya Angelou. The general objective of the research is to analyse the argumentative processes present in the work. In view, analyse the theses, values and their hierarchies in excerpts taken from the book in order to understand the social, historical, economic and cultural context of the speaker during the period of racial segregation in the south of the United States. In addition, the article seeks to understand the theses defended by the speaker in the face of adversity and experiences that make up her trajectory, such as: social injustice, poverty, sexual abuse, machismo, social inequality, among others. Methodologically, the research is of a qualitative nature and presents a documentary character and the deductive method is used to analyse the corpus of the work, since there is the use of the bibliographic contribution in theorists who discussed the theme. The corpus consists of six excerpts from the work “I know why the bird sings in the cage”, by Maya Angelou. The results show that the speaker's speech presents theses, values and their hierarchies. It is observed that the speaker manages to convince the audience, having as main tool the argumentation in the speech. The research showed that argumentation composes human language, being a way of expressing, denouncing and convincing others of their reality, that is, of the context in which the speaker is inserted. In short, the role that literature played as a support for surviving the adversities for which the speaker/narrator intended the thesis in order to convince the audience is clear.Keywords: Argumentation; Maya Angelou; Autobiography; African American Literature. |
id |
IPES_1160ab142b80b97709997cab0e9dfa76 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.idonline.emnuvens.com.br:article/3610 |
network_acronym_str |
IPES |
network_name_str |
ID on line. Revista de psicologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary WorldArgumentação. Maya Angelou. Autobiografia. Literatura Afro-Americana.Resumo: Este estudo tem como foco a análise do Tratado da Argumentação no discurso, a Nova Retórica, na obra “Eu sei porque o pássaro canta na gaiola”, de Maya Angelou. O objetivo geral da pesquisa é analisar os processos argumentativos presentes na obra. Em vista, analisar as teses, valores e as suas hierarquias em excertos retirados do livro a fim de entender o contexto social, histórico, econômico e cultural da oradora durante o período de segregação racial no sul dos Estados Unidos. Além disso, o artigo busca compreender as teses defendidas pela oradora diante das adversidades e vivências que compõem sua trajetória, tais como: injustiça social, pobreza, abuso sexual, machismo, desigualdade social, dentre outros. Metodologicmente, a pesquisa é de cunho qualitativo e apresenta caráter documental e emprega-se o método dedutivo para analisar o corpus do trabalho, visto que há a utilização do aporte bibliográfico em teóricos que discutiram acerca da temática. O corpus é constituído por seis excertos da obra “Eu sei porque o pássaro canta na gaiola”, de Maya Angelou. Os resultados apontam que o discurso do orador apresenta teses, valores e suas hierarquias. Observa-se que a oradora consegue convencer o auditório, tendo como principal ferramenta a argumentação no discurso. A pesquisa evidenciou que a argumentação compõe a linguagem humana, sendo uma forma de manifestar, denunciar e convencer o próximo de sua realidade, ou seja, do contexto em que o orador se insere. Em suma, fica clarividente o papel que a literatura exerceu como suporte para sobrevivência às adversidades pelas quais aa oradora/narradora destina a tese a fim de convencer o auditório. Palavras-Chave: Argumentação; Maya Angelou; Autobiografia; Literatura Afro-Americana. Abstract: This study focuses on the analysis of the Treatise on Argumentation in Discourse, the New Rhetoric, in the work “I know why the bird sings in the cage”, by Maya Angelou. The general objective of the research is to analyse the argumentative processes present in the work. In view, analyse the theses, values and their hierarchies in excerpts taken from the book in order to understand the social, historical, economic and cultural context of the speaker during the period of racial segregation in the south of the United States. In addition, the article seeks to understand the theses defended by the speaker in the face of adversity and experiences that make up her trajectory, such as: social injustice, poverty, sexual abuse, machismo, social inequality, among others. Methodologically, the research is of a qualitative nature and presents a documentary character and the deductive method is used to analyse the corpus of the work, since there is the use of the bibliographic contribution in theorists who discussed the theme. The corpus consists of six excerpts from the work “I know why the bird sings in the cage”, by Maya Angelou. The results show that the speaker's speech presents theses, values and their hierarchies. It is observed that the speaker manages to convince the audience, having as main tool the argumentation in the speech. The research showed that argumentation composes human language, being a way of expressing, denouncing and convincing others of their reality, that is, of the context in which the speaker is inserted. In short, the role that literature played as a support for surviving the adversities for which the speaker/narrator intended the thesis in order to convince the audience is clear.Keywords: Argumentation; Maya Angelou; Autobiography; African American Literature. INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR2022-10-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/361010.14295/idonline.v16i63.3610ID on line. Revista de psicologia; v. 16 n. 63 (2022); 652-6701981-1179reponame:ID on line. Revista de psicologiainstname:Instituto Persona de Educação Superiorinstacron:IPESporhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3610/5670Copyright (c) 2022 Marcos Alexandre dos Santos Silva, Maria do Socorro Cordeiro de Sousainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Marcos Alexandre dos SantosSousa, Maria do Socorro Cordeiro de2023-01-04T12:46:20Zoai:ojs.idonline.emnuvens.com.br:article/3610Revistahttps://idonline.emnuvens.com.br/id/indexONGhttps://idonline.emnuvens.com.br/id/oaiipdeeducacao@gmail.com1981-11791981-1179opendoar:2023-01-04T12:46:20ID on line. Revista de psicologia - Instituto Persona de Educação Superiorfalse |
dc.title.none.fl_str_mv |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World |
title |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World |
spellingShingle |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World Silva, Marcos Alexandre dos Santos Argumentação. Maya Angelou. Autobiografia. Literatura Afro-Americana. |
title_short |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World |
title_full |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World |
title_fullStr |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World |
title_full_unstemmed |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World |
title_sort |
Argumentação na Obra “Eu sei porque o Pássaro Canta na Gaiola”, de Maya Angelou: Da Segregação Racial ao Mundo Literário / Argumentation in the Work “I Know Why the Bird Sings in the Cage”, by Maya Angelou: From Racial Segregation to the Literary World |
author |
Silva, Marcos Alexandre dos Santos |
author_facet |
Silva, Marcos Alexandre dos Santos Sousa, Maria do Socorro Cordeiro de |
author_role |
author |
author2 |
Sousa, Maria do Socorro Cordeiro de |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Marcos Alexandre dos Santos Sousa, Maria do Socorro Cordeiro de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Argumentação. Maya Angelou. Autobiografia. Literatura Afro-Americana. |
topic |
Argumentação. Maya Angelou. Autobiografia. Literatura Afro-Americana. |
description |
Resumo: Este estudo tem como foco a análise do Tratado da Argumentação no discurso, a Nova Retórica, na obra “Eu sei porque o pássaro canta na gaiola”, de Maya Angelou. O objetivo geral da pesquisa é analisar os processos argumentativos presentes na obra. Em vista, analisar as teses, valores e as suas hierarquias em excertos retirados do livro a fim de entender o contexto social, histórico, econômico e cultural da oradora durante o período de segregação racial no sul dos Estados Unidos. Além disso, o artigo busca compreender as teses defendidas pela oradora diante das adversidades e vivências que compõem sua trajetória, tais como: injustiça social, pobreza, abuso sexual, machismo, desigualdade social, dentre outros. Metodologicmente, a pesquisa é de cunho qualitativo e apresenta caráter documental e emprega-se o método dedutivo para analisar o corpus do trabalho, visto que há a utilização do aporte bibliográfico em teóricos que discutiram acerca da temática. O corpus é constituído por seis excertos da obra “Eu sei porque o pássaro canta na gaiola”, de Maya Angelou. Os resultados apontam que o discurso do orador apresenta teses, valores e suas hierarquias. Observa-se que a oradora consegue convencer o auditório, tendo como principal ferramenta a argumentação no discurso. A pesquisa evidenciou que a argumentação compõe a linguagem humana, sendo uma forma de manifestar, denunciar e convencer o próximo de sua realidade, ou seja, do contexto em que o orador se insere. Em suma, fica clarividente o papel que a literatura exerceu como suporte para sobrevivência às adversidades pelas quais aa oradora/narradora destina a tese a fim de convencer o auditório. Palavras-Chave: Argumentação; Maya Angelou; Autobiografia; Literatura Afro-Americana. Abstract: This study focuses on the analysis of the Treatise on Argumentation in Discourse, the New Rhetoric, in the work “I know why the bird sings in the cage”, by Maya Angelou. The general objective of the research is to analyse the argumentative processes present in the work. In view, analyse the theses, values and their hierarchies in excerpts taken from the book in order to understand the social, historical, economic and cultural context of the speaker during the period of racial segregation in the south of the United States. In addition, the article seeks to understand the theses defended by the speaker in the face of adversity and experiences that make up her trajectory, such as: social injustice, poverty, sexual abuse, machismo, social inequality, among others. Methodologically, the research is of a qualitative nature and presents a documentary character and the deductive method is used to analyse the corpus of the work, since there is the use of the bibliographic contribution in theorists who discussed the theme. The corpus consists of six excerpts from the work “I know why the bird sings in the cage”, by Maya Angelou. The results show that the speaker's speech presents theses, values and their hierarchies. It is observed that the speaker manages to convince the audience, having as main tool the argumentation in the speech. The research showed that argumentation composes human language, being a way of expressing, denouncing and convincing others of their reality, that is, of the context in which the speaker is inserted. In short, the role that literature played as a support for surviving the adversities for which the speaker/narrator intended the thesis in order to convince the audience is clear.Keywords: Argumentation; Maya Angelou; Autobiography; African American Literature. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-10-31 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artigo avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3610 10.14295/idonline.v16i63.3610 |
url |
https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3610 |
identifier_str_mv |
10.14295/idonline.v16i63.3610 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://idonline.emnuvens.com.br/id/article/view/3610/5670 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marcos Alexandre dos Santos Silva, Maria do Socorro Cordeiro de Sousa info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Marcos Alexandre dos Santos Silva, Maria do Socorro Cordeiro de Sousa |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR |
publisher.none.fl_str_mv |
INSTITUTO PERSONA DE EDUCAÇÃO SUPERIOR |
dc.source.none.fl_str_mv |
ID on line. Revista de psicologia; v. 16 n. 63 (2022); 652-670 1981-1179 reponame:ID on line. Revista de psicologia instname:Instituto Persona de Educação Superior instacron:IPES |
instname_str |
Instituto Persona de Educação Superior |
instacron_str |
IPES |
institution |
IPES |
reponame_str |
ID on line. Revista de psicologia |
collection |
ID on line. Revista de psicologia |
repository.name.fl_str_mv |
ID on line. Revista de psicologia - Instituto Persona de Educação Superior |
repository.mail.fl_str_mv |
ipdeeducacao@gmail.com |
_version_ |
1797053945975144448 |