O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2005 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/763 |
Resumo: | The Communication Mediated by Computer (CMC) is understood as an interpersonal relationship via Internet. This way of communication reaches users who aim interacting and knowing people without the distance limit. Nowadays it is object of interdisciplinary studies that show interest in the CMC influence on its users behaviors. It is a study characterized as exploratory, based in data collecting through a bibliographic survey. Its objective is to reflect about the effects generated by the CMC diffusion on its users profile, besides presenting the Psychology contribution in face of the questions arising from the CMC use and discussing the ambivalences (gains and loses) of its use on the users behavior. It can be realized that the Internet users are turning the way of social interaction into an environment unprovided of space and time limits. Therefore, this work studies the new ways of interaction and tries to understand this new man, once, if the technology implies in changes, the individual changes together with it. Thus, the surveys to keep up with such transformations that have influenced the individuals and their new ways of relationship are motivating new ways of the Psychology contribution about the CMC study. |
id |
METO_29d6b783730d869ec3b85d05a9e22882 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/763 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Squirra, Sebastião Carlos de MoraisCPF:19123456904http://lattes.cnpq.br/0450856133137226Azevedo, Antonia Cristina Peluso deCPF:12328945562http://lattes.cnpq.br/9435753139783850Vigneron, Jacques Marie JosephCPF:12556623322http://lattes.cnpq.br/1747567916712454CPF:16355623636Rosso, Leila Urioste2016-08-03T12:30:24Z2006-06-202005-04-26ROSSO, Leila Urioste. The CMC users profile: a psychological approach. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2005.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/763The Communication Mediated by Computer (CMC) is understood as an interpersonal relationship via Internet. This way of communication reaches users who aim interacting and knowing people without the distance limit. Nowadays it is object of interdisciplinary studies that show interest in the CMC influence on its users behaviors. It is a study characterized as exploratory, based in data collecting through a bibliographic survey. Its objective is to reflect about the effects generated by the CMC diffusion on its users profile, besides presenting the Psychology contribution in face of the questions arising from the CMC use and discussing the ambivalences (gains and loses) of its use on the users behavior. It can be realized that the Internet users are turning the way of social interaction into an environment unprovided of space and time limits. Therefore, this work studies the new ways of interaction and tries to understand this new man, once, if the technology implies in changes, the individual changes together with it. Thus, the surveys to keep up with such transformations that have influenced the individuals and their new ways of relationship are motivating new ways of the Psychology contribution about the CMC study.A Comunicação Mediada por Computador (CMC) é entendida como o relacionamento interpessoal via Internet. Este modo de comunicação atinge usuários que visam interagir e conhecer pessoas sem o limite da distância. Atualmente está sendo objeto de estudos interdisciplinares que se interessam pelas influências da CMC no comportamento de seus usuários. Trata-se de um estudo caracterizado como exploratório baseado em dados coletados através de uma pesquisa bibliográfica. Seu objetivo é refletir sobre os efeitos gerados pela difusão da CMC sobre o perfil de seus usuários, além de apresentar as contribuições da Psicologia frente aos questionamentos provindos da utilização da CMC e discutir as ambivalências (ganhos e perdas) de seu uso no comportamento de seus usuários. Percebe-se que os internautas estão transformando a forma de interação social em um ambiente desprovido de limites espaço-temporais. Portanto, este trabalho estuda as novas formas de interação, e busca compreender esse novo homem, pois, se a tecnologia traz mudanças, o indivíduo muda junto com ela. Portanto, ao acompanhar todas essas transformações que têm influenciado o homem e suas novas formas de relacionamento, estão motivando o surgimento de novas formas de contribuição da Psicologia ao estudo da CMC.Made available in DSpace on 2016-08-03T12:30:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Leila.pdf: 302209 bytes, checksum: f37635350e814517ffa09dd3402b028a (MD5) Previous issue date: 2005-04-26Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superiorapplication/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/1734/Leila.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃOUMESPBRProcesso ComunicacionaiscomunicaçãoInternetcomportamentoPsicologia.Comunicação - Teses e dissertaçõescommunicationInternetbehaviorPsychology.CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOO PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICAThe CMC users profile: a psychological approachinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILLeila.pdf.jpgLeila.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/763/2/Leila.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52ORIGINALLeila.pdfapplication/pdf302209http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/763/1/Leila.pdff37635350e814517ffa09dd3402b028aMD51tede/7632016-08-03 14:59:28.886oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/763Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T17:59:28Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The CMC users profile: a psychological approach |
title |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA |
spellingShingle |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA Rosso, Leila Urioste comunicação Internet comportamento Psicologia. Comunicação - Teses e dissertações communication Internet behavior Psychology. CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA |
title_full |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA |
title_fullStr |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA |
title_full_unstemmed |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA |
title_sort |
O PERFIL DOS USUÁRIOS DA COMUNICAÇÃO MEDIADA POR COMPUTADOR UMA ABORDAGEM PSICOLÓGICA |
author |
Rosso, Leila Urioste |
author_facet |
Rosso, Leila Urioste |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Squirra, Sebastião Carlos de Morais |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:19123456904 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0450856133137226 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Azevedo, Antonia Cristina Peluso de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:12328945562 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9435753139783850 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Vigneron, Jacques Marie Joseph |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:12556623322 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1747567916712454 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:16355623636 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rosso, Leila Urioste |
contributor_str_mv |
Squirra, Sebastião Carlos de Morais Azevedo, Antonia Cristina Peluso de Vigneron, Jacques Marie Joseph |
dc.subject.por.fl_str_mv |
comunicação Internet comportamento Psicologia. Comunicação - Teses e dissertações |
topic |
comunicação Internet comportamento Psicologia. Comunicação - Teses e dissertações communication Internet behavior Psychology. CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
communication Internet behavior Psychology. |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
The Communication Mediated by Computer (CMC) is understood as an interpersonal relationship via Internet. This way of communication reaches users who aim interacting and knowing people without the distance limit. Nowadays it is object of interdisciplinary studies that show interest in the CMC influence on its users behaviors. It is a study characterized as exploratory, based in data collecting through a bibliographic survey. Its objective is to reflect about the effects generated by the CMC diffusion on its users profile, besides presenting the Psychology contribution in face of the questions arising from the CMC use and discussing the ambivalences (gains and loses) of its use on the users behavior. It can be realized that the Internet users are turning the way of social interaction into an environment unprovided of space and time limits. Therefore, this work studies the new ways of interaction and tries to understand this new man, once, if the technology implies in changes, the individual changes together with it. Thus, the surveys to keep up with such transformations that have influenced the individuals and their new ways of relationship are motivating new ways of the Psychology contribution about the CMC study. |
publishDate |
2005 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2005-04-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2006-06-20 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T12:30:24Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ROSSO, Leila Urioste. The CMC users profile: a psychological approach. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2005. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/763 |
identifier_str_mv |
ROSSO, Leila Urioste. The CMC users profile: a psychological approach. 2005. 113 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2005. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/763 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Processo Comunicacionais |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/763/2/Leila.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/763/1/Leila.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8c1280dca4077478b5fad29883580c72 f37635350e814517ffa09dd3402b028a |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079555994222592 |