TEOLOGIA E TRADIÇÃO NO CONTEXTO DAS RELIGIÕES DE UMBANDA: UMA ANÁLISE DO CONFLITO ENTRE CULTURA ACADÊMICA E POPULAR

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: RODRIGUES, Júlio César Pasqualinoto
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1575
Resumo: Umbanda religion occupies a large space in life and in the Brazilian religious imagery, and adopts the legends, myths and folklore of Brazilian popular culture. Devoid of sacred text, Umbanda rejects the idea of understanding of a sacred literature as a prerequisite for a connection with the divine, being more concerned with religious and sacred experience as a bridge between the human and divine dimension. Although in agreement on the importance of practice in the Umbanda religion, there is a strong theological debate on the question of the principal amount to the practices and religious life of the saint's son. On the one hand, we have the esoteric doctrine that focus on textual and theoretical production and on the other, we have the popular Umbanda, which focuses on personal experience saint's son with the oral tradition and religious practices. From its founding to the present, Umbanda Esoteric has focused on academic education as the main basis for the saint’s child of instrumentalization for practice in the yard, as well as publication of texts, books, articles, offering courses and the creation of the first specialized institution of education, the Theological Faculty Umbanda. On the one hand, for some, this may seem an opening for the modernization and better acceptance of African origin practices for others, is a limitation in practice and saint son of experience due to the rationality of academic space. Thus, I intend to investigate this conflict in speech and in their specificities, studying specialized and organic literature, and as research axis the following question: What is more important to the religious practices of Umbanda, practical training or academic?
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Although in agreement on the importance of practice in the Umbanda religion, there is a strong theological debate on the question of the principal amount to the practices and religious life of the saint's son. On the one hand, we have the esoteric doctrine that focus on textual and theoretical production and on the other, we have the popular Umbanda, which focuses on personal experience saint's son with the oral tradition and religious practices. From its founding to the present, Umbanda Esoteric has focused on academic education as the main basis for the saint’s child of instrumentalization for practice in the yard, as well as publication of texts, books, articles, offering courses and the creation of the first specialized institution of education, the Theological Faculty Umbanda. On the one hand, for some, this may seem an opening for the modernization and better acceptance of African origin practices for others, is a limitation in practice and saint son of experience due to the rationality of academic space. Thus, I intend to investigate this conflict in speech and in their specificities, studying specialized and organic literature, and as research axis the following question: What is more important to the religious practices of Umbanda, practical training or academic?A religião de Umbanda ocupa grande espaço na vida e no imaginário religioso brasileiro, e adota as lendas, mitos e folclore da cultura popular brasileira. Desprovida de texto sagrado, a Umbanda rejeita a ideia do entendimento de uma literatura sagrada como pressuposto para uma ligação com o divino, sendo mais preocupada com a experiência religiosa e do sagrado, como ponte entre a dimensão humana e divina. Embora de comum acordo sobre a importância da prática na religião de Umbanda, existe um forte debate teológico na questão do valor principal para as práticas e vida religiosa do filho de santo. De um lado, temos a Doutrina Esotérica que aposta na produção textual e teórica e, de outro, temos a Umbanda de popular, que aposta na experiência pessoal do filho de santo com a tradição oral e as práticas religiosas. De sua fundação até a presente data, a Umbanda Esotérica tem apostado na formação acadêmica como base principal para a instrumentalização do filho de santo para a prática no terreiro, assim como publicação de textos, livros, artigos, oferecimento de cursos e a criação da primeira instituição especializada de ensino, a Faculdade de Teologia Umbandista. Se por um lado, para alguns, isso possa parecer uma abertura para a modernização e melhor aceitação das práticas de origem africanas, para outros, representa uma limitação na prática e na experiência do filho de santo devido à racionalidade do espaço acadêmico. Desse modo, pretendo investigar esse conflito no discurso e nas suas especificidades, estudando literatura especializada e orgânica, tendo como eixo de investigação a seguinte questão: O que é mais importante para as práticas religiosas em Umbanda, a formação prática ou a acadêmica?Submitted by Noeme Timbo (noeme.timbo@metodista.br) on 2016-09-29T17:32:53Z No. of bitstreams: 1 Julio Cesar.mestrado.pdf: 1160266 bytes, checksum: 70c774a50313bf5387e004da454460d3 (MD5)Made available in DSpace on 2016-09-29T17:32:53Z (GMT). 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