EDUCAÇÃO DO SER-MOTRÍCIO E A PRÁXIS CRIADORA

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, SÉRGIO OLIVEIRA DOS
Data de Publicação: 2016
Tipo de documento: Tese
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1590
Resumo: The research starts from the Portuguese philosopher Manuel Sérgio work, investigating the implications and resonances in educational horizons from the comprehension of “ser-motrício”. The basics research questions are: How to experience, understand and interpret the human being in his motrician nature? What is his true way of being in action, overcoming the lonely physical look, considering the experience of life, language and human complexity? Which outspreads, resonances and educational implications may arise by these comprehensions and interpretations? Understanding this projection, we studied the “ser-motrício” in its ontological roots subsidized by the life experience, interpretation and human appreciation. In the educational dimension, it was considered that the “ser-motrício”, who feels, thinks, apprehends, incorporates, wishes, interacts, wonders, expresses and potencializes all of this condition in the connection of his experience of life with multiple languages, has received a comprehensive and more influenced treatment by the paradigm of simplicity and reductionism that, somehow, resonate in fragmented educational practices. To overcome this reductionism, we defend the creative praxis as authentic dimension of “ser-motrício”, in a project called "Appreciation of Human Motricity," a constructive
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spelling Lauand, Luiz JeanFischmann, RoseliJosgrilberg, RuiHorta, Sylvio Roque de GuimarãesChie, HiroseSANTOS, SÉRGIO OLIVEIRA DOS2017-01-20T16:20:11Z2016-11-30SANTOS, SÉRGIO OLIVEIRA DOS. EDUCAÇÃO DO SER-MOTRÍCIO E A PRÁXIS CRIADORA. 2016. [342f]. Tese( Educacao) - Universidade Metodista de Sao Paulo, [São Bernardo do Campo] .http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1590The research starts from the Portuguese philosopher Manuel Sérgio work, investigating the implications and resonances in educational horizons from the comprehension of “ser-motrício”. The basics research questions are: How to experience, understand and interpret the human being in his motrician nature? What is his true way of being in action, overcoming the lonely physical look, considering the experience of life, language and human complexity? Which outspreads, resonances and educational implications may arise by these comprehensions and interpretations? Understanding this projection, we studied the “ser-motrício” in its ontological roots subsidized by the life experience, interpretation and human appreciation. In the educational dimension, it was considered that the “ser-motrício”, who feels, thinks, apprehends, incorporates, wishes, interacts, wonders, expresses and potencializes all of this condition in the connection of his experience of life with multiple languages, has received a comprehensive and more influenced treatment by the paradigm of simplicity and reductionism that, somehow, resonate in fragmented educational practices. To overcome this reductionism, we defend the creative praxis as authentic dimension of “ser-motrício”, in a project called "Appreciation of Human Motricity," a constructiveA pesquisa parte da obra do filósofo português Manuel Sérgio, investigando as implicações e as ressonâncias nos horizontes educativos a partir da compreensão do ser-motrício. As questões basilares da pesquisa são: Como vivenciar, compreender e interpretar o ser humano em sua natureza motrícia? Qual seu modo autêntico de ser em ação, superando o olhar do físico tão-só, considerando a experiência da vida, a linguagem e a complexidade humana? Quais desdobramentos, ressonâncias e implicações educativas podem surgir dessas compreensões e interpretações? Para compreender essa projeção, estudamos o ser-motrício em suas raízes ontológicas subsidiados pela vivência, interpretação e apreciação humana. Na dimensão educativa, considerou-se que o ser-motrício que sente, pensa, apreende, incorpora, deseja, interage, imagina, expressa e potencializa toda essa condição no entrelaçamento da experiência vivida com as múltiplas linguagens, tem recebido um tratamento compreensivo mais influenciado pelo paradigma da simplicidade e do reducionismo que, de certo modo, ressoam em práticas educativas fragmentadas. Para superar esse reducionismo defendemos a práxis criadora como dimensão autêntica do ser-motrício, num projeto denominado “Apreciação da Motricidade Humana”, um caminho formador de realização e da vida em plenitude.Submitted by Noeme Timbo (noeme.timbo@metodista.br) on 2017-01-20T16:20:11Z No. of bitstreams: 1 SergioSantos.pdf: 3735779 bytes, checksum: fadd14df08fd5683ee6cfabaf104427c (MD5)Made available in DSpace on 2017-01-20T16:20:11Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SergioSantos.pdf: 3735779 bytes, checksum: fadd14df08fd5683ee6cfabaf104427c (MD5) Previous issue date: 2016-11-30Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/3509/SergioSantos.pdf.jpgporUniversidade Metodista de Sao PauloEducacaoIMSBrasilEducacao:Programa de Pos Graduacao em Educacao12. REFERÊNCIAS Bibliografia – Manuel Sérgio SÉRGIO, M. Heróis olímpicos de nosso tempo. Lisboa: Compendium, sda. __________. 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description The research starts from the Portuguese philosopher Manuel Sérgio work, investigating the implications and resonances in educational horizons from the comprehension of “ser-motrício”. The basics research questions are: How to experience, understand and interpret the human being in his motrician nature? What is his true way of being in action, overcoming the lonely physical look, considering the experience of life, language and human complexity? Which outspreads, resonances and educational implications may arise by these comprehensions and interpretations? Understanding this projection, we studied the “ser-motrício” in its ontological roots subsidized by the life experience, interpretation and human appreciation. In the educational dimension, it was considered that the “ser-motrício”, who feels, thinks, apprehends, incorporates, wishes, interacts, wonders, expresses and potencializes all of this condition in the connection of his experience of life with multiple languages, has received a comprehensive and more influenced treatment by the paradigm of simplicity and reductionism that, somehow, resonate in fragmented educational practices. To overcome this reductionism, we defend the creative praxis as authentic dimension of “ser-motrício”, in a project called "Appreciation of Human Motricity," a constructive
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