Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/381 |
Resumo: | The present work studies the case of the human development disciplines lectured at the Universidade Católica de Brasília, aiming at gathering the perception from the students of the subjects Science of Religion and Anthropology of Religion, as well as that of the professors of such subjects. Grounded in six education theorists and in similar researches done in the past, this project will attempt to present pedagogical and methodological strategies for the aforementio ned subjects. Analyzing the documentation from the Institution, we have reached the idea that the learning-teaching process must be based on freedom and dialogue. With the students, two researches were carried out, one in the beginning and one in the end of the term so as to identify the changes which may have occurred in the period. Finally, all professors from both subjects were interviewed about their teaching style, lesson preparation, testing, etc, so the information could be contrasted to the students . The conclusion applied the data found to the confessional universities which also offer such or similar subjects in the pedagogical project as those from the Univesidade Católica de Brasília.(AU) |
id |
METO_7af104315539a7738608a3fb117fd04b |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/381 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Lopes, Sérgio Marcus PintoCPF:00000254652'K4700111U7','Sérgio_Marcus_Pinto_Lopes','0'Castro, Clovis Pinto deCPF:51515151515http://lattes.cnpq.br/6322135295664437Ferris, James ReavesCPF:51515151515Kuchenbecker, ValterCPF:56125645612http://lattes.cnpq.br/6151272381547091Meneguetti, Rosa Gitana KrobCPF:21564212452http://lattes.cnpq.br/0698078855792431CPF:12454531213http://lattes.cnpq.br/3894563475713933Alves, Vicente Paulo2016-08-03T12:20:08Z2008-09-292003-08-28ALVES, Vicente Paulo. Case study: Catholic University of Brasilia. Teaching pratices on human development disciplines at confessional universities. 2003. 164 f. Tese (Doutorado em 1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2003.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/381The present work studies the case of the human development disciplines lectured at the Universidade Católica de Brasília, aiming at gathering the perception from the students of the subjects Science of Religion and Anthropology of Religion, as well as that of the professors of such subjects. Grounded in six education theorists and in similar researches done in the past, this project will attempt to present pedagogical and methodological strategies for the aforementio ned subjects. Analyzing the documentation from the Institution, we have reached the idea that the learning-teaching process must be based on freedom and dialogue. With the students, two researches were carried out, one in the beginning and one in the end of the term so as to identify the changes which may have occurred in the period. Finally, all professors from both subjects were interviewed about their teaching style, lesson preparation, testing, etc, so the information could be contrasted to the students . The conclusion applied the data found to the confessional universities which also offer such or similar subjects in the pedagogical project as those from the Univesidade Católica de Brasília.(AU)A presente tese faz um estudo de caso das disciplinas de formação humana da Universidade Católica de Brasília, buscando captar as percepções de estudantes das disciplinas de Ciência da Religião e Antropologia da Religião, bem como dos seus professores. Apoiado em seis teóricos educacionais e em pesquisas semelhantes já realizadas, tenta-se traçar a pedagogia e a metodologia para essas disciplinas. Analisando os documentos da instituição pesquisada, chega-se à idéia de que o processo ensino-aprendizagem precisa ser marcado pela liberdade e pelo diálogo. Com os alunos, foram realizadas duas pesquisas: uma no início do semestre e outra no fim, para que se pudessem perceber as mudanças que ocorreram nesse período. Por fim, todos os professores das duas disciplinas foram entrevistados sobre a forma de lecionar, de preparar as aulas, de aplicar as avaliações etc., para que pudessem, também, servir de confronto com a pesquisa dos alunos. A conclusão aplica os dados encontrados às universidades confessionais que também têm em projeto pedagógico disciplinas iguais ou semelhantes àquelas da Universidade Católica de Brasília.(AU)Made available in DSpace on 2016-08-03T12:20:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Capa.pdf: 29222 bytes, checksum: 577b122d4ed33a6296b7246ad3fbdfe9 (MD5) Previous issue date: 2003-08-28application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/1926/Capa.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS DA RELIGIÃOUMESPBR1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e SociePrática pedagógicaMetodologia do ensinoUniversidades confessionaisUniversidade Católica de BrasíliaCNPQ::CIENCIAS HUMANASEstudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionaisCase study: Catholic University of Brasilia. Teaching pratices on human development disciplines at confessional universitiesinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILCapa.pdf.jpgCapa.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/381/2/Capa.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52ORIGINALCapa.pdfapplication/pdf29222http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/381/1/Capa.pdf577b122d4ed33a6296b7246ad3fbdfe9MD51tede/3812016-08-09 15:16:04.551oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/381Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-09T18:16:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Case study: Catholic University of Brasilia. Teaching pratices on human development disciplines at confessional universities |
title |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais |
spellingShingle |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais Alves, Vicente Paulo Prática pedagógica Metodologia do ensino Universidades confessionais Universidade Católica de Brasília CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
title_short |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais |
title_full |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais |
title_fullStr |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais |
title_full_unstemmed |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais |
title_sort |
Estudo de caso: a Universidade Católica de Brasília. Práticas de ensino nas disciplinas de formação humana nas universidades confessionais |
author |
Alves, Vicente Paulo |
author_facet |
Alves, Vicente Paulo |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Lopes, Sérgio Marcus Pinto |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000254652 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
'K4700111U7','Sérgio_Marcus_Pinto_Lopes','0' |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Castro, Clovis Pinto de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:51515151515 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6322135295664437 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Ferris, James Reaves |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:51515151515 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Kuchenbecker, Valter |
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv |
CPF:56125645612 |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6151272381547091 |
dc.contributor.referee4.fl_str_mv |
Meneguetti, Rosa Gitana Krob |
dc.contributor.referee4ID.fl_str_mv |
CPF:21564212452 |
dc.contributor.referee4Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0698078855792431 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:12454531213 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3894563475713933 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alves, Vicente Paulo |
contributor_str_mv |
Lopes, Sérgio Marcus Pinto Castro, Clovis Pinto de Ferris, James Reaves Kuchenbecker, Valter Meneguetti, Rosa Gitana Krob |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prática pedagógica Metodologia do ensino Universidades confessionais Universidade Católica de Brasília |
topic |
Prática pedagógica Metodologia do ensino Universidades confessionais Universidade Católica de Brasília CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS |
description |
The present work studies the case of the human development disciplines lectured at the Universidade Católica de Brasília, aiming at gathering the perception from the students of the subjects Science of Religion and Anthropology of Religion, as well as that of the professors of such subjects. Grounded in six education theorists and in similar researches done in the past, this project will attempt to present pedagogical and methodological strategies for the aforementio ned subjects. Analyzing the documentation from the Institution, we have reached the idea that the learning-teaching process must be based on freedom and dialogue. With the students, two researches were carried out, one in the beginning and one in the end of the term so as to identify the changes which may have occurred in the period. Finally, all professors from both subjects were interviewed about their teaching style, lesson preparation, testing, etc, so the information could be contrasted to the students . The conclusion applied the data found to the confessional universities which also offer such or similar subjects in the pedagogical project as those from the Univesidade Católica de Brasília.(AU) |
publishDate |
2003 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2003-08-28 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2008-09-29 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T12:20:08Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/doctoralThesis |
format |
doctoralThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
ALVES, Vicente Paulo. Case study: Catholic University of Brasilia. Teaching pratices on human development disciplines at confessional universities. 2003. 164 f. Tese (Doutorado em 1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2003. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/381 |
identifier_str_mv |
ALVES, Vicente Paulo. Case study: Catholic University of Brasilia. Teaching pratices on human development disciplines at confessional universities. 2003. 164 f. Tese (Doutorado em 1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2003. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/381 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS DA RELIGIÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e Socie |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/381/2/Capa.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/381/1/Capa.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
8c1280dca4077478b5fad29883580c72 577b122d4ed33a6296b7246ad3fbdfe9 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079553213399040 |