NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Pereira, Osmar Roberto
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/990
Resumo: This paper seeks to present the experiences of three listeners, besides the author, childrens of deaf parents, discussing family relationships between parents and children, showing the differences in relation to families who have no deaf people at its core, demystifying prejudices and pre -concepts. Due to communication barriers and prejudice, many deaf people ended up being deprived of the right to be parents. In the reports presented in this thesis, there were times when it almost happened in the lives of the subjects interviewed for this research, but with strength and awareness of rights they had, these deaf parents would not allow such a thing to happen. The text begins with the history and formation of the author to then bring the authors covering topics such as deafness (Wrigley, 1996; Lacerda, 1998; Perlin, 1998; Moura, 2000; Sá, 2002; Quadros, 2004; Sacks, 2007), anthropology (Hall, 1992; Gomes, 2008), family relationships (Lacan, 1987) and autobiography (Ferraroti, 1991; Pineau, 2006; Demartini, 2008). The sign language of the deaf and educational history are also discussed in this paper. At the end are presented reports of life history made in the research field of literary form, with analyzes of testimonies collected by interviewees (deaf parents and hearing children) which showed to be son of deaf parents can be as normal as being the child of hearing parents.
id METO_85da9b82d34f11e872e5166cef469c62
oai_identifier_str oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/990
network_acronym_str METO
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
repository_id_str
spelling Demartini, Zeila de Brito FabriCPF:13265477995http://lattes.cnpq.br/8059807589945744Moura, Maria Cecilia deCPF:89020032023Renders, Elizabete Cristina da CostaCPF:25420650252CPF:45952050360Pereira, Osmar Roberto2016-08-03T16:15:39Z2013-03-062012-12-13PEREIRA, Osmar Roberto. NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/990This paper seeks to present the experiences of three listeners, besides the author, childrens of deaf parents, discussing family relationships between parents and children, showing the differences in relation to families who have no deaf people at its core, demystifying prejudices and pre -concepts. Due to communication barriers and prejudice, many deaf people ended up being deprived of the right to be parents. In the reports presented in this thesis, there were times when it almost happened in the lives of the subjects interviewed for this research, but with strength and awareness of rights they had, these deaf parents would not allow such a thing to happen. The text begins with the history and formation of the author to then bring the authors covering topics such as deafness (Wrigley, 1996; Lacerda, 1998; Perlin, 1998; Moura, 2000; Sá, 2002; Quadros, 2004; Sacks, 2007), anthropology (Hall, 1992; Gomes, 2008), family relationships (Lacan, 1987) and autobiography (Ferraroti, 1991; Pineau, 2006; Demartini, 2008). The sign language of the deaf and educational history are also discussed in this paper. At the end are presented reports of life history made in the research field of literary form, with analyzes of testimonies collected by interviewees (deaf parents and hearing children) which showed to be son of deaf parents can be as normal as being the child of hearing parents.Este trabalho busca apresentar as vivências de três pessoas ouvintes, além do próprio autor, filhas de pais surdos, discutindo as relações familiares entre pais e filhos, mostrando as diferenças em relação às famílias que não possuem pessoas surdas no seu âmago, desmistificando preconceitos e pré-conceitos. Devido as barreiras comunicacionais e pelo preconceito, muitos surdos acabavam sendo privados do direto de serem pais. Nos relatos apresentados nesta dissertação, houve momentos em que isso quase aconteceu na vida dos sujeitos entrevistados para esta pesquisa. Porém, com força e consciência dos direitos adquiridos, esses pais surdos não permitiram que tal coisa acontecesse. O texto inicia com a trajetória formativa e profissional do autor para, em seguida, trazer os autores que abordam temas como surdez (Wrigley, 1996; Lacerda, 1998; Perlin, 1998; Moura, 2000; Sá, 2002; Quadros, 2004; Sacks, 2007), antropologia (Hall, 1992; Gomes, 2008), relações familiares (Lacan, 1987) e autobiografia (Ferraroti, 1991; Pineau, 2006; demartini, 2008). A língua de sinais e a história educacional dos surdos também são discutidas neste trabalho. Por último, são apresentados os relatos de história de vida feitos na pesquisa de campo de forma literária, com as análises dos depoimentos colhidos pelos sujeitos entrevistados (filhos ouvintes e pais surdos) os quais evidenciam que ser filho de pais surdos pode ser tão normal quanto ser filho de pais ouvintes.Made available in DSpace on 2016-08-03T16:15:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Osmar Roberto pereira.pdf: 1469522 bytes, checksum: 2c1ebd66d22e29d50cb2d00bf8278dd2 (MD5) Previous issue date: 2012-12-13application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2552/Osmar%20Roberto%20pereira.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃOUMESPBREducaçãosurdezlíngua de sinaisLIBRASsurdoCODAfilho de pais surdos.Deafnesssign languageASLDeaf, CODA, son of deaf parents.CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAONASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃOinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILOsmar Roberto pereira.pdf.jpgOsmar Roberto pereira.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/990/2/Osmar+Roberto+pereira.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52ORIGINALOsmar Roberto pereira.pdfapplication/pdf1469522http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/990/1/Osmar+Roberto+pereira.pdf2c1ebd66d22e29d50cb2d00bf8278dd2MD51tede/9902016-08-03 15:09:24.494oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/990Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:09:24Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.por.fl_str_mv NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
title NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
spellingShingle NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
Pereira, Osmar Roberto
surdez
língua de sinais
LIBRAS
surdo
CODA
filho de pais surdos.
Deafness
sign language
ASL
Deaf, CODA, son of deaf parents.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
title_full NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
title_fullStr NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
title_full_unstemmed NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
title_sort NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO
author Pereira, Osmar Roberto
author_facet Pereira, Osmar Roberto
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Demartini, Zeila de Brito Fabri
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:13265477995
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8059807589945744
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Moura, Maria Cecilia de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:89020032023
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Renders, Elizabete Cristina da Costa
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:25420650252
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:45952050360
dc.contributor.author.fl_str_mv Pereira, Osmar Roberto
contributor_str_mv Demartini, Zeila de Brito Fabri
Moura, Maria Cecilia de
Renders, Elizabete Cristina da Costa
dc.subject.por.fl_str_mv surdez
língua de sinais
LIBRAS
surdo
CODA
filho de pais surdos.
topic surdez
língua de sinais
LIBRAS
surdo
CODA
filho de pais surdos.
Deafness
sign language
ASL
Deaf, CODA, son of deaf parents.
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Deafness
sign language
ASL
Deaf, CODA, son of deaf parents.
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description This paper seeks to present the experiences of three listeners, besides the author, childrens of deaf parents, discussing family relationships between parents and children, showing the differences in relation to families who have no deaf people at its core, demystifying prejudices and pre -concepts. Due to communication barriers and prejudice, many deaf people ended up being deprived of the right to be parents. In the reports presented in this thesis, there were times when it almost happened in the lives of the subjects interviewed for this research, but with strength and awareness of rights they had, these deaf parents would not allow such a thing to happen. The text begins with the history and formation of the author to then bring the authors covering topics such as deafness (Wrigley, 1996; Lacerda, 1998; Perlin, 1998; Moura, 2000; Sá, 2002; Quadros, 2004; Sacks, 2007), anthropology (Hall, 1992; Gomes, 2008), family relationships (Lacan, 1987) and autobiography (Ferraroti, 1991; Pineau, 2006; Demartini, 2008). The sign language of the deaf and educational history are also discussed in this paper. At the end are presented reports of life history made in the research field of literary form, with analyzes of testimonies collected by interviewees (deaf parents and hearing children) which showed to be son of deaf parents can be as normal as being the child of hearing parents.
publishDate 2012
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-12-13
dc.date.available.fl_str_mv 2013-03-06
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-03T16:15:39Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv PEREIRA, Osmar Roberto. NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/990
identifier_str_mv PEREIRA, Osmar Roberto. NASCIDOS NO SILÊNCIO: AS RELAÇÕES ENTRE FILHOS OUVINTES E PAIS SURDOS NA EDUCAÇÃO. 2012. 141 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.
url http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/990
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO
dc.publisher.initials.fl_str_mv UMESP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/990/2/Osmar+Roberto+pereira.pdf.jpg
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/990/1/Osmar+Roberto+pereira.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2
2c1ebd66d22e29d50cb2d00bf8278dd2
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br
_version_ 1791079557553455104