A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1548 |
Resumo: | A study on the symbolic and self-defining constructions of the Woman in the narrative and the structures of female characters in the Disney Studios production Maleficent (2014) – USA. The plot is inspired on the fairy tale “The Sleeping Beauty in the Wood” but from a feminine standpoint, widening the possibilities of interpretation and allowing for a rupture from the dichotomic paradigm related to the struggle between “Good versus Evil”. This research aims at studying the evolution of the archetypical imaginary constructs of the characters in Maleficent in contrast with female identity in contemporary culture. For that end, the theoretical frame of reference includes the study of social imaginaries through the works of Durand, Edgar Morin and, most notably, Michel Maffesoli; psychoanalytical concepts from the works of de C.G. Jung, Erich Neumann, Marie-Louise Von Franz and Clarissa Pinkola Estés; Stuart Hall’s, Laura Mulvey’s and Gilles Lipovetsky’s theories of Cultural Studies with an emphasis on gender; and also ecofeminism, through the works of authors such as Vandana Shiva and Maria Mies. Our selected theoretical-methodological reference is the Depth Hermeneutics, with a view to the interpretation of the symbolic structure of our study. As a result of this research we verify a process of saturation of identity and symbolic patterns originated in Modernity, and the evolution of new dynamics in mediatic and communication narratives. |
id |
METO_9c92e0d78802db0596b54ea9681afb14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1548 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Cunha, Magali do NascimentoSantos , Marli dosRocha , RoseMACHADO, Patricia Santos2016-09-08T17:56:44Z2016-04-28MACHADO, Patricia Santos. A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado. 2016. [149]. Dissertação( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, [São Bernardo do Campo] .http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1548A study on the symbolic and self-defining constructions of the Woman in the narrative and the structures of female characters in the Disney Studios production Maleficent (2014) – USA. The plot is inspired on the fairy tale “The Sleeping Beauty in the Wood” but from a feminine standpoint, widening the possibilities of interpretation and allowing for a rupture from the dichotomic paradigm related to the struggle between “Good versus Evil”. This research aims at studying the evolution of the archetypical imaginary constructs of the characters in Maleficent in contrast with female identity in contemporary culture. For that end, the theoretical frame of reference includes the study of social imaginaries through the works of Durand, Edgar Morin and, most notably, Michel Maffesoli; psychoanalytical concepts from the works of de C.G. Jung, Erich Neumann, Marie-Louise Von Franz and Clarissa Pinkola Estés; Stuart Hall’s, Laura Mulvey’s and Gilles Lipovetsky’s theories of Cultural Studies with an emphasis on gender; and also ecofeminism, through the works of authors such as Vandana Shiva and Maria Mies. Our selected theoretical-methodological reference is the Depth Hermeneutics, with a view to the interpretation of the symbolic structure of our study. As a result of this research we verify a process of saturation of identity and symbolic patterns originated in Modernity, and the evolution of new dynamics in mediatic and communication narratives.Estudo sobre as construções simbólicas e identitárias da mulher presentes na narrativa e na estrutura das personagens femininas do filme Malévola (2014) – produção dos estúdios Disney (EUA). A narrativa é inspirada no conto de fadas “A Bela Adormecida do Bosque” e distingue-se pela perspectiva feminina, modificando as possibilidades de interpretação, além de possibilitar a quebra do paradigma dicotômico relacionado ao Bem e ao Mal. A pesquisa tem por objetivo estudar a evolução das construções imaginárias da mulher no cinema e traçar paralelos entre as características arquetípicas das personagens de Malévola em relação à identidade da mulher na contemporaneidade. Para tal, será tomado como referencial teórico os estudos do imaginário social, com as obras de Gilbert Durand, Edgar Morin e, em especial, Michel Maffesoli; conceitos da psicanálise a partir dos trabalhos de C.G. Jung, Erich Neumann, Marie-Louise Von Franz e Clarissa Pinkola Estés; as teorias de Stuart Hall, Laura Mulvey e Gilles Lipovetsky relacionadas aos estudos culturais com ênfase em gênero; e também o ecofeminismo através dos trabalhos de autoras como Vandana Shiva e Maria Mies. Nosso referencial teórico-metodológico é a Hermenêutica de Profundidade (HP) visando à interpretação da estrutura simbólica de nosso objeto. Resultam desta pesquisa a verificação de um processo de saturação de padrões identitários e simbólicos provindos da modernidade e a evolução de novas dinâmicas nas narrativas presentes nas mídias e na comunicação.Submitted by Noeme Timbo (noeme.timbo@metodista.br) on 2016-09-08T17:56:44Z No. of bitstreams: 1 Patricia Santos Machado.pdf: 1937071 bytes, checksum: c8fc421ac4ce74e154de64ca34d6f0db (MD5)Made available in DSpace on 2016-09-08T17:56:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Patricia Santos Machado.pdf: 1937071 bytes, checksum: c8fc421ac4ce74e154de64ca34d6f0db (MD5) Previous issue date: 2016-04-28Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPESapplication/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/3364/Patricia%20Santos%20Machado.pdf.jpgporUniversidade Metodista de Sao PauloComunicacao SocialIMSBrasilComunicacao Social:Programa de Pos Graduacao em Comunicacao Socialimaginário; estudos culturais; ecofeminismo; mulher; malévolaimaginary; cultural studies; ecofeminism; woman; maleficentCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integradoWoman beyond Good and Evil: Maleficent and the cinematic representation of the integrated feminine.info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis4333470630449360357500500600600-7662988059372876986-40560210555028745732075167498588264571info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILPatricia Santos Machado.pdf.jpgPatricia Santos Machado.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1548/3/Patricia+Santos+Machado.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD53ORIGINALPatricia Santos Machado.pdfPatricia Santos Machado.pdfapplication/pdf1937071http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1548/2/Patricia+Santos+Machado.pdfc8fc421ac4ce74e154de64ca34d6f0dbMD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1548/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51tede/15482016-09-09 01:00:13.37oai:tahbit.umesp.edu.dti: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-09-09T04:00:13Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Woman beyond Good and Evil: Maleficent and the cinematic representation of the integrated feminine. |
title |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado |
spellingShingle |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado MACHADO, Patricia Santos imaginário; estudos culturais; ecofeminismo; mulher; malévola imaginary; cultural studies; ecofeminism; woman; maleficent CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
title_short |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado |
title_full |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado |
title_fullStr |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado |
title_full_unstemmed |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado |
title_sort |
A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado |
author |
MACHADO, Patricia Santos |
author_facet |
MACHADO, Patricia Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cunha, Magali do Nascimento |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Santos , Marli dos |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Rocha , Rose |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
MACHADO, Patricia Santos |
contributor_str_mv |
Cunha, Magali do Nascimento Santos , Marli dos Rocha , Rose |
dc.subject.por.fl_str_mv |
imaginário; estudos culturais; ecofeminismo; mulher; malévola |
topic |
imaginário; estudos culturais; ecofeminismo; mulher; malévola imaginary; cultural studies; ecofeminism; woman; maleficent CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
imaginary; cultural studies; ecofeminism; woman; maleficent |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO |
description |
A study on the symbolic and self-defining constructions of the Woman in the narrative and the structures of female characters in the Disney Studios production Maleficent (2014) – USA. The plot is inspired on the fairy tale “The Sleeping Beauty in the Wood” but from a feminine standpoint, widening the possibilities of interpretation and allowing for a rupture from the dichotomic paradigm related to the struggle between “Good versus Evil”. This research aims at studying the evolution of the archetypical imaginary constructs of the characters in Maleficent in contrast with female identity in contemporary culture. For that end, the theoretical frame of reference includes the study of social imaginaries through the works of Durand, Edgar Morin and, most notably, Michel Maffesoli; psychoanalytical concepts from the works of de C.G. Jung, Erich Neumann, Marie-Louise Von Franz and Clarissa Pinkola Estés; Stuart Hall’s, Laura Mulvey’s and Gilles Lipovetsky’s theories of Cultural Studies with an emphasis on gender; and also ecofeminism, through the works of authors such as Vandana Shiva and Maria Mies. Our selected theoretical-methodological reference is the Depth Hermeneutics, with a view to the interpretation of the symbolic structure of our study. As a result of this research we verify a process of saturation of identity and symbolic patterns originated in Modernity, and the evolution of new dynamics in mediatic and communication narratives. |
publishDate |
2016 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-09-08T17:56:44Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2016-04-28 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MACHADO, Patricia Santos. A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado. 2016. [149]. Dissertação( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, [São Bernardo do Campo] . |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1548 |
identifier_str_mv |
MACHADO, Patricia Santos. A MULHER ALÉM DO BEM E DO MAL: Malévola e a representação cinematográfica do feminino integrado. 2016. [149]. Dissertação( Comunicacao Social) - Universidade Metodista de Sao Paulo, [São Bernardo do Campo] . |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1548 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.program.fl_str_mv |
4333470630449360357 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
500 500 600 600 |
dc.relation.department.fl_str_mv |
-7662988059372876986 |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-4056021055502874573 |
dc.relation.sponsorship.fl_str_mv |
2075167498588264571 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Sao Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Comunicacao Social |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
IMS |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Comunicacao Social:Programa de Pos Graduacao em Comunicacao Social |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Sao Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1548/3/Patricia+Santos+Machado.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1548/2/Patricia+Santos+Machado.pdf http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1548/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 c8fc421ac4ce74e154de64ca34d6f0db bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079561998368768 |