A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Aranha, Tais
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/642
Resumo: This study deals with the democratization of communication, based on community radios. The objective is to understand how a broadcasting station can be the vector of this process, with the appropriation, by local population, of a community media, besides contributing to public policies of communication and improvement of life conditions of the local population. The theoretical frame of reference is the dialectical materialism. The research was based on literature review, as a way to establish the theoretical reference, in addition to the study of documents and semi structured interviews of participants in the School Radio Project, developed during 2010, in a partnership between the community radio Z FM and the public school Irene da Silva Costa, in Mauá City, in São Paulo State. The main conclusion is: when a community radio opens its microphones to the population in a responsible way, it allows the plural expression of ideas. Additionally, the learning about the language and the radiojournalism instruments are fostered, as well as the perception of the right of communication and the awareness of media democratization are raised.
id METO_9d2f9ba7750263785a9aff96640c0da7
oai_identifier_str oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/642
network_acronym_str METO
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
repository_id_str
spelling Peruzzo, Cicília M. KrohlingCPF:16453586456Sanchez, Jorge Alejandro GonzálezCPF:78945612378Maluly, Luciano Victor BarrosCPF:56456421231http://lattes.cnpq.br/8327819994771588CPF:25034512840Aranha, Tais2016-08-03T12:29:38Z2012-11-012012-08-27ARANHA, Tais. Taís. The community radio as a vector of the democratization of communication process: the Radio School Project experience and the changes occurred at Z FM Radio, in Mauá City São Paulo. 2012. 198 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/642This study deals with the democratization of communication, based on community radios. The objective is to understand how a broadcasting station can be the vector of this process, with the appropriation, by local population, of a community media, besides contributing to public policies of communication and improvement of life conditions of the local population. The theoretical frame of reference is the dialectical materialism. The research was based on literature review, as a way to establish the theoretical reference, in addition to the study of documents and semi structured interviews of participants in the School Radio Project, developed during 2010, in a partnership between the community radio Z FM and the public school Irene da Silva Costa, in Mauá City, in São Paulo State. The main conclusion is: when a community radio opens its microphones to the population in a responsible way, it allows the plural expression of ideas. Additionally, the learning about the language and the radiojournalism instruments are fostered, as well as the perception of the right of communication and the awareness of media democratization are raised.Estudo sobre a democratização da comunicação a partir das rádios comunitárias. O objetivo é compreender como uma rádio comunitária pode ser vetor deste processo, com a apropriação, pela população local, de um meio comunitário, além de contribuir na busca por políticas públicas de comunicação e melhoria das condições de vida local. O quadro de referência é o materialismo histórico dialético. O estudo foi feito com base em pesquisa bibliográfica, como forma de constituir o referencial teórico, além do estudo de documentos e entrevistas semiestruturadas, aplicadas aos participantes do Projeto Rádio Escola, desenvolvido durante o ano de 2010, numa parceria entre a rádio comunitária Z FM e a Escola Estadual Professora Irene da Silva Costa, no município de Mauá, no ABC Paulista. A conclusão principal é que, quando uma rádio comunitária abre seus microfones de forma consequente para a população, permite-se a expressão plural de ideias, o aprendizado em relação à linguagem e ao aparato radiofônico e o aumento da percepção do direito à comunicação e da necessidade da democratização dos meios.Made available in DSpace on 2016-08-03T12:29:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tais p155a 199.pdf: 2164896 bytes, checksum: d3d707a7b57f012815f252305cbd72db (MD5) Previous issue date: 2012-08-27application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2130/Tais%20p155a%20199.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃOUMESPBRProcesso Comunicacionaiscomunicação comunitáriarádio comunitáriademocratização da comunicaçãodireito à comunicaçãoKey words: community communicationcommunity radiodemocratization of communicationright to communicationCNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAOA RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SPTaís. The community radio as a vector of the democratization of communication process: the Radio School Project experience and the changes occurred at Z FM Radio, in Mauá City São Pauloinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILTais p155a 199.pdf.jpgTais p155a 199.pdf.jpgimage/jpeg4577http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/642/2/Tais+p155a+199.pdf.jpge4922b410b3c6c467d28554b0af7bd81MD52ORIGINALTais p155a 199.pdfapplication/pdf2164896http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/642/1/Tais+p155a+199.pdfd3d707a7b57f012815f252305cbd72dbMD51tede/6422016-08-03 15:03:27.573oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/642Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:03:27Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
dc.title.por.fl_str_mv A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Taís. The community radio as a vector of the democratization of communication process: the Radio School Project experience and the changes occurred at Z FM Radio, in Mauá City São Paulo
title A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
spellingShingle A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
Aranha, Tais
comunicação comunitária
rádio comunitária
democratização da comunicação
direito à comunicação
Key words: community communication
community radio
democratization of communication
right to communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
title_short A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
title_full A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
title_fullStr A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
title_full_unstemmed A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
title_sort A RÁDIO COMUNITÁRIA COMO VETOR DO PROCESSO DE DEMOCRATIZAÇÃO DA COMUNICAÇÃO: a experiência do Projeto Rádio Escola e as mudanças ocorridas na Rádio Z FM, em Mauá-SP
author Aranha, Tais
author_facet Aranha, Tais
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Peruzzo, Cicília M. Krohling
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:16453586456
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Sanchez, Jorge Alejandro González
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:78945612378
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Maluly, Luciano Victor Barros
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv CPF:56456421231
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8327819994771588
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:25034512840
dc.contributor.author.fl_str_mv Aranha, Tais
contributor_str_mv Peruzzo, Cicília M. Krohling
Sanchez, Jorge Alejandro González
Maluly, Luciano Victor Barros
dc.subject.por.fl_str_mv comunicação comunitária
rádio comunitária
democratização da comunicação
direito à comunicação
topic comunicação comunitária
rádio comunitária
democratização da comunicação
direito à comunicação
Key words: community communication
community radio
democratization of communication
right to communication
CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Key words: community communication
community radio
democratization of communication
right to communication
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CNPQ::CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::COMUNICACAO
description This study deals with the democratization of communication, based on community radios. The objective is to understand how a broadcasting station can be the vector of this process, with the appropriation, by local population, of a community media, besides contributing to public policies of communication and improvement of life conditions of the local population. The theoretical frame of reference is the dialectical materialism. The research was based on literature review, as a way to establish the theoretical reference, in addition to the study of documents and semi structured interviews of participants in the School Radio Project, developed during 2010, in a partnership between the community radio Z FM and the public school Irene da Silva Costa, in Mauá City, in São Paulo State. The main conclusion is: when a community radio opens its microphones to the population in a responsible way, it allows the plural expression of ideas. Additionally, the learning about the language and the radiojournalism instruments are fostered, as well as the perception of the right of communication and the awareness of media democratization are raised.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-11-01
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-08-27
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2016-08-03T12:29:38Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv ARANHA, Tais. Taís. The community radio as a vector of the democratization of communication process: the Radio School Project experience and the changes occurred at Z FM Radio, in Mauá City São Paulo. 2012. 198 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/642
identifier_str_mv ARANHA, Tais. Taís. The community radio as a vector of the democratization of communication process: the Radio School Project experience and the changes occurred at Z FM Radio, in Mauá City São Paulo. 2012. 198 f. Dissertação (Mestrado em Processo Comunicacionais) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2012.
url http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/642
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de São Paulo
dc.publisher.program.fl_str_mv PÓS GRADUAÇÃO EM COMUNICAÇÃO
dc.publisher.initials.fl_str_mv UMESP
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Processo Comunicacionais
publisher.none.fl_str_mv Universidade Metodista de São Paulo
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron:METODISTA
instname_str Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
instacron_str METODISTA
institution METODISTA
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
bitstream.url.fl_str_mv http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/642/2/Tais+p155a+199.pdf.jpg
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/642/1/Tais+p155a+199.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv e4922b410b3c6c467d28554b0af7bd81
d3d707a7b57f012815f252305cbd72db
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)
repository.mail.fl_str_mv biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br
_version_ 1791079554766340096