MARIA SÍMBOLO DE DEUS E DA MULHER: estudo das Imagens de Maria na Teologia da Libertação

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Léia Rosa dos
Data de Publicação: 2006
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA
Texto Completo: http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/222
Resumo: Mary s figure is going through an emancipation process; from a divine and pure Mary to a concrete, woman and human Mary. Her emancipation is a result of the achievements and victories that women today have sought and pursued. It is evident that these changes have occurred exclusively in one determined theological trend, that using a liberating hermeneutic and the feminine as it is shown to us today, thinks Mary as a concrete figure (woman). However, as a religious symbol, she will always be a Virgin, a Mother and a Wife, and new interpretations will always be an attempt to overcome the model of an ideal woman projected in Mary s symbolism seen through the lens of a patriarchal structure. Parallel to this new interpretation of the religious symbolism of Mary, is found the structure of the feminine as the new hermeneutic key to think about God, a perspective that reveals the divine transcendence and the humanity present in a woman s figure as well. God-Mother is a very well used term in popular circles, from a biblical reading of the Old Testament texts and is also restrict to the academy, meaning that will hardly be used in an evangelical religious realm and in society, for the culture is still impregnated with patriarchal structures where man s supremacy hinders the feminine thought as a structure that transcends its human nature.
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It is evident that these changes have occurred exclusively in one determined theological trend, that using a liberating hermeneutic and the feminine as it is shown to us today, thinks Mary as a concrete figure (woman). However, as a religious symbol, she will always be a Virgin, a Mother and a Wife, and new interpretations will always be an attempt to overcome the model of an ideal woman projected in Mary s symbolism seen through the lens of a patriarchal structure. Parallel to this new interpretation of the religious symbolism of Mary, is found the structure of the feminine as the new hermeneutic key to think about God, a perspective that reveals the divine transcendence and the humanity present in a woman s figure as well. God-Mother is a very well used term in popular circles, from a biblical reading of the Old Testament texts and is also restrict to the academy, meaning that will hardly be used in an evangelical religious realm and in society, for the culture is still impregnated with patriarchal structures where man s supremacy hinders the feminine thought as a structure that transcends its human nature.A figura de Maria está em processo de emancipação, de uma Maria divinizada e pura, para uma Maria concreta, humana e mulher. Sua emancipação vem em decorrência das conquistas e vitórias que as mulheres de hoje têm buscado e alcançado. Claro que essas mudanças vêm ocorrendo restritamente em uma determinada linha teológica, que a partir de uma hermenêutica libertadora e a partir do feminino como ele se mostra pra nós hoje, pensa Maria como figura (mulher) concreta. Mas, como símbolo religioso, ela será sempre Virgem, Mãe e Esposa, e as novas interpretações serão sempre um esforço de superar o modelo de mulher ideal projetado no simbolismo de Maria, vista com os óculos do patriarcalismo. Parale la a essa nova interpretação do simbolismo religioso mariano, encontra-se a estrutura do feminino como nova chave hermenêutica para se pensar Deus, perspectiva que revela a transcendência divina e sua humanidade presente também na figura da mulher. Deus-Mãe é um termo bastante utilizado nos círculos populares, a partir da leitura bíblica de textos veterotestamentário e também está restrito às academias, acepção que dificilmente se pronunciará no âmbito religioso evangélico e na sociedade, pois a cultura ainda está impregnada de patriarcalismo, onde a supremacia masculina inibe de se pensar o feminino como estrutura que transcende sua natureza humana.Made available in DSpace on 2016-08-03T12:19:05Z (GMT). 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Práxis Religiosa e SocieMariahermenêuticamulhersímbolofemininoDeusMaryhermeneuticswomansymbolfeminineGodCNPQ::CIENCIAS HUMANASMARIA SÍMBOLO DE DEUS E DA MULHER: estudo das Imagens de Maria na Teologia da Libertaçãoinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILLeia Rosa dos Santos.pdf.jpgLeia Rosa dos Santos.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/222/3/Leia+Rosa+dos+Santos.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD53TEXTLeia Rosa dos Santos.pdf.txtLeia Rosa dos Santos.pdf.txttext/plain273559http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/222/2/Leia+Rosa+dos+Santos.pdf.txt6d2abf194265e436cd6af78c4274180bMD52ORIGINALLeia Rosa dos Santos.pdfapplication/pdf331583http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/222/1/Leia+Rosa+dos+Santos.pdfd2a45418c8526105fc63277eeb9a278bMD51tede/2222016-08-09 15:16:04.257oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/222Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-09T18:16:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false
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