OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1159 |
Resumo: | Over the last years, studies on teaching of written language approached the reading practice as a cultural production that which originates from social communication contexts and constitutes as a social inclusion instrument and political participation. These ideas were taken by official speeches and widely spread in educational circles in the State of São Paulo in different programs of continuing education. In this context, this research is based on the theory of social representations developed by Serge Moscovici to look into the purposes attributed to the act of reading and the relevance of this cultural practice in the group of teachers´ life who teach in the first four years of primary education. For the development of thes work, the practices and reading preferences of teachers were taken into account, the history of teaching the reading and the social representations about the practice of reading among women. By means of method of analysis of the content it was possible to develop the representations of reading, present in the teachers´ speech, contributing to the awareness of their ways of receiving the practice of reading.(AU) |
id |
METO_ea1978bb13f7a81024963d33ae15e57d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1159 |
network_acronym_str |
METO |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Duran, Marilia Claret GeraesCPF:48965000230http://lattes.cnpq.br/9173949843431504CPF:19218631888http://lattes.cnpq.br/3633385210387770Salomé, Liliane Cremonese2016-08-03T16:16:18Z2011-04-072010-03-26SALOMÉ, Liliane Cremonese. The significance of reading for primary school lady teachers. 2010. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2010.http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1159Over the last years, studies on teaching of written language approached the reading practice as a cultural production that which originates from social communication contexts and constitutes as a social inclusion instrument and political participation. These ideas were taken by official speeches and widely spread in educational circles in the State of São Paulo in different programs of continuing education. In this context, this research is based on the theory of social representations developed by Serge Moscovici to look into the purposes attributed to the act of reading and the relevance of this cultural practice in the group of teachers´ life who teach in the first four years of primary education. For the development of thes work, the practices and reading preferences of teachers were taken into account, the history of teaching the reading and the social representations about the practice of reading among women. By means of method of analysis of the content it was possible to develop the representations of reading, present in the teachers´ speech, contributing to the awareness of their ways of receiving the practice of reading.(AU)Nos últimos anos, estudos sobre o ensino da linguagem escrita abordaram as práticas de leitura como uma produção cultural, que se originam nos contextos sociais de comunicação e se constituem em um instrumento de inclusão social e de participação política. Essas ideias foram apropriadas pelos discursos oficiais e amplamente divulgadas no meio educacional no Estado de São Paulo em diversos programas de formação continuada. Nesse contexto, esta pesquisa fundamentou-se na teoria das representações sociais, desenvolvida por Serge Moscovici, para investigar os sentidos atribuídos ao ato de ler por um grupo de professoras que leciona nos quatro primeiros anos do ensino fundamental. Para o desenvolvimento deste trabalho, foram consideradas as práticas e preferências leitoras das professoras, a história do ensino da leitura, as representações sociais sobre o ato de ler entre as mulheres e as suas relações com o processo de profissionalização do magistério. Por meio da metodologia da análise de conteúdo foi possível desvelar as representações da leitura presentes nos discursos das professoras, contribuindo para conhecer suas formas de conceber a prática de ler.(AU)Made available in DSpace on 2016-08-03T16:16:18Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Paginas Iniciais.pdf: 131656 bytes, checksum: 5ec86f87892d4e3eca1c13ce489a9e01 (MD5) Previous issue date: 2010-03-26application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/2786/Paginas%20%20Iniciais.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃOUMESPBREducaçãoRepresentações sociaisMoscovici, SergeProfessores Formação profissionalLeitura (Ensino fundamental)CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOOS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTALThe significance of reading for primary school lady teachersinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesisinfo:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILPaginas Iniciais.pdf.jpgPaginas Iniciais.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1159/2/Paginas++Iniciais.pdf.jpgcc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2MD52ORIGINALPaginas Iniciais.pdfapplication/pdf131656http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1159/1/Paginas++Iniciais.pdf5ec86f87892d4e3eca1c13ce489a9e01MD51tede/11592016-08-03 15:12:22.305oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/1159Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-03T18:12:22Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The significance of reading for primary school lady teachers |
title |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
spellingShingle |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL Salomé, Liliane Cremonese Representações sociais Moscovici, Serge Professores Formação profissional Leitura (Ensino fundamental) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_fullStr |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_full_unstemmed |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
title_sort |
OS SENTIDOS DA LEITURA PARA AS PROFESSORAS DO ENSINO FUNDAMENTAL |
author |
Salomé, Liliane Cremonese |
author_facet |
Salomé, Liliane Cremonese |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Duran, Marilia Claret Geraes |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:48965000230 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/9173949843431504 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:19218631888 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3633385210387770 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Salomé, Liliane Cremonese |
contributor_str_mv |
Duran, Marilia Claret Geraes |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Representações sociais Moscovici, Serge Professores Formação profissional Leitura (Ensino fundamental) |
topic |
Representações sociais Moscovici, Serge Professores Formação profissional Leitura (Ensino fundamental) CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Over the last years, studies on teaching of written language approached the reading practice as a cultural production that which originates from social communication contexts and constitutes as a social inclusion instrument and political participation. These ideas were taken by official speeches and widely spread in educational circles in the State of São Paulo in different programs of continuing education. In this context, this research is based on the theory of social representations developed by Serge Moscovici to look into the purposes attributed to the act of reading and the relevance of this cultural practice in the group of teachers´ life who teach in the first four years of primary education. For the development of thes work, the practices and reading preferences of teachers were taken into account, the history of teaching the reading and the social representations about the practice of reading among women. By means of method of analysis of the content it was possible to develop the representations of reading, present in the teachers´ speech, contributing to the awareness of their ways of receiving the practice of reading.(AU) |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-26 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-04-07 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2016-08-03T16:16:18Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
SALOMÉ, Liliane Cremonese. The significance of reading for primary school lady teachers. 2010. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1159 |
identifier_str_mv |
SALOMÉ, Liliane Cremonese. The significance of reading for primary school lady teachers. 2010. 135 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Metodista de São Paulo, São Bernardo do Campo, 2010. |
url |
http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/1159 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
PÓS GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UMESP |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de São Paulo |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1159/2/Paginas++Iniciais.pdf.jpg http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/1159/1/Paginas++Iniciais.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
cc73c4c239a4c332d642ba1e7c7a9fb2 5ec86f87892d4e3eca1c13ce489a9e01 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
biblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.br |
_version_ |
1791079558565330944 |