O CORPO COMO UM TEXTO VIVO A Festa e a Dança no Candomblé
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2003 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA |
Texto Completo: | http://tede.metodista.br/jspui/handle/tede/384 |
Resumo: | This study aims at discussing the role of body and its building in the public rituals (or parties) of candomblé. During the rituals, I realized that body in that unwritten culture of candomblé took up the role of a text. A text is meaningful for stories and values of that social group could be interpreted through gestures and dance. The building process is only possible because, for candomblé followers, the notion of person is thought of as a whole, or rather, a result of all parts of the body, unlike the disjunct notion we have in the Western World. All five senses (sight, hearing, smell, taste and touch) of body are considered centers of energy that are balanced in the initiation process. In the same manner a person is multiple and is built throughout the initiation process, the body manifests its multiple forces and is built aesthetically, so as to become a text to be interpreted by society. Thus, the body is built in the candomblé rituals due to learning of social, cultural and religious values. This learning is expressed by means of orality, acts, gestures and lived experience in the day-to-day of the terreiro (center of worship). It is through dance of trance in the public rituals (parties), the initiated can show his/her spiritual stage, the viewpoints his/her group has as well as his/her ethos. Data were collected at Ilé Dara Àse Osun Eyin Candomblé House headed by Pai Cido De Osun Eyin in 2001, 2002 and 2003.(AU) |
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During the rituals, I realized that body in that unwritten culture of candomblé took up the role of a text. A text is meaningful for stories and values of that social group could be interpreted through gestures and dance. The building process is only possible because, for candomblé followers, the notion of person is thought of as a whole, or rather, a result of all parts of the body, unlike the disjunct notion we have in the Western World. All five senses (sight, hearing, smell, taste and touch) of body are considered centers of energy that are balanced in the initiation process. In the same manner a person is multiple and is built throughout the initiation process, the body manifests its multiple forces and is built aesthetically, so as to become a text to be interpreted by society. Thus, the body is built in the candomblé rituals due to learning of social, cultural and religious values. This learning is expressed by means of orality, acts, gestures and lived experience in the day-to-day of the terreiro (center of worship). It is through dance of trance in the public rituals (parties), the initiated can show his/her spiritual stage, the viewpoints his/her group has as well as his/her ethos. Data were collected at Ilé Dara Àse Osun Eyin Candomblé House headed by Pai Cido De Osun Eyin in 2001, 2002 and 2003.(AU)Este trabalho é um estudo sobre o papel e a construção do corpo, a partir dos rituais públicos do candomblé. Durante esses rituais, dei-me conta de que o corpo, para essa cultura ágrafa, assumia o papel de um texto, no qual se podiam ler, por meio dos gestos e da dança, as histórias e os valores desse grupo social. Todo esse processo só é possível porque a noção de pessoa no candomblé é pensada como um todo, resultado de todas as partes do corpo, diferentemente da noção disjuntiva presente no ocidente. Todos os sentidos do corpo: olfato, tato, visão, audição e paladar, são onsiderados centros de força, e o processo de iniciação coloca em equilíbrio esses centros. Do mesmo modo que a pessoa é múltipla e construída ao longo do processo iniciático, o corpo manifesta suas múltiplas forças e é construído esteticamente, tornando um texto para ser lido pela sociedade. Dessa forma, o corpo se constrói, nos rituais do candomblé, graças à aprendizagem de valores sociais, culturais e religiosos, que se dá por meio da oralidade, dos atos, gestos e da experiência vivida no quotidiano do terreiro. Nos rituais públicos, através da dança de transe, o iniciado mostrará ao grupo seu estágio espiritual, a visão de mundo do grupo e o ethos de seu povo. A pesquisa de campo foi realizada na Casa de Candomblé Ilé Dara Àse Òsun Eyin, comandada pelo Pai Cido de Òsun Eyin, durante os anos de 2001, 2002 e 2003.(AU)Made available in DSpace on 2016-08-03T12:20:09Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tadeu dos Santos1.pdf: 3195784 bytes, checksum: ce484a663cdf81ae9056e11168f07d8b (MD5) Previous issue date: 2003-08-18application/pdfhttp://tede.metodista.br/jspui/retrieve/1884/Tadeu%20dos%20Santos1.pdf.jpgporUniversidade Metodista de São PauloPÓS GRADUAÇÃO EM CIÊNCIAS DA RELIGIÃOUMESPBR1. Ciências Sociais e Religião 2. Literatura e Religião no Mundo Bíblico 3. Práxis Religiosa e SocieCandombléFestas religiosasDançaCNPQ::CIENCIAS HUMANASO CORPO COMO UM TEXTO VIVO A Festa e a Dança no Candombléinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisinfo:eu-repo/semantics/embargoedAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTAinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTATHUMBNAILTadeu dos Santos1.pdf.jpgTadeu dos Santos1.pdf.jpgimage/jpeg1943http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/384/2/Tadeu+dos+Santos1.pdf.jpg8c1280dca4077478b5fad29883580c72MD52ORIGINALTadeu dos Santos1.pdfapplication/pdf3195784http://tede.metodista.br/jspui/bitstream/tede/384/1/Tadeu+dos+Santos1.pdfce484a663cdf81ae9056e11168f07d8bMD51tede/3842016-08-09 15:16:04.5oai:tahbit.umesp.edu.dti:tede/384Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://tede.metodista.br/jspui/http://tede.metodista.br/oai/requestbiblioteca@metodista.br||erick.roberto@metodista.bropendoar:2016-08-09T18:16:04Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da METODISTA - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
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