Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461 |
Resumo: | In the last years, Physical Education has been consolidating itself as a knowledge field for the teacher s and student s efforts to attend an increasing demand of professionals and new knowledges about health life style from the society. However, even with the consolidation, there are still gaps on these professional performances, mainly on the educational foundation and teaching exercise, in schools and universities. Therefore, we think it is basic to the Physical Education knowledge field development to search the origin of the field consolidation. These are the historical, politic, social and economic elements that contributed to the concept and teaching formulation of Physical Education in Brazil. Having the historical and dialectical materialism as basis, we believe that get back to the MEC/USAID agreements debate (Culture and Education Ministry of Brazil and United States Agency for International Development) can be useful to better understand the teaching exercise and the educational praxis in the Brazilian university and also offer a contribution to the academic debate on historical teaching formation. |
id |
NOVE_868343b00167e764c0a807634ed24d96 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/461 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, Carlos Bauer deCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8711715937181535Carvalho, Celso do Prado Ferraz deCPF:00000000003http://lattes.cnpq.br/2546257820365753Neira, Marcos Garciahttp://lattes.cnpq.br/5159221005050962Russo, Miguel HenriqueCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/7842826083109778CPF:32737740886http://lattes.cnpq.br/8209595587125093Machado, Diego Paladini2015-04-08T14:36:42Z2012-03-012011-12-14MACHADO, Diego Paladini. Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975). 2011. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461In the last years, Physical Education has been consolidating itself as a knowledge field for the teacher s and student s efforts to attend an increasing demand of professionals and new knowledges about health life style from the society. However, even with the consolidation, there are still gaps on these professional performances, mainly on the educational foundation and teaching exercise, in schools and universities. Therefore, we think it is basic to the Physical Education knowledge field development to search the origin of the field consolidation. These are the historical, politic, social and economic elements that contributed to the concept and teaching formulation of Physical Education in Brazil. Having the historical and dialectical materialism as basis, we believe that get back to the MEC/USAID agreements debate (Culture and Education Ministry of Brazil and United States Agency for International Development) can be useful to better understand the teaching exercise and the educational praxis in the Brazilian university and also offer a contribution to the academic debate on historical teaching formation.A Educação Física vem se consolidando como campo de conhecimento nos últimos anos e isso se deve à preocupação de docentes e discentes da área, que têm se esforçado para atender com qualidade a uma demanda crescente da sociedade, tanto por profissionais quanto por novos conhecimentos sobre a adoção e a manutenção de hábitos de vida mais saudáveis. Porém, mesmo com essa consolidação da área, ainda há lacunas na atuação desses profissionais, principalmente no que tange a compreensão sobre os fundamentos e as práticas realizadas no âmbito educacional, tanto nas escolas quanto nas universidades. Assim, achamos fundamental para desenvolvimento do campo de conhecimento da Educação Física, buscar as raízes históricas desse processo de consolidação da área, isto é, os elementos históricos, políticos, sociais e econômicos que contribuíram para a formulação dos conceitos e das práticas pedagógicas e educacionais da área da Educação Física no Brasil. Valendo-nos do referencial teórico do materialismo histórico dialético, acreditamos que recuperar o debate acerca das implicações dos acordos do Ministério da Educação e da Cultura (MEC) com a Agência para o Desenvolvimento Internacional dos Estados Unidos (USAID) para a práxis pedagógica docente no ensino da Educação Física na universidade, possibilitará o oferecimento de uma contribuição ao debate acadêmico da historicidade da formação de professores.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Diego Paladini Machado.pdf: 1591138 bytes, checksum: ddb8025a133ed996a5e1533ae7fea202 (MD5) Previous issue date: 2011-12-14application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoacordos MEC/USAIDuniversidadepráxis pedagógicaEducação FísicaMEC/USAID agreementsuniversityeducational praxisCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOImplicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Diego Paladini Machado.pdfapplication/pdf1591138http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/461/1/B_Diego+Paladini+Machado.pdfddb8025a133ed996a5e1533ae7fea202MD51tede/4612022-06-03 12:10:57.866oai:localhost:tede/461Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T15:10:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975) |
title |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) |
spellingShingle |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) Machado, Diego Paladini acordos MEC/USAID universidade práxis pedagógica Educação Física MEC/USAID agreements university educational praxis CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) |
title_full |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) |
title_fullStr |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) |
title_full_unstemmed |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) |
title_sort |
Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975) |
author |
Machado, Diego Paladini |
author_facet |
Machado, Diego Paladini |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Carlos Bauer de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8711715937181535 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000003 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2546257820365753 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Neira, Marcos Garcia |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/5159221005050962 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Russo, Miguel Henrique |
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7842826083109778 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:32737740886 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8209595587125093 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Machado, Diego Paladini |
contributor_str_mv |
Souza, Carlos Bauer de Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Neira, Marcos Garcia Russo, Miguel Henrique |
dc.subject.por.fl_str_mv |
acordos MEC/USAID universidade práxis pedagógica Educação Física |
topic |
acordos MEC/USAID universidade práxis pedagógica Educação Física MEC/USAID agreements university educational praxis CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
MEC/USAID agreements university educational praxis |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
In the last years, Physical Education has been consolidating itself as a knowledge field for the teacher s and student s efforts to attend an increasing demand of professionals and new knowledges about health life style from the society. However, even with the consolidation, there are still gaps on these professional performances, mainly on the educational foundation and teaching exercise, in schools and universities. Therefore, we think it is basic to the Physical Education knowledge field development to search the origin of the field consolidation. These are the historical, politic, social and economic elements that contributed to the concept and teaching formulation of Physical Education in Brazil. Having the historical and dialectical materialism as basis, we believe that get back to the MEC/USAID agreements debate (Culture and Education Ministry of Brazil and United States Agency for International Development) can be useful to better understand the teaching exercise and the educational praxis in the Brazilian university and also offer a contribution to the academic debate on historical teaching formation. |
publishDate |
2011 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2011-12-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2012-03-01 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:42Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
MACHADO, Diego Paladini. Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975). 2011. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461 |
identifier_str_mv |
MACHADO, Diego Paladini. Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975). 2011. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/461/1/B_Diego+Paladini+Machado.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
ddb8025a133ed996a5e1533ae7fea202 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1811016860817162240 |