Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Machado, Diego Paladini
Data de Publicação: 2011
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
Texto Completo: http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461
Resumo: In the last years, Physical Education has been consolidating itself as a knowledge field for the teacher s and student s efforts to attend an increasing demand of professionals and new knowledges about health life style from the society. However, even with the consolidation, there are still gaps on these professional performances, mainly on the educational foundation and teaching exercise, in schools and universities. Therefore, we think it is basic to the Physical Education knowledge field development to search the origin of the field consolidation. These are the historical, politic, social and economic elements that contributed to the concept and teaching formulation of Physical Education in Brazil. Having the historical and dialectical materialism as basis, we believe that get back to the MEC/USAID agreements debate (Culture and Education Ministry of Brazil and United States Agency for International Development) can be useful to better understand the teaching exercise and the educational praxis in the Brazilian university and also offer a contribution to the academic debate on historical teaching formation.
id NOVE_868343b00167e764c0a807634ed24d96
oai_identifier_str oai:localhost:tede/461
network_acronym_str NOVE
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
repository_id_str
spelling Souza, Carlos Bauer deCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8711715937181535Carvalho, Celso do Prado Ferraz deCPF:00000000003http://lattes.cnpq.br/2546257820365753Neira, Marcos Garciahttp://lattes.cnpq.br/5159221005050962Russo, Miguel HenriqueCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/7842826083109778CPF:32737740886http://lattes.cnpq.br/8209595587125093Machado, Diego Paladini2015-04-08T14:36:42Z2012-03-012011-12-14MACHADO, Diego Paladini. Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975). 2011. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461In the last years, Physical Education has been consolidating itself as a knowledge field for the teacher s and student s efforts to attend an increasing demand of professionals and new knowledges about health life style from the society. However, even with the consolidation, there are still gaps on these professional performances, mainly on the educational foundation and teaching exercise, in schools and universities. Therefore, we think it is basic to the Physical Education knowledge field development to search the origin of the field consolidation. These are the historical, politic, social and economic elements that contributed to the concept and teaching formulation of Physical Education in Brazil. Having the historical and dialectical materialism as basis, we believe that get back to the MEC/USAID agreements debate (Culture and Education Ministry of Brazil and United States Agency for International Development) can be useful to better understand the teaching exercise and the educational praxis in the Brazilian university and also offer a contribution to the academic debate on historical teaching formation.A Educação Física vem se consolidando como campo de conhecimento nos últimos anos e isso se deve à preocupação de docentes e discentes da área, que têm se esforçado para atender com qualidade a uma demanda crescente da sociedade, tanto por profissionais quanto por novos conhecimentos sobre a adoção e a manutenção de hábitos de vida mais saudáveis. Porém, mesmo com essa consolidação da área, ainda há lacunas na atuação desses profissionais, principalmente no que tange a compreensão sobre os fundamentos e as práticas realizadas no âmbito educacional, tanto nas escolas quanto nas universidades. Assim, achamos fundamental para desenvolvimento do campo de conhecimento da Educação Física, buscar as raízes históricas desse processo de consolidação da área, isto é, os elementos históricos, políticos, sociais e econômicos que contribuíram para a formulação dos conceitos e das práticas pedagógicas e educacionais da área da Educação Física no Brasil. Valendo-nos do referencial teórico do materialismo histórico dialético, acreditamos que recuperar o debate acerca das implicações dos acordos do Ministério da Educação e da Cultura (MEC) com a Agência para o Desenvolvimento Internacional dos Estados Unidos (USAID) para a práxis pedagógica docente no ensino da Educação Física na universidade, possibilitará o oferecimento de uma contribuição ao debate acadêmico da historicidade da formação de professores.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:42Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Diego Paladini Machado.pdf: 1591138 bytes, checksum: ddb8025a133ed996a5e1533ae7fea202 (MD5) Previous issue date: 2011-12-14application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoacordos MEC/USAIDuniversidadepráxis pedagógicaEducação FísicaMEC/USAID agreementsuniversityeducational praxisCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOImplicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Diego Paladini Machado.pdfapplication/pdf1591138http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/461/1/B_Diego+Paladini+Machado.pdfddb8025a133ed996a5e1533ae7fea202MD51tede/4612022-06-03 12:10:57.866oai:localhost:tede/461Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T15:10:57Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
dc.title.por.fl_str_mv Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975)
title Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
spellingShingle Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
Machado, Diego Paladini
acordos MEC/USAID
universidade
práxis pedagógica
Educação Física
MEC/USAID agreements
university
educational praxis
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
title_full Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
title_fullStr Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
title_full_unstemmed Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
title_sort Implicações dos acordos mec/usaid na práxis pedagógica dos professores de educação física do ensino superior (1966 a 1975)
author Machado, Diego Paladini
author_facet Machado, Diego Paladini
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Souza, Carlos Bauer de
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8711715937181535
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Carvalho, Celso do Prado Ferraz de
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:00000000003
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/2546257820365753
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Neira, Marcos Garcia
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/5159221005050962
dc.contributor.referee3.fl_str_mv Russo, Miguel Henrique
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7842826083109778
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:32737740886
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/8209595587125093
dc.contributor.author.fl_str_mv Machado, Diego Paladini
contributor_str_mv Souza, Carlos Bauer de
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de
Neira, Marcos Garcia
Russo, Miguel Henrique
dc.subject.por.fl_str_mv acordos MEC/USAID
universidade
práxis pedagógica
Educação Física
topic acordos MEC/USAID
universidade
práxis pedagógica
Educação Física
MEC/USAID agreements
university
educational praxis
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv MEC/USAID agreements
university
educational praxis
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description In the last years, Physical Education has been consolidating itself as a knowledge field for the teacher s and student s efforts to attend an increasing demand of professionals and new knowledges about health life style from the society. However, even with the consolidation, there are still gaps on these professional performances, mainly on the educational foundation and teaching exercise, in schools and universities. Therefore, we think it is basic to the Physical Education knowledge field development to search the origin of the field consolidation. These are the historical, politic, social and economic elements that contributed to the concept and teaching formulation of Physical Education in Brazil. Having the historical and dialectical materialism as basis, we believe that get back to the MEC/USAID agreements debate (Culture and Education Ministry of Brazil and United States Agency for International Development) can be useful to better understand the teaching exercise and the educational praxis in the Brazilian university and also offer a contribution to the academic debate on historical teaching formation.
publishDate 2011
dc.date.issued.fl_str_mv 2011-12-14
dc.date.available.fl_str_mv 2012-03-01
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-04-08T14:36:42Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv MACHADO, Diego Paladini. Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975). 2011. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461
identifier_str_mv MACHADO, Diego Paladini. Implications of the agreements mec/usaid in the práxis pedagogical of the professors of physical education of superior education (1966 the 1975). 2011. 147 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2011.
url http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/461
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -240345818910352367
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv Uninove
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron:UNINOVE
instname_str Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron_str UNINOVE
institution UNINOVE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
bitstream.url.fl_str_mv http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/461/1/B_Diego+Paladini+Machado.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv ddb8025a133ed996a5e1533ae7fea202
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br
_version_ 1811016860817162240