Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2010 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/437 |
Resumo: | The current essay has as subject of study the college student who has fringe benefit supports acquired from Prouni. Yet, as object, the social meaning that that student attributes to Prouni. The methodological procedures outlines bibliographical research and also a semi-structured interview as technique which the statements from nine students/individuals from college stu-dent who have fringe benefit supports acquired from Prouni are the core of the study. The main objective was that to verify by their voices if the social meaning that the students attribute to Prouni occurs when in the engendering of in-itself or of to-itself . The data were analyzed under Lukács´s thoughts, and they also have as investigation guidance: forma-tion by work subject as social being; reflection on principles; teleology and option. The narratives analyzed under a quantitative perspective from the research revealed that studying in a college is a need, built to keep labiality, even in situation of non work. The research pre-sented, yet, by the possibility of a graduating college course, the meaning given to Prouni is prepared on the moment, and there is no demonstration of a critical comprehension of reality. |
id |
NOVE_ca0782ae5da26f293f72754869152607 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/437 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Monfredini, IvaniseCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/4534611937031694Abreu, Claúdia Barcelos de MouraCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/3114393461757020Roggero, RosemaryCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/6133043453679958CPF:02990262806http://lattes.cnpq.br/8936665761339534Feldman, Márcia Regina dos Santos2015-04-08T14:36:39Z2011-01-272010-03-31FELDMAN, Márcia Regina dos Santos. Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos. 2010. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2010.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/437The current essay has as subject of study the college student who has fringe benefit supports acquired from Prouni. Yet, as object, the social meaning that that student attributes to Prouni. The methodological procedures outlines bibliographical research and also a semi-structured interview as technique which the statements from nine students/individuals from college stu-dent who have fringe benefit supports acquired from Prouni are the core of the study. The main objective was that to verify by their voices if the social meaning that the students attribute to Prouni occurs when in the engendering of in-itself or of to-itself . The data were analyzed under Lukács´s thoughts, and they also have as investigation guidance: forma-tion by work subject as social being; reflection on principles; teleology and option. The narratives analyzed under a quantitative perspective from the research revealed that studying in a college is a need, built to keep labiality, even in situation of non work. The research pre-sented, yet, by the possibility of a graduating college course, the meaning given to Prouni is prepared on the moment, and there is no demonstration of a critical comprehension of reality.O presente trabalho tem como sujeito de estudo o aluno de ensino superior com bolsa conce-dida pelo Prouni. E, como objeto, a significação social que esse aluno atribui ao Prouni. Os procedimentos metodológicos delinearam-se por meio de levantamento bibliográfico e da entrevista semi-estruturada como técnica, sendo o depoimento de nove alunos/indivíduos de ensino superior com bolsa concedida pelo Prouni o cerne do estudo. O objetivo central foi o de verificar por meio das vozes dos entrevistados, se a significação social que o aluno atribui ao Prouni ocorre na genericidade do em-si ou do para-si . Os dados foram analisados sob o pensamento de Lukács, tendo como eixos orientadores das análises: formação pelo trabalho - sujeito enquanto ser social; reflexo na consciência; teleologias e alternativa. As narrativas analisadas sob a perspectiva qualitativa de pesquisa revelaram que estudar em uma faculdade é uma necessidade, construída para manter a labilidade, mesmo em situação de não trabalho. A pesquisa demonstrou ainda que, diante da possibilidade de um curso superior, a significação dada ao Prouni é elaborada no imediato, não havendo demonstração de uma compreensão crítica da realidade.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:39Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Marcia Regina dos Santos Feldman.pdf: 1002083 bytes, checksum: 261b1891a0a867578710147791632c35 (MD5) Previous issue date: 2010-03-31application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoProuniGenericidade em-siGnericidade para-siProuniEngendering by themselvesEngendering to themselvesCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHistórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todosinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Marcia Regina dos Santos Feldman.pdfapplication/pdf1002083http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/437/1/B_Marcia+Regina+dos+Santos+Feldman.pdf261b1891a0a867578710147791632c35MD51tede/4372022-06-03 12:06:30.67oai:localhost:tede/437Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T15:06:30Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos |
title |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos |
spellingShingle |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos Feldman, Márcia Regina dos Santos Prouni Genericidade em-si Gnericidade para-si Prouni Engendering by themselves Engendering to themselves CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos |
title_full |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos |
title_fullStr |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos |
title_full_unstemmed |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos |
title_sort |
Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos |
author |
Feldman, Márcia Regina dos Santos |
author_facet |
Feldman, Márcia Regina dos Santos |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Monfredini, Ivanise |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/4534611937031694 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Abreu, Claúdia Barcelos de Moura |
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3114393461757020 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Roggero, Rosemary |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6133043453679958 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:02990262806 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8936665761339534 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Feldman, Márcia Regina dos Santos |
contributor_str_mv |
Monfredini, Ivanise Abreu, Claúdia Barcelos de Moura Roggero, Rosemary |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Prouni Genericidade em-si Gnericidade para-si |
topic |
Prouni Genericidade em-si Gnericidade para-si Prouni Engendering by themselves Engendering to themselves CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Prouni Engendering by themselves Engendering to themselves |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The current essay has as subject of study the college student who has fringe benefit supports acquired from Prouni. Yet, as object, the social meaning that that student attributes to Prouni. The methodological procedures outlines bibliographical research and also a semi-structured interview as technique which the statements from nine students/individuals from college stu-dent who have fringe benefit supports acquired from Prouni are the core of the study. The main objective was that to verify by their voices if the social meaning that the students attribute to Prouni occurs when in the engendering of in-itself or of to-itself . The data were analyzed under Lukács´s thoughts, and they also have as investigation guidance: forma-tion by work subject as social being; reflection on principles; teleology and option. The narratives analyzed under a quantitative perspective from the research revealed that studying in a college is a need, built to keep labiality, even in situation of non work. The research pre-sented, yet, by the possibility of a graduating college course, the meaning given to Prouni is prepared on the moment, and there is no demonstration of a critical comprehension of reality. |
publishDate |
2010 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2010-03-31 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2011-01-27 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:39Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
FELDMAN, Márcia Regina dos Santos. Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos. 2010. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2010. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/437 |
identifier_str_mv |
FELDMAN, Márcia Regina dos Santos. Histórias que se cruzam na significação social dada ao programa universidade para todos. 2010. 299 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2010. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/437 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/437/1/B_Marcia+Regina+dos+Santos+Feldman.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
261b1891a0a867578710147791632c35 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1811016860744810496 |