História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983)
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/501 |
Resumo: | This work aimed to investigate the history of the union movement teacher in Minas Gerais, between the years 1979 and 1983, since the first signs of dissatisfaction against the pay and working conditions, through the mass actions and mobilizations, to building unions and political organizations claimed that the direction of the class and the working class. Sought to answer whether this movement arose in consequence of the development of class consciousness among workers in education - teachers especially - from the analysis of the historical process of its development, and through primary sources such as newspapers, flyers, etc., testimonials and qualitative interviews collected between characters who experienced the historic moment. Based on theoretical historical materialism and dialectical presence of authors such as Edward D. Thompson and Georg Lukács, among others, this research sought to understand the characteristics of the social category of teachers, their socio-economic status, their struggles demands in Minas Gerais, their unions and their participation in political processes that led to the fall of the dictatorship civil-Brazil's military, constituting itself as a major collective political subjects of Brazilian society since then. |
id |
NOVE_fc7c93da5e5ee50d552b6f564d0d8f14 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/501 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Souza, Carlos Bauer deCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/8711715937181535Ferreira Júnior, Amariliohttp://lattes.cnpq.br/0748545841167046Carvalho, Celso do Prado Ferraz deCPF:00000000003http://lattes.cnpq.br/2546257820365753Romão, José EustáquioCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/6041577120476064CPF:30304631841http://lattes.cnpq.br/1596868118313462Hiro, Cássio Hideo Diniz2015-04-08T14:36:48Z2013-06-152012-12-07HIRO, Cássio Hideo Diniz. História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983). 2012. 237 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/501This work aimed to investigate the history of the union movement teacher in Minas Gerais, between the years 1979 and 1983, since the first signs of dissatisfaction against the pay and working conditions, through the mass actions and mobilizations, to building unions and political organizations claimed that the direction of the class and the working class. Sought to answer whether this movement arose in consequence of the development of class consciousness among workers in education - teachers especially - from the analysis of the historical process of its development, and through primary sources such as newspapers, flyers, etc., testimonials and qualitative interviews collected between characters who experienced the historic moment. Based on theoretical historical materialism and dialectical presence of authors such as Edward D. Thompson and Georg Lukács, among others, this research sought to understand the characteristics of the social category of teachers, their socio-economic status, their struggles demands in Minas Gerais, their unions and their participation in political processes that led to the fall of the dictatorship civil-Brazil's military, constituting itself as a major collective political subjects of Brazilian society since then.Esta dissertação teve como objetivo investigar a história do movimento sindical docente em Minas Gerais, entre os anos de 1979 e 1983, desde os primeiros sinais de insatisfação da categoria contra as condições salariais e de trabalho, passando pelas mobilizações e ações de massa, até a construção de entidades sindicais e organizações políticas que reivindicavam a direção da categoria e da classe trabalhadora. Procurou responder se este movimento surgiu em consequência do desenvolvimento de uma consciência de classe entre os trabalhadores em educação professores principalmente a partir da análise do processo histórico de seu desenvolvimento, e por meio de fontes primárias, como jornais, panfletos, etc., depoimentos e entrevistas qualitativas coletadas entre os personagens que vivenciaram o momento histórico. Usando como base teórica o materialismo histórico dialético, e a presença de autores como Edward D. Thompson e Georg Lukács, entre outros, esta pesquisa buscou compreender as características da categoria social dos professores, sua realidade socioeconômica, suas lutas reivindicativas em Minas Gerais, suas entidades sindicais e a sua participação nos processos políticos que resultaram na queda da ditadura civil-militar no Brasil, constituindo-se como sujeito político coletivo da sociedade brasileira, e tendo maior visibilidade a partir de então.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Cassio Hideo Diniz Hiro.pdf: 2784529 bytes, checksum: 05be08dead5448213a8b411408c1d238 (MD5) Previous issue date: 2012-12-07application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoHistória social da educaçãolutas sindicaissindicalismo docenteUTE-MGSocial history of educationunion strugglesteacher unionismUTE-MGCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOHistória e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983)info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Cassio Hideo Diniz Hiro.pdfapplication/pdf2784529http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/501/1/B_Cassio+Hideo+Diniz+Hiro.pdf05be08dead5448213a8b411408c1d238MD51tede/5012022-06-03 12:05:41.47oai:localhost:tede/501Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T15:05:41Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) |
title |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) |
spellingShingle |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) Hiro, Cássio Hideo Diniz História social da educação lutas sindicais sindicalismo docente UTE-MG Social history of education union struggles teacher unionism UTE-MG CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) |
title_full |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) |
title_fullStr |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) |
title_full_unstemmed |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) |
title_sort |
História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983) |
author |
Hiro, Cássio Hideo Diniz |
author_facet |
Hiro, Cássio Hideo Diniz |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Souza, Carlos Bauer de |
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8711715937181535 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Ferreira Júnior, Amarilio |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/0748545841167046 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Carvalho, Celso do Prado Ferraz de |
dc.contributor.referee2ID.fl_str_mv |
CPF:00000000003 |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/2546257820365753 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Romão, José Eustáquio |
dc.contributor.referee3ID.fl_str_mv |
CPF:00000000000 |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6041577120476064 |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:30304631841 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/1596868118313462 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hiro, Cássio Hideo Diniz |
contributor_str_mv |
Souza, Carlos Bauer de Ferreira Júnior, Amarilio Carvalho, Celso do Prado Ferraz de Romão, José Eustáquio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
História social da educação lutas sindicais sindicalismo docente UTE-MG |
topic |
História social da educação lutas sindicais sindicalismo docente UTE-MG Social history of education union struggles teacher unionism UTE-MG CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
Social history of education union struggles teacher unionism UTE-MG |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
This work aimed to investigate the history of the union movement teacher in Minas Gerais, between the years 1979 and 1983, since the first signs of dissatisfaction against the pay and working conditions, through the mass actions and mobilizations, to building unions and political organizations claimed that the direction of the class and the working class. Sought to answer whether this movement arose in consequence of the development of class consciousness among workers in education - teachers especially - from the analysis of the historical process of its development, and through primary sources such as newspapers, flyers, etc., testimonials and qualitative interviews collected between characters who experienced the historic moment. Based on theoretical historical materialism and dialectical presence of authors such as Edward D. Thompson and Georg Lukács, among others, this research sought to understand the characteristics of the social category of teachers, their socio-economic status, their struggles demands in Minas Gerais, their unions and their participation in political processes that led to the fall of the dictatorship civil-Brazil's military, constituting itself as a major collective political subjects of Brazilian society since then. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-12-07 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:48Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
HIRO, Cássio Hideo Diniz. História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983). 2012. 237 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/501 |
identifier_str_mv |
HIRO, Cássio Hideo Diniz. História e consciência de classe na educação brasileira lutas e desafios políticos dos trabalhadores em educação de Minas Gerais (1979 - 1983). 2012. 237 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/501 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/501/1/B_Cassio+Hideo+Diniz+Hiro.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
05be08dead5448213a8b411408c1d238 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1800312343488364544 |