A questão acerca da origem e a apropriação não-objetivante da tradição no jovem Heidegger
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2007 |
Tipo de documento: | Tese |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional PUCRS |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10923/3532 |
Resumo: | The present thesis intends to offer a contribution to the researches about the young Heidegger`s thought. Its main effort will be making clear the way by which he develops the question of origin (Ursprung) in the end of the traditional ontology, and so makes possible a no-objectified appropriation of the Christian and philosophical tradition. Departing from a metaphysical-traditional understanding, the heideggerian thought goes to a original-criative one, in which we can find a factic experience of man, world and history. This new philosophical attitude, understood as primal or original science (Urwissenschaft), allows to indicate a original appropriation of the tradition. To this new way of reception, the decisive attitude is not a reproductivedogmatic repetition of objective contents as theories and doctrines, but rather a critical-criative re-petition of the factic life experience itself, that is in the origin of both, Christianity and Philosophy. |
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Sassi, VagnerLoparic, Zeljko2013-08-07T18:56:08Z2013-08-07T18:56:08Z2007http://hdl.handle.net/10923/3532The present thesis intends to offer a contribution to the researches about the young Heidegger`s thought. Its main effort will be making clear the way by which he develops the question of origin (Ursprung) in the end of the traditional ontology, and so makes possible a no-objectified appropriation of the Christian and philosophical tradition. Departing from a metaphysical-traditional understanding, the heideggerian thought goes to a original-criative one, in which we can find a factic experience of man, world and history. This new philosophical attitude, understood as primal or original science (Urwissenschaft), allows to indicate a original appropriation of the tradition. To this new way of reception, the decisive attitude is not a reproductivedogmatic repetition of objective contents as theories and doctrines, but rather a critical-criative re-petition of the factic life experience itself, that is in the origin of both, Christianity and Philosophy.A presente tese pretende oferecer uma contribuição para as investigações que se ocupam do pensamento do jovem Heidegger. Seu intento principal será aclarar o modo como, no fim da ontologia tradicional, ele desenvolveu a questão acerca da origem, possibilitando uma apropriação não-objetivante da tradição cristã e filosófica. Partindo de uma compreensão metafísico-tradicional, Heidegger dá um passo atrás em direção a uma compreensão fáctico-hermenêutica do homem, do mundo e da história. Essa nova atitude filosófica, identificada pelo jovem Heidegger, ora como ciência originária, ora como hermenêutica da facticidade, permite-lhe apontar para uma apropriação originária da tradição. Nela, o decisivo não está na repetição reprodutivo-dogmática de conteúdos objetivados a modo de teorias e doutrinas, mas antes na re-petição cada vez crítico-criativa da própria experiência fáctica da vida que está na origem, tanto do cristianismo como da filosofia.Made available in DSpace on 2013-08-07T18:56:08Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000389786-Texto+Completo-0.pdf: 1193027 bytes, checksum: 6b3ef09123bda13559d1a23631306b9a (MD5) Previous issue date: 2007Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulPorto AlegreFILOSOFIAFILOSOFIA ALEMÃHEIDEGGER, MARTIN - CRÍTICA E INTERPRETAÇÃOFENOMENOLOGIAHERMENÊUTICAONTOLOGIAA questão acerca da origem e a apropriação não-objetivante da tradição no jovem Heideggerinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/doctoralThesisPontifícia Universidade Católica do Rio Grande do SulFaculdade de Filosofia e Ciências HumanasPrograma de Pós-Graduação em FilosofiaDoutorado2007porreponame:Repositório Institucional PUCRSinstname:Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)instacron:PUC_RSinfo:eu-repo/semantics/openAccessTEXT000389786-Texto+Completo-0.pdf.txt000389786-Texto+Completo-0.pdf.txtExtracted texttext/plain524781http://meriva.pucrs.br:8080/jspui/bitstream/10923/3532/3/000389786-Texto%2BCompleto-0.pdf.txta9312ced4d85339f3c20f35d05670ca5MD53ORIGINAL000389786-Texto+Completo-0.pdfTexto Completoapplication/pdf1193027http://meriva.pucrs.br:8080/jspui/bitstream/10923/3532/1/000389786-Texto%2BCompleto-0.pdf6b3ef09123bda13559d1a23631306b9aMD51LICENSElicense.txttext/plain601http://meriva.pucrs.br:8080/jspui/bitstream/10923/3532/2/license.txt3d470ad030ca6782c9f44a1fb7650ec0MD5210923/35322017-09-28 09:40:36.301oai:meriva.pucrs.br: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Repositório InstitucionalPRIhttp://repositorio.pucrs.br/oai/request?verb=Identifyopendoar:27532017-09-28T12:40:36Repositório Institucional PUCRS - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS)false |
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