O jornalismo nas rádios on-line: um estudo da produção de três emissoras
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2016 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional PUCRS |
Texto Completo: | http://hdl.handle.net/10923/8048 |
Resumo: | The present thesis aims at describing the journalistic production in Brazilian online radio stations through content analysis of Estação Web, Webradio Cultura and Showtime. In order to do so, we analyzed one broadcast from each radio station, and performed interviews with their radio coordinators with the purpose of understanding the context which guides such type of production, its formats, genres, sources, and the languages employed in their broadcasts and the production's rotine. Our theoretical framework is composed by Meditsch (2001, 2010), Ferraretto (2007, 2010, 2014), and Kischinhevsky (2008, 2009 e 2012) for contextualizing and analyzing Radio Journalism; Herreros (2007, 2008), Jenkins (2009), and McChesney (2012) for understanding convergence; Lopez (2009), Prata (2009), and Kichinhevsky (2012) for online radio broadcasting; Traquina (2008), and Wolf (2012) for Journalism; and Lucht (2009) for radiophonic genres and formats. Our conclusion is that the broadcasting formats and Iogics from current radio stations with some informative proposal are similar to those from hertzian radio stations, once they make no experimental use of internet potencialities and give no attention to their audience's particularities on such platform. Even though there is Journalism there, their themes, contents, sources, and languages present no signs of rupturing journalistic and programing paradigms, or breaking with the idea of territoriality. |
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Saccol, TércioHaussen, Doris Fagundes2016-04-15T12:03:10Z2016-04-15T12:03:10Z2016http://hdl.handle.net/10923/8048The present thesis aims at describing the journalistic production in Brazilian online radio stations through content analysis of Estação Web, Webradio Cultura and Showtime. In order to do so, we analyzed one broadcast from each radio station, and performed interviews with their radio coordinators with the purpose of understanding the context which guides such type of production, its formats, genres, sources, and the languages employed in their broadcasts and the production's rotine. Our theoretical framework is composed by Meditsch (2001, 2010), Ferraretto (2007, 2010, 2014), and Kischinhevsky (2008, 2009 e 2012) for contextualizing and analyzing Radio Journalism; Herreros (2007, 2008), Jenkins (2009), and McChesney (2012) for understanding convergence; Lopez (2009), Prata (2009), and Kichinhevsky (2012) for online radio broadcasting; Traquina (2008), and Wolf (2012) for Journalism; and Lucht (2009) for radiophonic genres and formats. Our conclusion is that the broadcasting formats and Iogics from current radio stations with some informative proposal are similar to those from hertzian radio stations, once they make no experimental use of internet potencialities and give no attention to their audience's particularities on such platform. Even though there is Journalism there, their themes, contents, sources, and languages present no signs of rupturing journalistic and programing paradigms, or breaking with the idea of territoriality.Esta dissertação tem como tema a produção jornalística em rádios on-line, ou seja, aquelas desenvolvidas exclusivamente para a internet. O objetivo geral e compreender que tipo de jornalismo está sendo gerado por essas emissoras no país. O método utilizado é a análise de conteúdo de três rádios on-line: Estação Web, Webradio Cultura e Showtime, que são o objeto de pesquisa, com cinco edições de um programa por emissora. Também são realizadas entrevistas com os coordenadores das mesmas. Os objetivos específicos são compreender o contexto que guia essa produção jornalística, quais os formatos, os gêneros, as fontes e linguagens empregados nesses programas e verificar qual a rotina de produção e se efetivamente há jornalismo nas rádios on-line. São utilizadas como base as referências bibliográficas de Meditsch (2001, 2010) e Ferraretto (2007, 2010, 2014) e Kischinhevsky (2008, 2009 e 2012) para contextualizar e analisar o radiojornalismo, Herreros (2007, 2008), Jenkins (2009) e McChesney (2012) para convergência, Lopez (2009), Prata (2009), Kichinhevsky (2012) sobre rádios on-line, Traquina (2008) e Wolf (2012) para jornalismo e Lucht (2009) sobre gêneros e formatos radiofônicos. lnfere-se que as rádios on-line com alguma proposta informativa, hoje, transmitem programas com formatos e lógicas semelhantes aos praticados por rádios hertzianas, sem experimentação das potencialidades da internet ou da atenção às particularidades do público da plataforma. Embora haja jornalismo, não há, nas temáticas, conteúdos ou fontes e linguagens, ruptura de paradigmas jornalísticos ou de programação e nem quebra da ideia de territorialidade.Made available in DSpace on 2016-04-15T12:03:10Z (GMT). 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