EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1997 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Nutrição |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/8547 |
Resumo: | This study had the objective of evaluation a nutrition education proposal for preschoolers from a nursery school. This proposal was formulated from a dietary survey - carried out in July,1994 - that showed low intake of calories, calcium and iron by the children enrolled on the Effatá Nursery School, located in the suburb Rio de Janeiro municipality. This intervention endured one year and its strategy is described in this work. Two methods were used to evaluate the proposal: a qualifying one and a quantifying one. The qualifying method employed was the participant research, with the analysis of the participation of three categories: the nursery school employees, the persons responsible for the children. The dietary inquiry with direct weighing of food was chosen for the quantifying analysism comparing its results with the recomendations of Food Agriculture Organization/World Health Organization. Althoug the statistic survey has not shown significant nutrient intake increase, from the point of view of education the amount consumed is a secondary question when formation of attitudes is the object of the work. |
id |
PUC_CAMP-2_9617e3a8c823199105efd35b1eb72ec2 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8547 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-2 |
network_name_str |
Revista de Nutrição |
repository_id_str |
|
spelling |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARESNUTRITION EDUCATION AS A FORM INTERVENTION: TION AS A FORM INTERVENTION: EVALUATION OF A PROPOSAL FOR PRESCHOOLERSnurseriesnutrition educationnutrition surveysnutrition interventionpreschoolchildnutritionistcrecheseducação nutricionalinquéritos nutricionaisintervenção nutricionalpré-escolarcriançaThis study had the objective of evaluation a nutrition education proposal for preschoolers from a nursery school. This proposal was formulated from a dietary survey - carried out in July,1994 - that showed low intake of calories, calcium and iron by the children enrolled on the Effatá Nursery School, located in the suburb Rio de Janeiro municipality. This intervention endured one year and its strategy is described in this work. Two methods were used to evaluate the proposal: a qualifying one and a quantifying one. The qualifying method employed was the participant research, with the analysis of the participation of three categories: the nursery school employees, the persons responsible for the children. The dietary inquiry with direct weighing of food was chosen for the quantifying analysism comparing its results with the recomendations of Food Agriculture Organization/World Health Organization. Althoug the statistic survey has not shown significant nutrient intake increase, from the point of view of education the amount consumed is a secondary question when formation of attitudes is the object of the work.Este estudo teve como objetivo avaliar uma proposta de educação nutricional para pré-escolares em uma creche comunitária. Tal proposta foi formulada a partir de um inquérito dietético, realizado em julho de 1994, que apontou baixa ingestão de calorias, cálcio e ferro por parte das crianças matriculadas na Creche Effatá, localizada no subúrbio do município do Rio de Janeiro. Esta intervenção teve um ano de duração e tem sua estratégia descrita neste trabalho. Para avaliação da proposta foram utilizados dois métodos: um qualitativo e outro quantitativo. O método qualitativo empregado foi a pesquisa participante, analisando-se trës categorias: funcionários da creche, responsáveis pelas crianças e crianças. Para a análise quantitativa optou-se pelo inquérito dietético por pesagem direta de alimentos, comparando-se os resultados com as recomendações da Food Agriculture Organization/World Health Organization. Apesar do tratamento estatístico não mostrar significância na elevação da ingestão dos nutrientes, do ponto de vista educacional, a quantidade consumida é uma questão secundária quando se está trabalhando com formação de atitudes.Núcleo de Editoração – PUC-Campinas1997-12-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/8547Brazilian Journal of Nutrition; Vol. 10 No. 2 (1997): Revista de NutriçãoRevista de Nutrição; Vol. 10 Núm. 2 (1997): Revista de NutriçãoRevista de Nutrição; v. 10 n. 2 (1997): Revista de Nutrição1678-9865reponame:Revista de Nutriçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/8547/6015Copyright (c) 2023 Marcos Coelho BISSOLI, Haydeé Serrão LANZILLOTTIhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCoelho BISSOLI, Marcos LANZILLOTTI, Haydeé Serrão 2024-04-08T12:03:40Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8547Revistahttp://www.scielo.br/rnPRIhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/oai||sbi.submissionrn@puc-campinas.edu.br1678-98651415-5273opendoar:2024-04-08T12:03:40Revista de Nutrição - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES NUTRITION EDUCATION AS A FORM INTERVENTION: TION AS A FORM INTERVENTION: EVALUATION OF A PROPOSAL FOR PRESCHOOLERS |
title |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES |
spellingShingle |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES Coelho BISSOLI, Marcos nurseries nutrition education nutrition surveys nutrition intervention preschool child nutritionist creches educação nutricional inquéritos nutricionais intervenção nutricional pré-escolar criança |
title_short |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES |
title_full |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES |
title_fullStr |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES |
title_full_unstemmed |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES |
title_sort |
EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: EDUCAÇÃO NUTRICIONAL COMO FORMA DE INTERVENÇÃO: AVALIAÇÃO DE UMA PROPOST ALIAÇÃO DE UMA PROPOSTA PARA PRÉ-ESCOL ARA PRÉ-ESCOLARES |
author |
Coelho BISSOLI, Marcos |
author_facet |
Coelho BISSOLI, Marcos LANZILLOTTI, Haydeé Serrão |
author_role |
author |
author2 |
LANZILLOTTI, Haydeé Serrão |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Coelho BISSOLI, Marcos LANZILLOTTI, Haydeé Serrão |
dc.subject.por.fl_str_mv |
nurseries nutrition education nutrition surveys nutrition intervention preschool child nutritionist creches educação nutricional inquéritos nutricionais intervenção nutricional pré-escolar criança |
topic |
nurseries nutrition education nutrition surveys nutrition intervention preschool child nutritionist creches educação nutricional inquéritos nutricionais intervenção nutricional pré-escolar criança |
description |
This study had the objective of evaluation a nutrition education proposal for preschoolers from a nursery school. This proposal was formulated from a dietary survey - carried out in July,1994 - that showed low intake of calories, calcium and iron by the children enrolled on the Effatá Nursery School, located in the suburb Rio de Janeiro municipality. This intervention endured one year and its strategy is described in this work. Two methods were used to evaluate the proposal: a qualifying one and a quantifying one. The qualifying method employed was the participant research, with the analysis of the participation of three categories: the nursery school employees, the persons responsible for the children. The dietary inquiry with direct weighing of food was chosen for the quantifying analysism comparing its results with the recomendations of Food Agriculture Organization/World Health Organization. Althoug the statistic survey has not shown significant nutrient intake increase, from the point of view of education the amount consumed is a secondary question when formation of attitudes is the object of the work. |
publishDate |
1997 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1997-12-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/8547 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/8547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/8547/6015 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcos Coelho BISSOLI, Haydeé Serrão LANZILLOTTI https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Marcos Coelho BISSOLI, Haydeé Serrão LANZILLOTTI https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração – PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração – PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Nutrition; Vol. 10 No. 2 (1997): Revista de Nutrição Revista de Nutrição; Vol. 10 Núm. 2 (1997): Revista de Nutrição Revista de Nutrição; v. 10 n. 2 (1997): Revista de Nutrição 1678-9865 reponame:Revista de Nutrição instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Revista de Nutrição |
collection |
Revista de Nutrição |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Nutrição - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sbi.submissionrn@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126070328295424 |